SME

Bratislavskú električku chcú predĺžiť k Pente a do Devínskej

Bratislava nové trasy pre električky nebuduje, staré na opravu čakajú. Plány sú však odvážne.

Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave.Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Bratislava má 40 kilometrov električkových tratí, české Brno asi 80.

Za posledné roky nepostavilo hlavné mesto ani kilometer trate, priznáva bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plány, kam by sa mala električka rozšíriť, sú však odvážne. Primátor hovorí nielen o električke do Devínskej Novej Vsi, ale aj Vajnôr či Záhorskej Bystrice.

„Nemyslím, že by budovanie koľajovej dopravy malo skončiť traťou do Petržalky,“ vraví.

Petržalka je však zatiaľ jedinou novou trasou, ktorú mesto predstavilo verejnosti. Aj to teda len prvú etapu asi 4,5 kilometrovej trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nová trať do Devínskej súvisí s výstavbou projektu Bory, developer chce vraj zvýšiť atraktivitu územia. Obchody tu už vznikajú, samostatný nový obchodno-zábavný komplex tu chystá spoločnosť Penta.

Električku by k Borom mali predĺžiť z Dúbravky.

Skúška už s cestujúcimi

Práve električková trať v Dúbravke je však dnes v havarijnom stave. Ide o úsek, ktorý prechádza takmer celou mestskou časťou, kde žije 35-tisíc ľudí, Hanulova-Pri kríži.

Električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Dôvodom je roky neopravovaná trať.

Mesto začalo pripravovať jej obnovu. Rekonštrukciu nazýva modernizáciou trate, aby projekt zaplatili európske peniaze.

Dúbravčania sa musia pripraviť na mesiace bez električiek, prestupovať budú podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku na Borskej ulici v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Bez spojov však nemajú byť dlhých 18 mesiacov, ako sa hovorilo, ale asi dva či tri mesiace. „Niekoľko mesiacov pred odstávkou sa začnú prípravné práce, tie ktoré je možné robiť za plnej premávky električiek,“ vysvetľuje Staneková. Po ukončení rekonštrukcie má fungovať skúšobná prevádzka, tá však má byť aj s cestujúcimi.

Termín 18 mesiacov je podľa Uhlera obdobím, od ukončenia súťaže na zhotoviteľa až po kolaudáciu stavby. Súťaž chce vraj mesto vyhlásiť do leta, novú trať začať budovať v ďalšom roku.

Kadiaľ povedie električka na Hlavnú vlakovú stanicu? Počíta sa aj s traťou cez Štefánikovu

Prečítajte si viac >>

O Vajnoroch roky rečí

Plány s novými električkový traťami mimo Devínskej sú podľa Uhlera hudbou ďalekej budúcnosti. O predĺžení električky do Vajnôr sa vraj rozpráva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa začne výstavba trate do Devínskej, je tiež zatiaľ nejasné. Projekt pripravuje Penta v spolupráci s mestom.

Lea Krčmáriková, PR špecialistka Penty, hovorí, že projekt Bory má dve časti. Prvá už vzniká. Zahŕňa samostatné obchodné prevádzky, Metro tu už stojí, Hornbach má otvárať na jar.

„V tejto časti fungujeme ako majiteľ pozemkov, ktoré predávame,“ hovorí Krčmáriková. Výstavbu ich vlastného obchodno-zábavného centra Bory Mall časovo posunuli. „Pozemok však pripravujeme na výstavbu, chystáme komunikácie, siete.“

Okrem Dúbravky musí mesto opraviť aj ďalšie trate. Vynovené by mali byť, kým do mesta prídu nové a prvé nízkopodlažné električky v Bratislave, ktoré dopravný podnik obstaráva.

Bez električkového spojenia je už vyše roka aj Hlavná železničná stanica. Trať odstavil dopravný podnik pre jej havarijný stav, opravu však brzdí plánovaná prestavba stanice a spor z minulosti.

Obnovu tratí aj nákup električiek platia európske peniaze, ktoré mali pôvodne zafinancovať podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Dôvodom bola štúdia minísterstva, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Všetky projekty musí mesto stihnúť do konca roku 2015.

Kliknutím - zväčšíte obrázok

Električky v Dúbravke dnes jazdia zníženou rýchlosťou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 293
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 880
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 388
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 996
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 444
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 323
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 624
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 336
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 330
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 372
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 254
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 996
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 084
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 792
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 781
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 522
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu