SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Kraj sa chce s dopravcom vysporiadať mimosúdne

Kraj sa dohodou, ktorú dnes schválili poslanci zaväzuje, že zaplatí spoločnosti Slovak Lines sumu vo výške 3,8 milióna eur, zároveň s ňou predĺži zmluvu na zabezpečovanie prímestskej dopravy o päť rokov.

BRATISLAVA. Bratislavský samosprávny kraj zaplatí spoločnosti Slovak Lines, a.s. 3,8 milióna eur, ide o mimosúdne vysporiadanie medzi krajom a spoločnosťou za vzniknuté nedoplatky za roky 2006 a 2008. Rozhodli o tom krajskí poslanci, ktorí dnes schválili dohodu o urovnaní.

Kraj zároveň na základe dohody predĺži zmluvu so spoločnosťou na zabezpečovanie autobusovej prímestskej dopravy v kraji o päť rokov, spoločnosť tiež obnoví svoj vozový park.

Miliónové nedoplatky

Spoločnosť Slovak Lines zabezpečuje autobusovú prímestskú dopravu v kraji, Bratislavský samosprávny kraj jej za vykonané služby vo verejnom záujme platí úhradu straty. Za roky 2006 a 2008 však kraj celú stratu spoločnosti nezaplatil. Ako na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva uviedol podpredseda kraja Martin Berta (KDH), za rok 2006 bol nedoplatok približne 1,9 milióna eur, za rok 2008 zhruba 1,2 milióna eur. Prípad skončil na súde. Ten vydal 13. augusta 2009 platobný rozkaz, ktorým kraj zaviazal stratu dopravcovi uhradiť vrátane úrokov z omeškania a trov.

SkryťVypnúť reklamu

Kraj však podal odpor voči vydanému platobnému rozkazu a v roku 2010 došlo k pokusu o mimosúdne vysporiadanie sporu, ktorý sa ale nepodaril. Bratislavský kraj sa k možnosti mimosúdneho vyrovnania sporu opäť vrátil v roku 2012. Koncom roka 2012 však dostal súdne rozhodnutie. Na jeho základe mal kraj zaplatiť istinu zhruba 4,5 milióna eur plus úroky z omeškania aj trovy. Celkovo tak mala samospráva uhradiť sumu 7,6 milióna eur, uviedol na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva podpredseda kraja Berta. Napokon sa však podarilo dospieť k dohode medzi Bratislavským krajom a dopravcom na mimosúdnom vysporiadaní, ak obe strany dodržia stanovené podmienky.

Predĺžia zmluvu

Kraj teda zaplatí spoločnosti Slovak Lines 3,8 milióna eur z fondu na optimalizáciu záväzkov. Súčasťou dohody medzi krajom a spoločnosťou Slovak Lines je aj predĺženie zmluvy pri zabezpečovaní dopravy na území kraja. Pôvodne mala platiť od roku 2009 do roku 2017, po novom sa zmluva predĺži do roku 2021. Slovak Lines sa zároveň na základe mimosúdneho vyrovnania zaväzuje obnoviť autobusový park. Celková výška odpisov za staré aj nové autobusy využívané v prímestskej autobusovej doprave na území kraja nemá presiahnuť sumu tri milióny eur ročne. Plánovaná suma na obnovu parku do roku 2016 je viac ako 23 miliónov eur bez DPH. Vozový park by sa tak mohol rozrásť podľa predpokladov o 130 nových autobusov, 13 súčasne využívaných vozidiel by mohli zmodernizovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvýšenie odpisov zo súčasných 2,6 na tri milióny sa môže niekomu zdať povážlivé, ale ja si myslím, že je to výhodné, keďže Slovak Lines nakupuje autobusy pre kraj,“ uviedla krajská poslankyňa Viera Kimerlingová (KDH). Podľa nej ide o výhodný systém, pri ktorom sa kraj nebude zadlžovať. Poslanec Branislav Záhradník (NP) považuje riešenie, ku ktorému kraj pristupuje, za logické, no nie optimálne. Predĺženie zmluvy s dopravcom o päť rokov podľa neho odsúva možnosť súťaže.

Treba obnoviť vozidlá

Zároveň upozornil na to, že kraj nie je v rovnakej situácii ako hlavné mesto, ktoré má svojho dopravcu a keď prispieva na vozový park, investuje i do svojho majetku. „My dopravcovi uhrádzame obnovu vozového parku, keďže ide o súkromný subjekt,“ povedal Záhradník. Riaditeľ odboru dopravy na BSK Ladislav Csáder naznačil, že obnova vozového parku je potrebná. Priemerný vek autobusov, ktoré jazdia v kraji sa podľa neho blíži k desiatim rokom. Od 1. marca by zároveň vozidlá mali vyhovovať podmienkam pre prevoz ľudí s obmedzenou pohybovou schopnosťou, čo v súčasnosti podľa Csádera nespĺňajú. Pri súčasnom mimosúdnom vysporiadaní kraj podľa poslanca Martina Borguľu (Smer-SD) ušetrí takmer štyri milióny vzhľadom na rozhodnutie súdu zaplatiť 7,6 milióna eur. „Neteší ma, že predlžujeme ten kontrakt s dopravcom, ale beriem to ako daň za to, že budeme mať nové autobusy,“ doplnil Borguľa.

SkryťVypnúť reklamu

Dohoda, ktorú dnes schválili krajskí poslanci, má viesť k mimosúdnemu vyriešeniu sporu. Ak budú podmienky dohody splnené, spoločnosť Slovak Lines vezme späť žalobu voči kraju.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 572
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 624
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 163
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 784
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 905
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 190
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 004
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 218
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 796
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 081
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  8. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 1 807
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu