Bratislavskú električku chcú predĺžiť k Pente a do Devínskej

Bratislava nové trasy pre električky nebuduje, staré na opravu čakajú. Plány sú však odvážne.

Koľaje v Dúbravke sú havarijnom stave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Bratislava má 40 kilometrov električkových tratí, české Brno asi 80.

Za posledné roky nepostavilo hlavné mesto ani kilometer trate, priznáva bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Plány, kam by sa mala električka rozšíriť, sú však odvážne. Primátor hovorí nielen o električke do Devínskej Novej Vsi, ale aj Vajnôr či Záhorskej Bystrice.

„Nemyslím, že by budovanie koľajovej dopravy malo skončiť traťou do Petržalky,“ vraví.

Petržalka je však zatiaľ jedinou novou trasou, ktorú mesto predstavilo verejnosti. Aj to teda len prvú etapu asi 4,5 kilometrovej trate od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nová trať do Devínskej súvisí s výstavbou projektu Bory, developer chce vraj zvýšiť atraktivitu územia. Obchody tu už vznikajú, samostatný nový obchodno-zábavný komplex tu chystá spoločnosť Penta.

Električku by k Borom mali predĺžiť z Dúbravky.

Skúška už s cestujúcimi

Práve električková trať v Dúbravke je však dnes v havarijnom stave. Ide o úsek, ktorý prechádza takmer celou mestskou časťou, kde žije 35-tisíc ľudí, Hanulova-Pri kríži.

Električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Dôvodom je roky neopravovaná trať.

Mesto začalo pripravovať jej obnovu. Rekonštrukciu nazýva modernizáciou trate, aby projekt zaplatili európske peniaze.

Dúbravčania sa musia pripraviť na mesiace bez električiek, prestupovať budú podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku na Borskej ulici v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

Bez spojov však nemajú byť dlhých 18 mesiacov, ako sa hovorilo, ale asi dva či tri mesiace. „Niekoľko mesiacov pred odstávkou sa začnú prípravné práce, tie ktoré je možné robiť za plnej premávky električiek,“ vysvetľuje Staneková. Po ukončení rekonštrukcie má fungovať skúšobná prevádzka, tá však má byť aj s cestujúcimi.

Termín 18 mesiacov je podľa Uhlera obdobím, od ukončenia súťaže na zhotoviteľa až po kolaudáciu stavby. Súťaž chce vraj mesto vyhlásiť do leta, novú trať začať budovať v ďalšom roku.

Električka
Kadiaľ povedie električka na Hlavnú vlakovú stanicu? Počíta sa aj s traťou cez Štefánikovu

O Vajnoroch roky rečí

Plány s novými električkový traťami mimo Devínskej sú podľa Uhlera hudbou ďalekej budúcnosti. O predĺžení električky do Vajnôr sa vraj rozpráva roky.

Kedy sa začne výstavba trate do Devínskej, je tiež zatiaľ nejasné. Projekt pripravuje Penta v spolupráci s mestom.

Lea Krčmáriková, PR špecialistka Penty, hovorí, že projekt Bory má dve časti. Prvá už vzniká. Zahŕňa samostatné obchodné prevádzky, Metro tu už stojí, Hornbach má otvárať na jar.

„V tejto časti fungujeme ako majiteľ pozemkov, ktoré predávame,“ hovorí Krčmáriková. Výstavbu ich vlastného obchodno-zábavného centra Bory Mall časovo posunuli. „Pozemok však pripravujeme na výstavbu, chystáme komunikácie, siete.“

Okrem Dúbravky musí mesto opraviť aj ďalšie trate. Vynovené by mali byť, kým do mesta prídu nové a prvé nízkopodlažné električky v Bratislave, ktoré dopravný podnik obstaráva.

Bez električkového spojenia je už vyše roka aj Hlavná železničná stanica. Trať odstavil dopravný podnik pre jej havarijný stav, opravu však brzdí plánovaná prestavba stanice a spor z minulosti.

Obnovu tratí aj nákup električiek platia európske peniaze, ktoré mali pôvodne zafinancovať podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer). Dôvodom bola štúdia minísterstva, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Všetky projekty musí mesto stihnúť do konca roku 2015.

elinydva_res.jpg

Kliknutím - zväčšíte obrázok

elektricka_res.jpg

Električky v Dúbravke dnes jazdia zníženou rýchlosťou.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 793
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 957
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 199
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 353
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 318
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 924
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 626
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 579
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 466
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 861

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop