Nové bratislavské električky potrebujú aj nové trate

Dopravný podnik nakupuje nové električky, dnešné koľajnice ich však môžu poškodiť.

Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku.(Zdroj: TASR)

Dúbravčania majú byť asi až rok a pol bez električiek.

BRATISLAVA. Priviezli ju vlani, no z testovania na všetkých bratislavských električkových tratiach nebolo nič. Nízkopodlažnú električku Bombardier na väčšinu trás hlavného mesta nepustili, mohli by ju poškodiť.

S novými nízkopodlažnými električkami, ktoré už obstaráva dopravný podnik, sa môže situácia zopakovať. Niektoré trate sú v takom zlom stave, že modernú električku na ne pustiť nemôžu.

Trať na hlavnú stanicu pre havarijný stav už vyše roka nefunguje, kritická je aj situácia v Dúbravke, kde musia električky po neopravovanej trati jazdiť zníženou rýchlosťou.

Kým do mesta prídu nové vozidlá, je možné, že opravu budú potrebovať aj ďalšie trate. Bombardier mohol vlani jazdiť len na trase medzi Račou a Ružinovom.

Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku, v tendri chce kupovať 60 vozidiel.

Rok a pol opráv

Nové električky by mali po meste premávať v roku 2015, tvrdí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Postupne by podľa nej mali jazdiť na všetkých radiálach vrátane Dúbravky.

Jej oprava – alebo ako ju nazýva mesto modernizácia, aby prerábku trate zaplatili eurofondy – však má trvať asi osemnásť mesiacov. Obyvatelia Dúbravky budú musieť teda asi rok a pol prestupovať v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

„Modernizácia trate v Dúbravke je taká komplexná, že ju možno časovo porovnať výstavbe novej trate. Preto je maximálne obdobie výstavby naplánované na 18 mesiacov,“ vysvetľuje Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Náklady odhadol na 14,8 milióna eur.

Trať má modernizovať mesto, projekt ešte nemá stavebné povolenie. Uhler vraví, že zatiaľ pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorá by mala byť hotová v marci.

„Pôvodná dokumentácia bola na rekonštrukciu, teraz pôjde o modernizáciu,“ vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), prečo ešte nezačali. „Takzvaná papierová práca bude trvať minimálne pol roka.“ Práce by sa podľa Ftáčnika mohli začať do konca roka.

Záleží na meste

Na novú trať do Dúbravky majú ísť európske peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer) pre štúdiu, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Hovorca rezortu Martin Kóňa vraví, že na modernizáciu tratí v Bratislave a Košiciach vyčlenili spolu 26,5 milióna eur. Či trať budú stavať, závisí podľa neho od toho, či „Bratislava bude schopná pripraviť potrebnú dokumentáciu, vybaviť stavebné povolenia a predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov“.

Eurofondy by mohli zaplatiť aj opravu trate na hlavnú stanicu – taká je jedna z úvah mesta. Zatiaľ opravu blokuje prestavba Predstaničného námestia. O projekte majú bratislavskí poslanci rozhodovať 7. februára.

Nové električky by mali jazdiť aj na trati do Petržalky cez nový Starý most. Keďže stavbu platia eurofondy, musí ju mesto stihnúť do konca roku 2015. Ak nezačnú do leta, termíny sú ohrozené.

trat_res.jpg

Trať v Dúbravke je v havarijnom stave. Električky musia jazdiť pomalšie.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 401
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 969
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 465
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 713
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 246
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 112
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 776
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 539
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 5 245