Hendikepovaní do leta za MHD platiť nebudú

Polovičné cestovné v Bratislave sa zatiaľ do júna odkladá

Vozíčkari majú platiť lístky, ich sprievod nie.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Regionálni politici tvrdia, že zvyšovanie cestovného pre postihnutých v MHD nechcú. Aj tak ho schválili.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom SME o 18:00.

BRATISLAVA. Ťažko zdravotne postihnutí nebudú musieť od marca platiť cestovné v bratislavskej MHD, ako znel pôvodný plán Bratislavy, župy a železníc. Po medializácii problému sa kraj a mesto s dopravcami dohodli, že do konca júna zostanú zľavy na dnešnej úrovni.

Cestovné mali invalidom zaviesť pre dohodu na jednotnej električenke na vlak, prímestský autobus aj MHD. Od marca sa bude dať takto cestovať z Bratislavy na Záhorie a späť, zjednotiť sa mali cenníky. Autobusy Slovak Lines a vlaky však na rozdiel od bratislavského dopravného podniku nevozia hendikepovaných zadarmo, a preto výnimku odmietli.

Na lístok nevidia

Fakty
Bratislavský kraj
  • invalidní dôchodcovia: 17 158, priem. dôchodok: 294,1 eura;

  • invalidné dôchodky
    z mladosti: 640,
    priemerná výška: 258,4 eura;

  • prihlásení invalidi na úrade práce: 207.

    Zdroj: Sociálna poisťovňa a ústredie práce

invalid-120x90.jpg
Foto: SME

Tisícky ľudí by si tak museli začať kupovať polovičné cestovné lístky. Napríklad nevidiaci varujú, že by mali problém už s označením lístka a sledovaním, ako dlho im ešte platí.

Mesačná električenka by invalidov vyšla na 13 eur. Invalidné dôchodky v Bratislave nedosahujú ani 300 eur.

Skomplikovala by sa aj cesta hendikepovaných detí do školy. „Rodič takéhoto dieťaťa si nevyberá školu,“ hovorí riaditeľka špeciálnej školy a škôlky pre sluchovo postihnuté deti Ľubica Jägrová. Musia totiž dochádzať tam, kde sa im môžu špeciálne venovať. „Rodič bude možno rozmýšľať, či je z finančných dôvodov schopný poskytnúť vzdelanie, aké potrebuje.“

Kto rozhodol?

Zmeny schválili bratislavskí i krajskí poslanci. Nikto proti nim nenamietal. „Pravdepodobne si to nevšimli, nebolo tam napísané, toto sa ruší, toto sa zavádza. Bola tam uvedená len nová tarifa,“ hovorí šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). Zmena podľa neho bola výsledkom rokovaní ministerstva dopravy, župy a mesta.

Proti spoplatneniu začali protestovať Asociácia organizácií ťažko zdravotne postihnutých i Dopravný podnik.

„Vznikli problémy, sťažnosti, reakcie, preto žiadame prechodné obdobie na zistenie, či možno vyrokovať so železnicami a Slovak Lines, či pristúpia na našu cenovú politiku,“ vraví hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Do júna urobia všetci zainteresovaní analýzy, aký to bude mať finančný dopad na ich rozpočet.

Výnimka pre Bratislavu

Slavomíra Šubrtová zo Železničnej spoločnosti Slovensko však hovorí, že pre cestujúcich v Bratislavskom kraji nemôžu platiť iné pravidlá ako napríklad v Košickom. „Cenníky sú výsledkom konsenzu a spolupráce všetkých zúčastnených strán,“ vraví. Autobusová firma Slovak Lines zase odkazuje na župu, ktorá si u nich výkony objednáva.

„Je to v kompetencii mesta, ja som proti tomu, aby integrovaná doprava niekomu uberala zľavy. Má byť výhodnejšia pre všetkých, nie drahšia, to je absurdné,“ tvrdí župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo. Andrassy mu oponuje, že ceny v Dopravnom podniku musí mesto zmeniť len na základe toho, že zjednocuje cenník vrámci kraja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  2. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  3. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  6. Slovensko spieva koledy
  7. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  8. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  9. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 55 014
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 860
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 865
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 968
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 489
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 5 796
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 768
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 157
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 495
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 069