Podľa SaS kraj môže dávať dotácie na mestské cesty

Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku, uvádza sa v stanovisku, ktoré dnes agentúre SITA poskytla strana. Župa v súčasnosti vyberá daň z motorových vozidiel a z áut registrovaných na území Bratislavy, no údržbu a opravy mestských ciest zabezpečuje magistrát.

SaS: Cesty by nemali prejsť do vlastníctva kraja

Frešo ako možné riešenie navrhol, aby časť ciest v hlavnom meste prešla pod správu kraja. Strana SaS tiež v stanovisku upozornila na to, že zákon samosprávnemu kraju umožňuje poskytovať dotácie obciam na svojom území ako účasť na financovaní spoločných úloh v záujme rozvoja územia vyššieho územného celku. SaS tak odmieta možnosť, že by cesty v hlavnom meste prešli do správy Bratislavského samosprávneho kraja.

Bratislavskí mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy. Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Krajská samospráva však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.

„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," vyhlásil Frešo. Predseda kraja zároveň zostavil pracovnú skupinu, ktorá má posúdiť možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. Situáciou s cestami v hlavnom meste sa dnes zaoberali aj poslanci Bratislavského kraja, kde ich predseda Frešo informoval o rokovaní pracovnej skupiny. Od bratislavského magistrátu si vyžiadala informácie o kilometroch ciest, o ktoré sa mesto stará a tiež informácie o tom, koľko do nich investuje.

Milión na cesty ešte v decembri Ftáčnikovi neschválili

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.

Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili. Príspevok z kraja pritom Ftáčnik považuje len za krátkodobé vyriešenie situácie, spolu s krajom chce mesto hľadať dlhodobejšie riešenia.

Podľa poslancov za SaS by jedným z nich mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha. Ako jednu z alternatív pripúšťa SaS aj podanie návrhu zákona o spravodlivom rozdelení výnosu z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a kraj.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  3. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  4. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  5. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  7. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  8. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  9. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  10. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 389
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 198
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 334
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 353
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 153
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 041
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 019
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 244
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 179
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 033