BRATISLAVA. Odložená prvá etapa integrovanej dopravy začne fungovať od marca. Predchádzala tomu zmena vlakových cestovných poriadkov ešte v decembri minulého roka aj ďalšie kroky.
Čo sa mení
Hlavnou zmenou je zavedenie integrovaného predplatného cestovného lístka s platnosťou v Bratislave a na Záhorí. Lístok bude možné využiť vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava, Slovak Lines, Železničnej spoločnosti a RegioJet.
Predplatný lístok umožní napríklad docestovať vlakom z Malaciek a v rámci mesta potom využiť MHD – to všetko s použitím jedného predplatného lístka. Doterajší „kupón BID“, ktorý platil len po hranice mesta, zanikne.
Na nové predplatné cestovné lístky sa bude dať cestovať neobmedzene v rámci zvolenej časovej a územnej platnosti. Tak ako v MHD budú lístky mesačné, štvrťročné a ročné, budú obsahovať podľa potrieb stanovený počet zón. „S takýmto lístkom bude cestovanie rentabilné, ak cestujúci urobí 32 až 34 jázd mesačne – teda tam a naspäť cestuje 16 až 17krát za mesiac,“ vysvetľuje Miroslava Rácová, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja.
Mestská karta v rámci BID
Cestujúci nebude potrebovať žiadnu ďalšiu kartu, predplatný lístok na BIDku si bude môcť „nabiť“ na ktorúkoľvek čipovú kartu vydanú dopravcami či kartu vydanú školami. V rámci BID bude platiť aj bratislavská mestská karta (BMK), ale 10percentná zľava sa bude týkať len zón hlavného mesta.
Ak bude mať vlastník karty predplatný lístok na viac zón, zľava bude len z časti ceny električenky. S mestskou kartou možno po meste cestovať aj prímestskými autobusmi či vlakmi, vysvetľuje hovorca primátora Ľubomír Andrassy.
V najbližších dňoch spustia dopravcovia informačnú kampať o novej zonácii v rámci integrovanej dopravy. „Potrebné informácie budú na internete, ale aj v dopravných prostriedkoch na staniciach a podobne,“ hovorí Vozárová.
Zatiaľ len upravili poriadky
Integrovaný dopravný systém znamená, že by sa mala zlikvidovať súbežná doprava, mali by sa sprehľadniť linky a ich číslovanie, odchody jednotlivých spojov by mali byť v pravidelných intervaloch a nadväzovať na seba. Systém by mal byť prehľadný a jednoducho zapamätateľný. Zatiaľ to tak nebude, nastali iba čiastkové zmeny.
„Už v decembri sa na Záhorí zlepšila nadväznosť autobusov na vlaky, zjednotili sa viaceré zastávky s MHD a začalo sa s pilotným zavádzaním taktovej dopravy,“ povedala hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Tam, kde sa to dalo, zlúčili zastávky prímestskej dopravy so zastávkami MHD, na miestach, kde to momentálne nie je možné, ako je zastávka regiobusov v smere na Záhorie na Legionárskej ulici, navrhuje počkať dovtedy, kým to stavebné úpravy okolia umožnia.
Treba dobudovať malé prestupné terminály na okrajových miestach Bratislavy, kde možno pohodlne prestúpiť na MHD alebo na vlak: na Zlatých pieskoch, na železničnej stanici Nové Mesto, pri Ružinovskom cintoríne, na Patrónke, v Krasňanoch a pri konečnej električiek v Ružinove.
Označovače čakajú
Viac ako rok sú v prímestských autobusoch namontované elektronické označovače cestovných lístkov. Ich čas zatiaľ neprišiel. „Označovače prejdú softvérovou úpravou, plné sa začnú využívať po nasadení potrebných zariadení aj u ostatných dopravcov,“ hovorí Vozárová.
Bratislava bude potrebovať do svojho vozového parku takmer tritisíc označovačov. Hovorca primátora predpokladá, že by ich mesto mohlo mať na konci prvého štvrťroka budúceho roka. „Dnes má dopravný podnik čítačky na predplatné lístky, ktoré dokážu čítať aj karty BID,“ hovorí Andrassy.
Momentálne dalo mesto do prevádzky trinásť multifunkčných automatov na cestovné lístky vrátane predplatných. Sú umiestnené v obchodných reťazcoch na území mesta a na letisku. Nie sú však nimi vybavené železničné ani autobusová stanica.
Druhá etapa koncom roka
Druhá etapa integrovaného systému by sa mala zaviesť k termínu celoštátnej zmeny vlakových cestovných poriadkov začiatkom decembra. Bude sa týkať regiónu Pezinok, Senec a Dunajská Lužná.
Znamenať to bude nové vedenia liniek, niekde aj rušenie súbežnej dopravy vlak - autobus, prepojenie vlakov a autobusov v prestupových bodoch pri železničných staniciach, zavedenie pravidelných intervalov.
Tak ako to bude od marca na Záhorí, zavedú predplatné cestovné lísky aj v ostatných regiónoch. Zároveň by sa už mali zaviesť aj jednorazové cestovné lístky. Tie budú s ohľadom na vzdialenosť rozdelené do troch kategórií – City na jazdu po meste, Regio na jazdu v regiónoch mimo mesta a Kombinované, teda mesto plus región.