SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Hendikepovaní do leta za MHD platiť nebudú

Polovičné cestovné v Bratislave sa zatiaľ do júna odkladá

Vozíčkari majú platiť lístky, ich sprievod nie.Vozíčkari majú platiť lístky, ich sprievod nie. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Regionálni politici tvrdia, že zvyšovanie cestovného pre postihnutých v MHD nechcú. Aj tak ho schválili.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom SME o 18:00.

BRATISLAVA. Ťažko zdravotne postihnutí nebudú musieť od marca platiť cestovné v bratislavskej MHD, ako znel pôvodný plán Bratislavy, župy a železníc. Po medializácii problému sa kraj a mesto s dopravcami dohodli, že do konca júna zostanú zľavy na dnešnej úrovni.

Cestovné mali invalidom zaviesť pre dohodu na jednotnej električenke na vlak, prímestský autobus aj MHD. Od marca sa bude dať takto cestovať z Bratislavy na Záhorie a späť, zjednotiť sa mali cenníky. Autobusy Slovak Lines a vlaky však na rozdiel od bratislavského dopravného podniku nevozia hendikepovaných zadarmo, a preto výnimku odmietli.

Na lístok nevidia

Fakty
Bratislavský kraj
  • invalidní dôchodcovia: 17 158, priem. dôchodok: 294,1 eura;

  • invalidné dôchodky
    z mladosti: 640,
    priemerná výška: 258,4 eura;

  • prihlásení invalidi na úrade práce: 207.

    Zdroj: Sociálna poisťovňa a ústredie práce

invalid-120x90.jpg
Foto: SME

Tisícky ľudí by si tak museli začať kupovať polovičné cestovné lístky. Napríklad nevidiaci varujú, že by mali problém už s označením lístka a sledovaním, ako dlho im ešte platí.

Mesačná električenka by invalidov vyšla na 13 eur. Invalidné dôchodky v Bratislave nedosahujú ani 300 eur.

Skomplikovala by sa aj cesta hendikepovaných detí do školy. „Rodič takéhoto dieťaťa si nevyberá školu,“ hovorí riaditeľka špeciálnej školy a škôlky pre sluchovo postihnuté deti Ľubica Jägrová. Musia totiž dochádzať tam, kde sa im môžu špeciálne venovať. „Rodič bude možno rozmýšľať, či je z finančných dôvodov schopný poskytnúť vzdelanie, aké potrebuje.“

Kto rozhodol?

Zmeny schválili bratislavskí i krajskí poslanci. Nikto proti nim nenamietal. „Pravdepodobne si to nevšimli, nebolo tam napísané, toto sa ruší, toto sa zavádza. Bola tam uvedená len nová tarifa,“ hovorí šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). Zmena podľa neho bola výsledkom rokovaní ministerstva dopravy, župy a mesta.

Proti spoplatneniu začali protestovať Asociácia organizácií ťažko zdravotne postihnutých i Dopravný podnik.

„Vznikli problémy, sťažnosti, reakcie, preto žiadame prechodné obdobie na zistenie, či možno vyrokovať so železnicami a Slovak Lines, či pristúpia na našu cenovú politiku,“ vraví hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Do júna urobia všetci zainteresovaní analýzy, aký to bude mať finančný dopad na ich rozpočet.

Výnimka pre Bratislavu

Slavomíra Šubrtová zo Železničnej spoločnosti Slovensko však hovorí, že pre cestujúcich v Bratislavskom kraji nemôžu platiť iné pravidlá ako napríklad v Košickom. „Cenníky sú výsledkom konsenzu a spolupráce všetkých zúčastnených strán,“ vraví. Autobusová firma Slovak Lines zase odkazuje na župu, ktorá si u nich výkony objednáva.

„Je to v kompetencii mesta, ja som proti tomu, aby integrovaná doprava niekomu uberala zľavy. Má byť výhodnejšia pre všetkých, nie drahšia, to je absurdné,“ tvrdí župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo. Andrassy mu oponuje, že ceny v Dopravnom podniku musí mesto zmeniť len na základe toho, že zjednocuje cenník vrámci kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 364
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 266
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 059
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 704
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 692
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 065
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 656
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 120
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 748
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 716
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 101
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 965
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 649
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 146
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu