SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Podľa SaS kraj môže dávať dotácie na mestské cesty

Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci za SaS nesúhlasia s tvrdeniami bratislavského župana Pavla Freša, že zákony samosprávnemu kraju nedovoľujú investovať do cudzieho majetku, uvádza sa v stanovisku, ktoré dnes agentúre SITA poskytla strana. Župa v súčasnosti vyberá daň z motorových vozidiel a z áut registrovaných na území Bratislavy, no údržbu a opravy mestských ciest zabezpečuje magistrát.

SaS: Cesty by nemali prejsť do vlastníctva kraja

Frešo ako možné riešenie navrhol, aby časť ciest v hlavnom meste prešla pod správu kraja. Strana SaS tiež v stanovisku upozornila na to, že zákon samosprávnemu kraju umožňuje poskytovať dotácie obciam na svojom území ako účasť na financovaní spoločných úloh v záujme rozvoja územia vyššieho územného celku. SaS tak odmieta možnosť, že by cesty v hlavnom meste prešli do správy Bratislavského samosprávneho kraja.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavskí mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy. Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Krajská samospráva však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.

„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," vyhlásil Frešo. Predseda kraja zároveň zostavil pracovnú skupinu, ktorá má posúdiť možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. Situáciou s cestami v hlavnom meste sa dnes zaoberali aj poslanci Bratislavského kraja, kde ich predseda Frešo informoval o rokovaní pracovnej skupiny. Od bratislavského magistrátu si vyžiadala informácie o kilometroch ciest, o ktoré sa mesto stará a tiež informácie o tom, koľko do nich investuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Milión na cesty ešte v decembri Ftáčnikovi neschválili

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.

Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili. Príspevok z kraja pritom Ftáčnik považuje len za krátkodobé vyriešenie situácie, spolu s krajom chce mesto hľadať dlhodobejšie riešenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poslancov za SaS by jedným z nich mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha. Ako jednu z alternatív pripúšťa SaS aj podanie návrhu zákona o spravodlivom rozdelení výnosu z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 591
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 863
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 549
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 182
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 399
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 269
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 064
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 979
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 716
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 610
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu