Lokomotívu zachránila fotka

Viedenská električka sa má vrátiť na Starý most, tam bude mať svoje koľajnice.

Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Začalo sa to pohľadnicou, skončilo záchranou pred zošrotovaním. Práve historický obrázok takzvanej viedenskej električky, ktorá od roku 1914 premávala načas ako pravidelná linka medzi Bratislavou a Viedňou, tak upútal Romana Delikáta, turistického sprievodcu a zberateľa fotografií a pohľadníc Bratislavy, že začal pátrať.

„Ako väčšina Bratislavčanov som poznal len tri klasické zábery viedenskej električky – jednu pred Carltonom a dva zábery z Petržalky, no potom som našiel rôzne historické fotky na internete. Začal som hľadať informácie aj o osudoch vozňov a lokomotív, ktoré ostali.“

Počas pátrania Delikát zistil, že lokomotívy a vozne, ktoré premávali na tejto trati, sa dostali do Rakúska. Našiel fotky jednej z niekdajších lokomotív z roku 2005 a napísal do rakúskej firmy Stern und Hafferl s prosbou o aktuálne zábery.

Tony šrotu

„Poslali mi fotky a napísali, že tento rok lokomotívu vyradili, lebo mala pokazený motor, preto ju plánujú predať a ak sa nepredá, tak ju zošrotujú,“ spomína Delikát.

Práve hrozba zošrotovania spustila boj o jej záchranu. Sprievodca spolu so združením Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy začali zháňať peniaze na jej odkúpenie.

„Začali sme vypisovať na všetky možné strany a organizovať prednášky. Chvíľu to vyzeralo, že z toho nič nebude, lebo sa nám nedarilo nájsť sponzorov. Až keď sme mali posledných asi tridsať dní a burcovali sme, že keď to nekúpime, pôjde lokomotíva do šrotu, na poslednú chvíľu sa s finančnou pomocou Bratislavského okrášľovacieho spolku a Bratislavského samosprávneho kraja podarilo lokomotívu kúpiť.“

Platili za „šrot“, 30 ton stálo zhruba 9500 eur.

Návrat na most

Rušeň GANZ Eg 6 s číslom 22.004 sa na Slovensko vrátil v októbri 2011. Lokomotíva teraz parkuje v dielni v Topoľčanoch, kde ju rekonštruujú do vystavovateľnej podoby. Na opravu motora, čiže tak, aby mohla jazdiť, zatiaľ peniaze nie sú.

Bratislave ju chcú však ukázať na oslavu storočnice viedenskej električky na budúci rok. Klub sa nevzdáva ani plánu na sfunkčnenie. Chcú, aby električka prešla v roku 2015 pri otvorení po novom Starom moste. „Chceli by sme to stihnúť, trať do Petržalky má mať oba rozchody, mohla by tam jazdiť,“ dodáva sprievodca.

Samostatná prevádzka na železničnej trati nie je možná pre iné napätie.

Viedenská električka, nebola klasickou električkou a asi 70-kilometrová cesta ňou trvala približne dve hodiny desať minút. Mala však veľký úspech. Starí Prešporáci spomínali, ako jazdievali na kávičku električkou do Viedne alebo na kúpalisko do Hainburgu.

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy po nej ostali. Dodnes sa dá kráčať po zarastených podvaloch koľajníc.

elektricka_res.jpg

Električkový vozeň CMg 1612 s označením BKH. Označenie bolo pridávané najskôr až v roku 1927, píše Delikát. Táto fotografia ho inšpirovala, aby začal po viedenskej električke pátrať.

lokomotiva_res.JPG

Zachránenú lokomotívu rekonštruujú v Topoľčanoch.

FOTO - ROMAN DELIKÁT

historicka_res.jpg

Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

FOTO – KLUB PRIATEĽOV MHD A REG. DOPRAVY

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 424
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 879
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 158
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 694
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 334
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 316
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 070
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 652
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 621