SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Nové bratislavské električky potrebujú aj nové trate

Dopravný podnik nakupuje nové električky, dnešné koľajnice ich však môžu poškodiť.

Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho  na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku.Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku.(Zdroj: TASR)

Dúbravčania majú byť asi až rok a pol bez električiek.

BRATISLAVA. Priviezli ju vlani, no z testovania na všetkých bratislavských električkových tratiach nebolo nič. Nízkopodlažnú električku Bombardier na väčšinu trás hlavného mesta nepustili, mohli by ju poškodiť.

S novými nízkopodlažnými električkami, ktoré už obstaráva dopravný podnik, sa môže situácia zopakovať. Niektoré trate sú v takom zlom stave, že modernú električku na ne pustiť nemôžu.

Trať na hlavnú stanicu pre havarijný stav už vyše roka nefunguje, kritická je aj situácia v Dúbravke, kde musia električky po neopravovanej trati jazdiť zníženou rýchlosťou.

Kým do mesta prídu nové vozidlá, je možné, že opravu budú potrebovať aj ďalšie trate. Bombardier mohol vlani jazdiť len na trase medzi Račou a Ružinovom.

Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku, v tendri chce kupovať 60 vozidiel.

Rok a pol opráv

Nové električky by mali po meste premávať v roku 2015, tvrdí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Postupne by podľa nej mali jazdiť na všetkých radiálach vrátane Dúbravky.

Jej oprava – alebo ako ju nazýva mesto modernizácia, aby prerábku trate zaplatili eurofondy – však má trvať asi osemnásť mesiacov. Obyvatelia Dúbravky budú musieť teda asi rok a pol prestupovať v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

„Modernizácia trate v Dúbravke je taká komplexná, že ju možno časovo porovnať výstavbe novej trate. Preto je maximálne obdobie výstavby naplánované na 18 mesiacov,“ vysvetľuje Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Náklady odhadol na 14,8 milióna eur.

Trať má modernizovať mesto, projekt ešte nemá stavebné povolenie. Uhler vraví, že zatiaľ pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorá by mala byť hotová v marci.

„Pôvodná dokumentácia bola na rekonštrukciu, teraz pôjde o modernizáciu,“ vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), prečo ešte nezačali. „Takzvaná papierová práca bude trvať minimálne pol roka.“ Práce by sa podľa Ftáčnika mohli začať do konca roka.

Záleží na meste

Na novú trať do Dúbravky majú ísť európske peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer) pre štúdiu, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Hovorca rezortu Martin Kóňa vraví, že na modernizáciu tratí v Bratislave a Košiciach vyčlenili spolu 26,5 milióna eur. Či trať budú stavať, závisí podľa neho od toho, či „Bratislava bude schopná pripraviť potrebnú dokumentáciu, vybaviť stavebné povolenia a predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov“.

Eurofondy by mohli zaplatiť aj opravu trate na hlavnú stanicu – taká je jedna z úvah mesta. Zatiaľ opravu blokuje prestavba Predstaničného námestia. O projekte majú bratislavskí poslanci rozhodovať 7. februára.

Nové električky by mali jazdiť aj na trati do Petržalky cez nový Starý most. Keďže stavbu platia eurofondy, musí ju mesto stihnúť do konca roku 2015. Ak nezačnú do leta, termíny sú ohrozené.

trat_res.jpg

Trať v Dúbravke je v havarijnom stave. Električky musia jazdiť pomalšie.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. It’s not about what a company does, but how it behaves that matt
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Dell offers multifaceted careers
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves that matt
  4. Dell offers multifaceted careers
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  7. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  8. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  9. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  10. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 12 259
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 135
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 068
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 558
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 9 450
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 9 323
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 842
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 254
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 248
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 109