Podľa SaS kraj môže dávať dotácie na mestské cesty

Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku, uvádza sa v stanovisku, ktoré dnes agentúre SITA poskytla strana. Župa v súčasnosti vyberá daň z motorových vozidiel a z áut registrovaných na území Bratislavy, no údržbu a opravy mestských ciest zabezpečuje magistrát.

SaS: Cesty by nemali prejsť do vlastníctva kraja

Frešo ako možné riešenie navrhol, aby časť ciest v hlavnom meste prešla pod správu kraja. Strana SaS tiež v stanovisku upozornila na to, že zákon samosprávnemu kraju umožňuje poskytovať dotácie obciam na svojom území ako účasť na financovaní spoločných úloh v záujme rozvoja územia vyššieho územného celku. SaS tak odmieta možnosť, že by cesty v hlavnom meste prešli do správy Bratislavského samosprávneho kraja.

Bratislavskí mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy. Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Krajská samospráva však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.

„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," vyhlásil Frešo. Predseda kraja zároveň zostavil pracovnú skupinu, ktorá má posúdiť možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. Situáciou s cestami v hlavnom meste sa dnes zaoberali aj poslanci Bratislavského kraja, kde ich predseda Frešo informoval o rokovaní pracovnej skupiny. Od bratislavského magistrátu si vyžiadala informácie o kilometroch ciest, o ktoré sa mesto stará a tiež informácie o tom, koľko do nich investuje.

Milión na cesty ešte v decembri Ftáčnikovi neschválili

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.

Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili. Príspevok z kraja pritom Ftáčnik považuje len za krátkodobé vyriešenie situácie, spolu s krajom chce mesto hľadať dlhodobejšie riešenia.

Podľa poslancov za SaS by jedným z nich mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha. Ako jednu z alternatív pripúšťa SaS aj podanie návrhu zákona o spravodlivom rozdelení výnosu z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a kraj.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  3. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  4. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia
  1. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  2. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  8. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Resco rozdelí medzi zamestnancov milión eur!
  1. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 30 353
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 648
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 21 837
  4. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 19 662
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 123
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 391
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 634
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 589
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 332
  10. Pripravte sa na jar - bude tu skôr, než poviete rebarbora 4 244