SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Lokomotívu zachránila fotka

Viedenská električka sa má vrátiť na Starý most, tam bude mať svoje koľajnice.

Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011.Historickú lokomotívu z roku 1913 priviezli naspäť do Bratislavy v roku 2011. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Začalo sa to pohľadnicou, skončilo záchranou pred zošrotovaním. Práve historický obrázok takzvanej viedenskej električky, ktorá od roku 1914 premávala načas ako pravidelná linka medzi Bratislavou a Viedňou, tak upútal Romana Delikáta, turistického sprievodcu a zberateľa fotografií a pohľadníc Bratislavy, že začal pátrať.

„Ako väčšina Bratislavčanov som poznal len tri klasické zábery viedenskej električky – jednu pred Carltonom a dva zábery z Petržalky, no potom som našiel rôzne historické fotky na internete. Začal som hľadať informácie aj o osudoch vozňov a lokomotív, ktoré ostali.“

Počas pátrania Delikát zistil, že lokomotívy a vozne, ktoré premávali na tejto trati, sa dostali do Rakúska. Našiel fotky jednej z niekdajších lokomotív z roku 2005 a napísal do rakúskej firmy Stern und Hafferl s prosbou o aktuálne zábery.

Tony šrotu

„Poslali mi fotky a napísali, že tento rok lokomotívu vyradili, lebo mala pokazený motor, preto ju plánujú predať a ak sa nepredá, tak ju zošrotujú,“ spomína Delikát.

Práve hrozba zošrotovania spustila boj o jej záchranu. Sprievodca spolu so združením Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy začali zháňať peniaze na jej odkúpenie.

„Začali sme vypisovať na všetky možné strany a organizovať prednášky. Chvíľu to vyzeralo, že z toho nič nebude, lebo sa nám nedarilo nájsť sponzorov. Až keď sme mali posledných asi tridsať dní a burcovali sme, že keď to nekúpime, pôjde lokomotíva do šrotu, na poslednú chvíľu sa s finančnou pomocou Bratislavského okrášľovacieho spolku a Bratislavského samosprávneho kraja podarilo lokomotívu kúpiť.“

Platili za „šrot“, 30 ton stálo zhruba 9500 eur.

Návrat na most

Rušeň GANZ Eg 6 s číslom 22.004 sa na Slovensko vrátil v októbri 2011. Lokomotíva teraz parkuje v dielni v Topoľčanoch, kde ju rekonštruujú do vystavovateľnej podoby. Na opravu motora, čiže tak, aby mohla jazdiť, zatiaľ peniaze nie sú.

Bratislave ju chcú však ukázať na oslavu storočnice viedenskej električky na budúci rok. Klub sa nevzdáva ani plánu na sfunkčnenie. Chcú, aby električka prešla v roku 2015 pri otvorení po novom Starom moste. „Chceli by sme to stihnúť, trať do Petržalky má mať oba rozchody, mohla by tam jazdiť,“ dodáva sprievodca.

Samostatná prevádzka na železničnej trati nie je možná pre iné napätie.

Viedenská električka, nebola klasickou električkou a asi 70-kilometrová cesta ňou trvala približne dve hodiny desať minút. Mala však veľký úspech. Starí Prešporáci spomínali, ako jazdievali na kávičku električkou do Viedne alebo na kúpalisko do Hainburgu.

Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy hovorí, že počas prvého roku svojej prevádzky previezla tri milióny cestujúcich.

Električka definitívne prestala jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Napriek vytrhaniu koľajníc stopy po nej ostali. Dodnes sa dá kráčať po zarastených podvaloch koľajníc.

elektricka_res.jpg

Električkový vozeň CMg 1612 s označením BKH. Označenie bolo pridávané najskôr až v roku 1927, píše Delikát. Táto fotografia ho inšpirovala, aby začal po viedenskej električke pátrať.

lokomotiva_res.JPG

Zachránenú lokomotívu rekonštruujú v Topoľčanoch.

FOTO - ROMAN DELIKÁT

historicka_res.jpg

Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.

FOTO – KLUB PRIATEĽOV MHD A REG. DOPRAVY

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 572
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 625
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 170
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 776
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 903
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 190
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 003
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 237
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 793
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 091
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 146
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu