SME

Bratislavskú električku chcú predĺžiť k Pente a do Devínskej

Bratislava nové trasy pre električky nebuduje, staré na opravu čakajú. Plány sú však odvážne.

Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave.Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Bratislava má 40 kilometrov električkových tratí, české Brno asi 80.

Za posledné roky nepostavilo hlavné mesto ani kilometer trate, priznáva bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plány, kam by sa mala električka rozšíriť, sú však odvážne. Primátor hovorí nielen o električke do Devínskej Novej Vsi, ale aj Vajnôr či Záhorskej Bystrice.

„Nemyslím, že by budovanie koľajovej dopravy malo skončiť traťou do Petržalky,“ vraví.

Petržalka je však zatiaľ jedinou novou trasou, ktorú mesto predstavilo verejnosti. Aj to teda len prvú etapu asi 4,5 kilometrovej trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nová trať do Devínskej súvisí s výstavbou projektu Bory, developer chce vraj zvýšiť atraktivitu územia. Obchody tu už vznikajú, samostatný nový obchodno-zábavný komplex tu chystá spoločnosť Penta.

Električku by k Borom mali predĺžiť z Dúbravky.

Skúška už s cestujúcimi

Práve električková trať v Dúbravke je však dnes v havarijnom stave. Ide o úsek, ktorý prechádza takmer celou mestskou časťou, kde žije 35-tisíc ľudí, Hanulova-Pri kríži.

Električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Dôvodom je roky neopravovaná trať.

Mesto začalo pripravovať jej obnovu. Rekonštrukciu nazýva modernizáciou trate, aby projekt zaplatili európske peniaze.

Dúbravčania sa musia pripraviť na mesiace bez električiek, prestupovať budú podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku na Borskej ulici v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Bez spojov však nemajú byť dlhých 18 mesiacov, ako sa hovorilo, ale asi dva či tri mesiace. „Niekoľko mesiacov pred odstávkou sa začnú prípravné práce, tie ktoré je možné robiť za plnej premávky električiek,“ vysvetľuje Staneková. Po ukončení rekonštrukcie má fungovať skúšobná prevádzka, tá však má byť aj s cestujúcimi.

Termín 18 mesiacov je podľa Uhlera obdobím, od ukončenia súťaže na zhotoviteľa až po kolaudáciu stavby. Súťaž chce vraj mesto vyhlásiť do leta, novú trať začať budovať v ďalšom roku.

Kadiaľ povedie električka na Hlavnú vlakovú stanicu? Počíta sa aj s traťou cez Štefánikovu

Prečítajte si viac >>

O Vajnoroch roky rečí

Plány s novými električkový traťami mimo Devínskej sú podľa Uhlera hudbou ďalekej budúcnosti. O predĺžení električky do Vajnôr sa vraj rozpráva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa začne výstavba trate do Devínskej, je tiež zatiaľ nejasné. Projekt pripravuje Penta v spolupráci s mestom.

Lea Krčmáriková, PR špecialistka Penty, hovorí, že projekt Bory má dve časti. Prvá už vzniká. Zahŕňa samostatné obchodné prevádzky, Metro tu už stojí, Hornbach má otvárať na jar.

„V tejto časti fungujeme ako majiteľ pozemkov, ktoré predávame,“ hovorí Krčmáriková. Výstavbu ich vlastného obchodno-zábavného centra Bory Mall časovo posunuli. „Pozemok však pripravujeme na výstavbu, chystáme komunikácie, siete.“

Okrem Dúbravky musí mesto opraviť aj ďalšie trate. Vynovené by mali byť, kým do mesta prídu nové a prvé nízkopodlažné električky v Bratislave, ktoré dopravný podnik obstaráva.

Bez električkového spojenia je už vyše roka aj Hlavná železničná stanica. Trať odstavil dopravný podnik pre jej havarijný stav, opravu však brzdí plánovaná prestavba stanice a spor z minulosti.

Obnovu tratí aj nákup električiek platia európske peniaze, ktoré mali pôvodne zafinancovať podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Dôvodom bola štúdia minísterstva, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Všetky projekty musí mesto stihnúť do konca roku 2015.

Kliknutím - zväčšíte obrázok

Električky v Dúbravke dnes jazdia zníženou rýchlosťou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 876
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 508
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 513
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 256
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 021
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 2 652
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 462
  8. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny 2 209
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 30 555
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 581
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 8 203
  4. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 6 938
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 663
  6. Monika Albertiová: Kradol som. Pán Glück, až tak? Alebo ako sa rodí spravodlivosť v Chujave 5 497
  7. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 296
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 178
  1. Marcel Rebro: Existuje dôkaz o tom, že Rusi naozaj napadli Ukrajinu?
  2. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  3. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  4. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  5. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  6. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  7. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  8. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
SkryťZatvoriť reklamu