Lokomotívu zachránila fotka

Viedenská električka sa má vrátiť na Starý most, tam bude mať svoje koľajnice.

Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011.Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Začalo sa to pohľadnicou, skončilo záchranou pred zošrotovaním. Práve historický obrázok takzvanej viedenskej električky, ktorá od roku 1914 premávala načas ako pravidelná linka medzi Bratislavou a Viedňou, tak upútal Romana Delikáta, turistického sprievodcu a zberateľa fotografií a pohľadníc Bratislavy, že začal pátrať.

„Ako väčšina Bratislavčanov som poznal len tri klasické zábery viedenskej električky – jednu pred Carltonom a dva zábery z Petržalky, no potom som našiel rôzne historické fotky na internete. Začal som hľadať informácie aj o osudoch vozňov a lokomotív, ktoré ostali.“

Počas pátrania Delikát zistil, že lokomotívy a vozne, ktoré premávali na tejto trati, sa dostali do Rakúska. Našiel fotky jednej z niekdajších lokomotív z roku 2005 a napísal do rakúskej firmy Stern und Hafferl s prosbou o aktuálne zábery.

Tony šrotu

„Poslali mi fotky a napísali, že tento rok lokomotívu vyradili, lebo mala pokazený motor, preto ju plánujú predať a ak sa nepredá, tak ju zošrotujú,“ spomína Delikát.

Práve hrozba zošrotovania spustila boj o jej záchranu. Sprievodca spolu so združením Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy začali zháňať peniaze na jej odkúpenie.

„Začali sme vypisovať na všetky možné strany a organizovať prednášky. Chvíľu to vyzeralo, že z toho nič nebude, lebo sa nám nedarilo nájsť sponzorov. Až keď sme mali posledných asi tridsať dní a burcovali sme, že keď to nekúpime, pôjde lokomotíva do šrotu, na poslednú chvíľu sa s finančnou pomocou Bratislavského okrášľovacieho spolku a Bratislavského samosprávneho kraja podarilo lokomotívu kúpiť.“

Platili za „šrot“, 30 ton stálo zhruba 9500 eur.

Návrat na most

Rušeň GANZ Eg 6 s číslom 22.004 sa na Slovensko vrátil v októbri 2011. Lokomotíva teraz parkuje v dielni v Topoľčanoch, kde ju rekonštruujú do vystavovateľnej podoby. Na opravu motora, čiže tak, aby mohla jazdiť, zatiaľ peniaze nie sú.

Bratislave ju chcú však ukázať na oslavu storočnice viedenskej električky na budúci rok. Klub sa nevzdáva ani plánu na sfunkčnenie. Chcú, aby električka prešla v roku 2015 pri otvorení po novom Starom moste. „Chceli by sme to stihnúť, trať do Petržalky má mať oba rozchody, mohla by tam jazdiť,“ dodáva sprievodca.

Samostatná prevádzka na železničnej trati nie je možná pre iné napätie.

Viedenská električka, nebola klasickou električkou a asi 70-kilometrová cesta ňou trvala približne dve hodiny desať minút. Mala však veľký úspech. Starí Prešporáci spomínali, ako jazdievali na kávičku električkou do Viedne alebo na kúpalisko do Hainburgu.

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy po nej ostali. Dodnes sa dá kráčať po zarastených podvaloch koľajníc.

elektricka_res.jpg

Električkový vozeň CMg 1612 s označením BKH. Označenie bolo pridávané najskôr až v roku 1927, píše Delikát. Táto fotografia ho inšpirovala, aby začal po viedenskej električke pátrať.

lokomotiva_res.JPG

Zachránenú lokomotívu rekonštruujú v Topoľčanoch.

FOTO - ROMAN DELIKÁT

historicka_res.jpg

Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

FOTO – KLUB PRIATEĽOV MHD A REG. DOPRAVY

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 676
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 740
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 126
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 944
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 509
  6. Štefánka by Pulitzer 5 488
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 343
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 428
  9. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 395
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 951