Hendikepovaní do leta za MHD platiť nebudú

Polovičné cestovné v Bratislave sa zatiaľ do júna odkladá

Vozíčkari majú platiť lístky, ich sprievod nie.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Regionálni politici tvrdia, že zvyšovanie cestovného pre postihnutých v MHD nechcú. Aj tak ho schválili.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom SME o 18:00.

BRATISLAVA. Ťažko zdravotne postihnutí nebudú musieť od marca platiť cestovné v bratislavskej MHD, ako znel pôvodný plán Bratislavy, župy a železníc. Po medializácii problému sa kraj a mesto s dopravcami dohodli, že do konca júna zostanú zľavy na dnešnej úrovni.

Cestovné mali invalidom zaviesť pre dohodu na jednotnej električenke na vlak, prímestský autobus aj MHD. Od marca sa bude dať takto cestovať z Bratislavy na Záhorie a späť, zjednotiť sa mali cenníky. Autobusy Slovak Lines a vlaky však na rozdiel od bratislavského dopravného podniku nevozia hendikepovaných zadarmo, a preto výnimku odmietli.

Na lístok nevidia

Fakty
Bratislavský kraj
  • invalidní dôchodcovia: 17 158, priem. dôchodok: 294,1 eura;

  • invalidné dôchodky
    z mladosti: 640,
    priemerná výška: 258,4 eura;

  • prihlásení invalidi na úrade práce: 207.

    Zdroj: Sociálna poisťovňa a ústredie práce

invalid-120x90.jpg
Foto: SME

Tisícky ľudí by si tak museli začať kupovať polovičné cestovné lístky. Napríklad nevidiaci varujú, že by mali problém už s označením lístka a sledovaním, ako dlho im ešte platí.

Mesačná električenka by invalidov vyšla na 13 eur. Invalidné dôchodky v Bratislave nedosahujú ani 300 eur.

Skomplikovala by sa aj cesta hendikepovaných detí do školy. „Rodič takéhoto dieťaťa si nevyberá školu,“ hovorí riaditeľka špeciálnej školy a škôlky pre sluchovo postihnuté deti Ľubica Jägrová. Musia totiž dochádzať tam, kde sa im môžu špeciálne venovať. „Rodič bude možno rozmýšľať, či je z finančných dôvodov schopný poskytnúť vzdelanie, aké potrebuje.“

Kto rozhodol?

Zmeny schválili bratislavskí i krajskí poslanci. Nikto proti nim nenamietal. „Pravdepodobne si to nevšimli, nebolo tam napísané, toto sa ruší, toto sa zavádza. Bola tam uvedená len nová tarifa,“ hovorí šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). Zmena podľa neho bola výsledkom rokovaní ministerstva dopravy, župy a mesta.

Proti spoplatneniu začali protestovať Asociácia organizácií ťažko zdravotne postihnutých i Dopravný podnik.

„Vznikli problémy, sťažnosti, reakcie, preto žiadame prechodné obdobie na zistenie, či možno vyrokovať so železnicami a Slovak Lines, či pristúpia na našu cenovú politiku,“ vraví hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Do júna urobia všetci zainteresovaní analýzy, aký to bude mať finančný dopad na ich rozpočet.

Výnimka pre Bratislavu

Slavomíra Šubrtová zo Železničnej spoločnosti Slovensko však hovorí, že pre cestujúcich v Bratislavskom kraji nemôžu platiť iné pravidlá ako napríklad v Košickom. „Cenníky sú výsledkom konsenzu a spolupráce všetkých zúčastnených strán,“ vraví. Autobusová firma Slovak Lines zase odkazuje na župu, ktorá si u nich výkony objednáva.

„Je to v kompetencii mesta, ja som proti tomu, aby integrovaná doprava niekomu uberala zľavy. Má byť výhodnejšia pre všetkých, nie drahšia, to je absurdné,“ tvrdí župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo. Andrassy mu oponuje, že ceny v Dopravnom podniku musí mesto zmeniť len na základe toho, že zjednocuje cenník vrámci kraja.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 14 758
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 928
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 459
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 8 843
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 057
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 968