Bratislavskú električku chcú predĺžiť k Pente a do Devínskej

Bratislava nové trasy pre električky nebuduje, staré na opravu čakajú. Plány sú však odvážne.

Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Bratislava má 40 kilometrov električkových tratí, české Brno asi 80.

Za posledné roky nepostavilo hlavné mesto ani kilometer trate, priznáva bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Plány, kam by sa mala električka rozšíriť, sú však odvážne. Primátor hovorí nielen o električke do Devínskej Novej Vsi, ale aj Vajnôr či Záhorskej Bystrice.

„Nemyslím, že by budovanie koľajovej dopravy malo skončiť traťou do Petržalky,“ vraví.

Petržalka je však zatiaľ jedinou novou trasou, ktorú mesto predstavilo verejnosti. Aj to teda len prvú etapu asi 4,5 kilometrovej trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nová trať do Devínskej súvisí s výstavbou projektu Bory, developer chce vraj zvýšiť atraktivitu územia. Obchody tu už vznikajú, samostatný nový obchodno-zábavný komplex tu chystá spoločnosť Penta.

Električku by k Borom mali predĺžiť z Dúbravky.

Skúška už s cestujúcimi

Práve električková trať v Dúbravke je však dnes v havarijnom stave. Ide o úsek, ktorý prechádza takmer celou mestskou časťou, kde žije 35-tisíc ľudí, Hanulova-Pri kríži.

Električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Dôvodom je roky neopravovaná trať.

Mesto začalo pripravovať jej obnovu. Rekonštrukciu nazýva modernizáciou trate, aby projekt zaplatili európske peniaze.

Dúbravčania sa musia pripraviť na mesiace bez električiek, prestupovať budú podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku na Borskej ulici v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

Bez spojov však nemajú byť dlhých 18 mesiacov, ako sa hovorilo, ale asi dva či tri mesiace. „Niekoľko mesiacov pred odstávkou sa začnú prípravné práce, tie ktoré je možné robiť za plnej premávky električiek,“ vysvetľuje Staneková. Po ukončení rekonštrukcie má fungovať skúšobná prevádzka, tá však má byť aj s cestujúcimi.

Termín 18 mesiacov je podľa Uhlera obdobím, od ukončenia súťaže na zhotoviteľa až po kolaudáciu stavby. Súťaž chce vraj mesto vyhlásiť do leta, novú trať začať budovať v ďalšom roku.

Električka
Kadiaľ povedie električka na Hlavnú vlakovú stanicu? Počíta sa aj s traťou cez Štefánikovu

O Vajnoroch roky rečí

Plány s novými električkový traťami mimo Devínskej sú podľa Uhlera hudbou ďalekej budúcnosti. O predĺžení električky do Vajnôr sa vraj rozpráva roky.

Kedy sa začne výstavba trate do Devínskej, je tiež zatiaľ nejasné. Projekt pripravuje Penta v spolupráci s mestom.

Lea Krčmáriková, PR špecialistka Penty, hovorí, že projekt Bory má dve časti. Prvá už vzniká. Zahŕňa samostatné obchodné prevádzky, Metro tu už stojí, Hornbach má otvárať na jar.

„V tejto časti fungujeme ako majiteľ pozemkov, ktoré predávame,“ hovorí Krčmáriková. Výstavbu ich vlastného obchodno-zábavného centra Bory Mall časovo posunuli. „Pozemok však pripravujeme na výstavbu, chystáme komunikácie, siete.“

Okrem Dúbravky musí mesto opraviť aj ďalšie trate. Vynovené by mali byť, kým do mesta prídu nové a prvé nízkopodlažné električky v Bratislave, ktoré dopravný podnik obstaráva.

Bez električkového spojenia je už vyše roka aj Hlavná železničná stanica. Trať odstavil dopravný podnik pre jej havarijný stav, opravu však brzdí plánovaná prestavba stanice a spor z minulosti.

Obnovu tratí aj nákup električiek platia európske peniaze, ktoré mali pôvodne zafinancovať podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Dôvodom bola štúdia minísterstva, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Všetky projekty musí mesto stihnúť do konca roku 2015.

elinydva_res.jpg

Kliknutím - zväčšíte obrázok

elektricka_res.jpg

Električky v Dúbravke dnes jazdia zníženou rýchlosťou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 15 590
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 924
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 445
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 562
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 8 093
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 011
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 912