BRATISLAVA. Hodnotenie Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorá výsledky prieskumu zverejnila v pondelok, nepríjemne prekvapilo bratislavské mestské časti, ktoré z hodnotenia vyšli ako tie, ktoré na podnety občanov nereagujú.
Medzi tieto mestské časti patrí Devín, Devínska Nová Ves, Čunovo, Jarovce a Záhorská Bystrica. Inštitút hodnotil prínos práce samospráv za rok 2012 podľa toho, či riešia podnety, ktoré občania nahlásia na portál www.odkazprestarostu.sk a ako im na ich podnety samospráva odpovedá. Ako informovala Monika Jankovičová z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, podnety od občanov z portálu posielajú jednotlivým samosprávam.
Záhorská: Nevedeli sme o portáli
Starostovia uvedených mestských častí ostali hodnotením zaskočení. Starosta bratislavskej mestskej časti Záhorská Bystrica Jozef Krúpa sa vyjadril, že o uvedenom portáli informácie nemal, keď sa však o ňom dozvedel, na podnety odpovedal. "Portál budeme sledovať pravidelne a k otázkam, respektíve podnetom zaujmeme stanovisko," dodal Krúpa.
Proti hodnoteniu Inštitútu sa ohradil starosta Jaroviec Pavel Škodler, ktorý uviedol, že v mestskej časti podnety od občanov riešia priamo a nie cez uvedený portál. "Na otázky, ktoré dostávame, odpovedáme v lehote. Druhá vec je, do akej miery je druhá strana spokojná s odpoveďou," dodal Škodler.
Zaskočení v Devínskej a v Čunove
Devínskonovoveský starosta Milan Jambor bol tiež hodnotením SGI prekvapený. O portáli vie, ako dodal, ak sa k nemu podnet z portálu dostal, miestny úrad ho riešil.
Zaskočená ostala aj starostka Čunova Gabriela Ferenčáková, ktorá o portáli vie, podnety jej z portálu mali posielať e-mailom. Starostka však nevie o tom, že by nejaký doručený podnet neriešili. Z Devína sa k hodnoteniu zatiaľ nevyjadrili, starostka Ľubica Kolková je momentálne odcestovaná, miestny úrad k prieskumu Inštitútu zaujať stanovisko nevedel.
Na portáli www.odkazprestarostu vlani pre Čunovo občania nechali jeden podnet, ktorý sa týka skládky odpadov v chránenej oblasti Dunajské Luhy. Zverejnený bol vlani v decembri, na stránke je označený ako neriešený. Jeden podnet zanechal aj občan Jaroviec, vlani v apríli sa sťažoval na nepovolené stavby a nečinnosť stavebného úradu, označený je ako neriešený.
Devínskej Novej Vsi cez portál nahlásili štyri podnety, dva sa týkali parkovania, jeden nefunkčného osvetlenia a jeden chýbajúceho kanalizačného poklopu. Ten je aj vyriešený, dva podnety sú označené ako neriešené, jeden ako zaslaný.
V Devíne vlani nahlásili na portál chýbajúce obmedzenie rýchlosti, odkryté poklopy a burinu na Náučnom chodníku Nivou Moravy, podnety mestská časť aj vyriešila. Ako zaslaný je stále na stránke označený podnet upozorňujúci na naplavený štrk na ceste. V Záhorskej Bystrici občanov trápila čierna stavba, o tej mestská časť rozhodla, a vodorovné značenie, ktoré je na stránke označené ako neriešené.
Uvedené bratislavské mestské časti svorne tvrdia, že na podnety reagujú inou formou, ako cez www.odkazprestarostu.sk. Občania miestne úrady kontaktujú cez oficiálne stránky mestských častí, telefonicky, e-mailom, osobne či písomne.
Stretnutia s občanmi
Ako informoval starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa, v mestskej časti pravidelne robia aj stretnutia s občanmi, kde vedenie mestskej časti podnety prijíma a reagujú na ne buď priamo alebo písomne po preverení si skutočností. Podnety od občanov súvisia s ročným obdobím, v zime občania upozorňujú na problémy s údržbou ciest, v lete na nepokosené súkromné plochy.
Ako uviedol Krúpa, často občania upozorňujú aj na čierne skládky, nefunkčné osvetlenie ulíc i susedské spory. Miestny úrad tiež dostáva otázky súvisiace s územným plánom. "
Jarovce: Na podnety odpovedáme
Na všetky odpovedáme obratom a tie, ktoré sú v našej kompetencii, aj riešime podľa financií a technických možností," dodal Krúpa.
V Jarovciach podľa starostu Škodlera vlani dostali tri alebo štyri podnety, ktoré sa týkali najmä susedských vzťahov. Úspešnosť ich riešenia je približne polovičná. Obyvatelia Čunova majú problémy najmä s chovom zvierat, sťažujú sa tiež na parkovanie veľkého množstva áut istého podnikateľa a tiež na nefunkčné verejné osvetlenie v lokalitách, kde sa stavia.
"Mnohé podnety sú z pohľadu občanov riešené zdĺhavo, samospráva v mnohých prípadoch nemá podporu v legislatíve, čo značne predlžuje čas na ich vybavenie aj na obdobie niekoľkých rokov," dodala starostka Ferenčáková. V Devínskej Novej Vsi v poslednom čase riešili nebezpečné parkovanie na križovatke, odhŕňanie snehu či vysokú vodu v pivnici. Ako uviedol devínskonovevský starosta Jambor, ak vie, na podnety odpovie sám, prípadne riešením podnetu poverí referentky na oddelení miestneho úradu alebo sa s občanmi stretne osobne.
Najhoršia bola Žilina
Výsledky hodnotenia samospráv za rok 2012 zverejnil SGI v pondelok. Inštitút hodnotil, koľko podnetov vlani samospráva dostala na www.odkazprestarostu.sk a ako dobre ich vyriešila. Neberie sa do úvahy len úspešnosť, ale aj celkové množstvo vyriešených podnetov, podľa ktorého sa stanovuje poradie indexu prínosu práce samospráv.
Zohľadňuje sa aj náročnosť podnetov, za vyriešenie podnetu o opravení cesty či chodníka, ktoré je časovo aj finančne náročnejšie, dostane samospráva viac bodov ako napríklad za pokosenie trávy, či osadenie nového odpadkového koša.
Druhou hodnotenou kategóriou je kvalita komunikácie, ktorú SGI posudzuje podľa vecnosti a rýchlosti, s akou samospráva reaguje. Ďalej hodnotia úspešnosť riešenia podnetov a kvantitu a kvalitu komunikácie. Vlani poslali občania 1 219 podnetov 30 hodnoteným samosprávam. Samosprávou s najväčším prínosom v roku 2012 sa stala Trnava, najhoršie dopadla Žilina.
Vysoko v rebríčku hodnotenia sa umiestnili aj bratislavské Nové Mesto a Prievidza. Stopercentne podnety vyriešili aj Trenčín a bratislavské Vajnory. V komunikácii s občanmi najlepšie skončili Prešov a potom bratislavská Petržalka a Prievidza. Na opačnom konci rebríčka skončila Žilina, na podnety podľa hodnotenia nereagovali ani bratislavské mestské časti Čunovo, Záhorská Bystrica, Jarovce, Devínska Nová Ves a Devín.