Podľa SaS kraj môže dávať dotácie na mestské cesty

Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku, uvádza sa v stanovisku, ktoré dnes agentúre SITA poskytla strana. Župa v súčasnosti vyberá daň z motorových vozidiel a z áut registrovaných na území Bratislavy, no údržbu a opravy mestských ciest zabezpečuje magistrát.

SaS: Cesty by nemali prejsť do vlastníctva kraja

Frešo ako možné riešenie navrhol, aby časť ciest v hlavnom meste prešla pod správu kraja. Strana SaS tiež v stanovisku upozornila na to, že zákon samosprávnemu kraju umožňuje poskytovať dotácie obciam na svojom území ako účasť na financovaní spoločných úloh v záujme rozvoja územia vyššieho územného celku. SaS tak odmieta možnosť, že by cesty v hlavnom meste prešli do správy Bratislavského samosprávneho kraja.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavskí mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy. Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Krajská samospráva však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.

„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," vyhlásil Frešo. Predseda kraja zároveň zostavil pracovnú skupinu, ktorá má posúdiť možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. Situáciou s cestami v hlavnom meste sa dnes zaoberali aj poslanci Bratislavského kraja, kde ich predseda Frešo informoval o rokovaní pracovnej skupiny. Od bratislavského magistrátu si vyžiadala informácie o kilometroch ciest, o ktoré sa mesto stará a tiež informácie o tom, koľko do nich investuje.

Milión na cesty ešte v decembri Ftáčnikovi neschválili

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.

Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili. Príspevok z kraja pritom Ftáčnik považuje len za krátkodobé vyriešenie situácie, spolu s krajom chce mesto hľadať dlhodobejšie riešenia.

Podľa poslancov za SaS by jedným z nich mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha. Ako jednu z alternatív pripúšťa SaS aj podanie návrhu zákona o spravodlivom rozdelení výnosu z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a kraj.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 784
  2. Vizuálny smog je problém 10 203
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 5 424
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 5 254
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 666
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 310
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 278
  8. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 983
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 2 707
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 646