SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Podľa SaS kraj môže dávať dotácie na mestské cesty

Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku, uvádza sa v stanovisku, ktoré dnes agentúre SITA poskytla strana. Župa v súčasnosti vyberá daň z motorových vozidiel a z áut registrovaných na území Bratislavy, no údržbu a opravy mestských ciest zabezpečuje magistrát.

SaS: Cesty by nemali prejsť do vlastníctva kraja

Frešo ako možné riešenie navrhol, aby časť ciest v hlavnom meste prešla pod správu kraja. Strana SaS tiež v stanovisku upozornila na to, že zákon samosprávnemu kraju umožňuje poskytovať dotácie obciam na svojom území ako účasť na financovaní spoločných úloh v záujme rozvoja územia vyššieho územného celku. SaS tak odmieta možnosť, že by cesty v hlavnom meste prešli do správy Bratislavského samosprávneho kraja.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavskí mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy. Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Krajská samospráva však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.

„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," vyhlásil Frešo. Predseda kraja zároveň zostavil pracovnú skupinu, ktorá má posúdiť možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. Situáciou s cestami v hlavnom meste sa dnes zaoberali aj poslanci Bratislavského kraja, kde ich predseda Frešo informoval o rokovaní pracovnej skupiny. Od bratislavského magistrátu si vyžiadala informácie o kilometroch ciest, o ktoré sa mesto stará a tiež informácie o tom, koľko do nich investuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Milión na cesty ešte v decembri Ftáčnikovi neschválili

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.

Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili. Príspevok z kraja pritom Ftáčnik považuje len za krátkodobé vyriešenie situácie, spolu s krajom chce mesto hľadať dlhodobejšie riešenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poslancov za SaS by jedným z nich mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha. Ako jednu z alternatív pripúšťa SaS aj podanie návrhu zákona o spravodlivom rozdelení výnosu z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 396
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 210
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 337
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 334
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 050
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 282
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 678
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 555
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu