SME

Nové bratislavské električky potrebujú aj nové trate

Dopravný podnik nakupuje nové električky, dnešné koľajnice ich však môžu poškodiť.

Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho  na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku.Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku. (Zdroj: TASR)

Dúbravčania majú byť asi až rok a pol bez električiek.

BRATISLAVA. Priviezli ju vlani, no z testovania na všetkých bratislavských električkových tratiach nebolo nič. Nízkopodlažnú električku Bombardier na väčšinu trás hlavného mesta nepustili, mohli by ju poškodiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S novými nízkopodlažnými električkami, ktoré už obstaráva dopravný podnik, sa môže situácia zopakovať. Niektoré trate sú v takom zlom stave, že modernú električku na ne pustiť nemôžu.

Trať na hlavnú stanicu pre havarijný stav už vyše roka nefunguje, kritická je aj situácia v Dúbravke, kde musia električky po neopravovanej trati jazdiť zníženou rýchlosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Kým do mesta prídu nové vozidlá, je možné, že opravu budú potrebovať aj ďalšie trate. Bombardier mohol vlani jazdiť len na trase medzi Račou a Ružinovom.

Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku, v tendri chce kupovať 60 vozidiel.

Rok a pol opráv

Nové električky by mali po meste premávať v roku 2015, tvrdí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Postupne by podľa nej mali jazdiť na všetkých radiálach vrátane Dúbravky.

Jej oprava – alebo ako ju nazýva mesto modernizácia, aby prerábku trate zaplatili eurofondy – však má trvať asi osemnásť mesiacov. Obyvatelia Dúbravky budú musieť teda asi rok a pol prestupovať v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

„Modernizácia trate v Dúbravke je taká komplexná, že ju možno časovo porovnať výstavbe novej trate. Preto je maximálne obdobie výstavby naplánované na 18 mesiacov,“ vysvetľuje Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Náklady odhadol na 14,8 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Trať má modernizovať mesto, projekt ešte nemá stavebné povolenie. Uhler vraví, že zatiaľ pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorá by mala byť hotová v marci.

„Pôvodná dokumentácia bola na rekonštrukciu, teraz pôjde o modernizáciu,“ vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), prečo ešte nezačali. „Takzvaná papierová práca bude trvať minimálne pol roka.“ Práce by sa podľa Ftáčnika mohli začať do konca roka.

Záleží na meste

Na novú trať do Dúbravky majú ísť európske peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer) pre štúdiu, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Hovorca rezortu Martin Kóňa vraví, že na modernizáciu tratí v Bratislave a Košiciach vyčlenili spolu 26,5 milióna eur. Či trať budú stavať, závisí podľa neho od toho, či „Bratislava bude schopná pripraviť potrebnú dokumentáciu, vybaviť stavebné povolenia a predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov“.

SkryťVypnúť reklamu

Eurofondy by mohli zaplatiť aj opravu trate na hlavnú stanicu – taká je jedna z úvah mesta. Zatiaľ opravu blokuje prestavba Predstaničného námestia. O projekte majú bratislavskí poslanci rozhodovať 7. februára.

Nové električky by mali jazdiť aj na trati do Petržalky cez nový Starý most. Keďže stavbu platia eurofondy, musí ju mesto stihnúť do konca roku 2015. Ak nezačnú do leta, termíny sú ohrozené.

Zaspomínaj si, ako v meste jazdil Bombardier - čítaj tu

trat_res.jpg

Trať v Dúbravke je v havarijnom stave. Električky musia jazdiť pomalšie.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 201
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 797
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 238
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 903
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 307
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 485
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 478
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 279
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 286
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 351
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 099
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 953
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 598
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 011
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 700
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu