SME

Kraj sa chce s dopravcom vysporiadať mimosúdne

Kraj sa dohodou, ktorú dnes schválili poslanci zaväzuje, že zaplatí spoločnosti Slovak Lines sumu vo výške 3,8 milióna eur, zároveň s ňou predĺži zmluvu na zabezpečovanie prímestskej dopravy o päť rokov.

BRATISLAVA. Bratislavský samosprávny kraj zaplatí spoločnosti Slovak Lines, a.s. 3,8 milióna eur, ide o mimosúdne vysporiadanie medzi krajom a spoločnosťou za vzniknuté nedoplatky za roky 2006 a 2008. Rozhodli o tom krajskí poslanci, ktorí dnes schválili dohodu o urovnaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kraj zároveň na základe dohody predĺži zmluvu so spoločnosťou na zabezpečovanie autobusovej prímestskej dopravy v kraji o päť rokov, spoločnosť tiež obnoví svoj vozový park.

Miliónové nedoplatky

Spoločnosť Slovak Lines zabezpečuje autobusovú prímestskú dopravu v kraji, Bratislavský samosprávny kraj jej za vykonané služby vo verejnom záujme platí úhradu straty. Za roky 2006 a 2008 však kraj celú stratu spoločnosti nezaplatil. Ako na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva uviedol podpredseda kraja Martin Berta (KDH), za rok 2006 bol nedoplatok približne 1,9 milióna eur, za rok 2008 zhruba 1,2 milióna eur. Prípad skončil na súde. Ten vydal 13. augusta 2009 platobný rozkaz, ktorým kraj zaviazal stratu dopravcovi uhradiť vrátane úrokov z omeškania a trov.

SkryťVypnúť reklamu

Kraj však podal odpor voči vydanému platobnému rozkazu a v roku 2010 došlo k pokusu o mimosúdne vysporiadanie sporu, ktorý sa ale nepodaril. Bratislavský kraj sa k možnosti mimosúdneho vyrovnania sporu opäť vrátil v roku 2012. Koncom roka 2012 však dostal súdne rozhodnutie. Na jeho základe mal kraj zaplatiť istinu zhruba 4,5 milióna eur plus úroky z omeškania aj trovy. Celkovo tak mala samospráva uhradiť sumu 7,6 milióna eur, uviedol na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva podpredseda kraja Berta. Napokon sa však podarilo dospieť k dohode medzi Bratislavským krajom a dopravcom na mimosúdnom vysporiadaní, ak obe strany dodržia stanovené podmienky.

Predĺžia zmluvu

Kraj teda zaplatí spoločnosti Slovak Lines 3,8 milióna eur z fondu na optimalizáciu záväzkov. Súčasťou dohody medzi krajom a spoločnosťou Slovak Lines je aj predĺženie zmluvy pri zabezpečovaní dopravy na území kraja. Pôvodne mala platiť od roku 2009 do roku 2017, po novom sa zmluva predĺži do roku 2021. Slovak Lines sa zároveň na základe mimosúdneho vyrovnania zaväzuje obnoviť autobusový park. Celková výška odpisov za staré aj nové autobusy využívané v prímestskej autobusovej doprave na území kraja nemá presiahnuť sumu tri milióny eur ročne. Plánovaná suma na obnovu parku do roku 2016 je viac ako 23 miliónov eur bez DPH. Vozový park by sa tak mohol rozrásť podľa predpokladov o 130 nových autobusov, 13 súčasne využívaných vozidiel by mohli zmodernizovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvýšenie odpisov zo súčasných 2,6 na tri milióny sa môže niekomu zdať povážlivé, ale ja si myslím, že je to výhodné, keďže Slovak Lines nakupuje autobusy pre kraj,“ uviedla krajská poslankyňa Viera Kimerlingová (KDH). Podľa nej ide o výhodný systém, pri ktorom sa kraj nebude zadlžovať. Poslanec Branislav Záhradník (NP) považuje riešenie, ku ktorému kraj pristupuje, za logické, no nie optimálne. Predĺženie zmluvy s dopravcom o päť rokov podľa neho odsúva možnosť súťaže.

Treba obnoviť vozidlá

Zároveň upozornil na to, že kraj nie je v rovnakej situácii ako hlavné mesto, ktoré má svojho dopravcu a keď prispieva na vozový park, investuje i do svojho majetku. „My dopravcovi uhrádzame obnovu vozového parku, keďže ide o súkromný subjekt,“ povedal Záhradník. Riaditeľ odboru dopravy na BSK Ladislav Csáder naznačil, že obnova vozového parku je potrebná. Priemerný vek autobusov, ktoré jazdia v kraji sa podľa neho blíži k desiatim rokom. Od 1. marca by zároveň vozidlá mali vyhovovať podmienkam pre prevoz ľudí s obmedzenou pohybovou schopnosťou, čo v súčasnosti podľa Csádera nespĺňajú. Pri súčasnom mimosúdnom vysporiadaní kraj podľa poslanca Martina Borguľu (Smer-SD) ušetrí takmer štyri milióny vzhľadom na rozhodnutie súdu zaplatiť 7,6 milióna eur. „Neteší ma, že predlžujeme ten kontrakt s dopravcom, ale beriem to ako daň za to, že budeme mať nové autobusy,“ doplnil Borguľa.

SkryťVypnúť reklamu

Dohoda, ktorú dnes schválili krajskí poslanci, má viesť k mimosúdnemu vyriešeniu sporu. Ak budú podmienky dohody splnené, spoločnosť Slovak Lines vezme späť žalobu voči kraju.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 287
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 877
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 384
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 992
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 364
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 323
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 621
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 332
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 322
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 372
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 247
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 993
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 082
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 786
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 773
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 514
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu