Transprojekt
Hlavná stanica
- obchodné centrum so 150 obchodmi;
- administratívne centrum;
- nová staničná hala – odkryjú historickú budovu;
- tunel pre električky s vjazdom do staničnej haly;
- mimoúrovňové križovatky.
BRATISLAVA. Akú chceme hlavnú stanicu dnes? Chceme tam obchodný dom a turistom hovoriť, že za ním nájdu vlakovú stanicu? Pýtal sa včera poslancov šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ).
Pripomenul, že projektom so 150 obchodmi od firmy Transprojekt sa k stanici neďaleko frekventovanej Šancovej ulice v centre Bratislavy, pritiahnu ďalšie autá.
Projekt obchodného centra je starý niekoľko rokov.
Stanica – európsky projekt
Uhler preto navrhol, aby primátor inicioval rokovania s ministerstvom dopravy a aby sa projekt prestavby stanice a termínálu stal súčasťou európskych projektov v ďalšom programovom období, čiže v rokoch 2014 až 2020.
Poslanci návrh odobrili, neodhlasovali však súťaž, ktorá mala na priestor podľa Uhlera vypísať hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad.
Zmluva o zmluve
Firma Transprojekt má však na prestavbu stanice zmluvu o budúcej zmluve, ktorú tesne pred svojím odchodom podpísal bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH). Na námestí chce postaviť obchodné centrum, administratívnu budovu a novú staničnú halu, ktorá odkryje pôvodnú budovu. Na projekt majú vydané územné rozhodnutie.
Poslanci preto zaviazali primátora Bratislavy Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru), aby do konca apríla predložil finančno-právnu analýzu výpovede zo zmluvy, čiže ukončenie projektu.
Riaditeľ magistrátu Rastislav Gajarský navrhoval riešiť projekt stanice a zmluvu z minulosti dodatkom k zmluve. Zahŕňal by harmonogram prác na stanici a aj záväzky investora. Zastupiteľstvo to však neschválilo.
„Viacerí poslanci začali pochybovať, že firma Transprojekt do konca roku 2016 dokončí projekt na stanici,“ hovorí Ftáčnik.
Projekt prestavby stanice spustila firma Transprojekt v roku 2000, prešiel tromi bratislavskými primátormi, štyrmi mestskými zastupiteľstvami a šiestimi riaditeľmi železníc, dodnes sa však stavať nezačalo. Megaprojekt má zabrať viac než 22-tisíc metrov štvorcových.
Igor Ballo, konateľ firmy Transprojekt vysvetľoval, prečo projekt trvá tak dlho. „Hocikto by sa do toho pustil, pôjde takou cestou ako oni. Narazil by vraj na mnohých účastníkov konania.“
Transprojekt však dodnes nemá pozemky ani stavebné povolenia. Terajšie vedenie mesta sa odovzdaniu pozemkov bráni. Hovorca primátora Ľubomír Andrassy to vysvetľuje nedoriešenými zmluvnými vzťahmi a dlžobami z minulosti od firmy Intermont, ktorá je personálne prepojená s Transprojektom.
Pre zablokovaný projekt stojí aj oprava električkovej trate na stanicu.