SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Nové bratislavské električky potrebujú aj nové trate

Dopravný podnik nakupuje nové električky, dnešné koľajnice ich však môžu poškodiť.

Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho  na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku.Električky s nápisom Dúbravka budú asi onedlho na rok a pol minulosťou. Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku. (Zdroj: TASR)

Dúbravčania majú byť asi až rok a pol bez električiek.

BRATISLAVA. Priviezli ju vlani, no z testovania na všetkých bratislavských električkových tratiach nebolo nič. Nízkopodlažnú električku Bombardier na väčšinu trás hlavného mesta nepustili, mohli by ju poškodiť.

S novými nízkopodlažnými električkami, ktoré už obstaráva dopravný podnik, sa môže situácia zopakovať. Niektoré trate sú v takom zlom stave, že modernú električku na ne pustiť nemôžu.

Trať na hlavnú stanicu pre havarijný stav už vyše roka nefunguje, kritická je aj situácia v Dúbravke, kde musia električky po neopravovanej trati jazdiť zníženou rýchlosťou.

Kým do mesta prídu nové vozidlá, je možné, že opravu budú potrebovať aj ďalšie trate. Bombardier mohol vlani jazdiť len na trase medzi Račou a Ružinovom.

Mesto dnes nemá ani jednu nízkopodlažnú električku, v tendri chce kupovať 60 vozidiel.

Rok a pol opráv

Nové električky by mali po meste premávať v roku 2015, tvrdí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Postupne by podľa nej mali jazdiť na všetkých radiálach vrátane Dúbravky.

Jej oprava – alebo ako ju nazýva mesto modernizácia, aby prerábku trate zaplatili eurofondy – však má trvať asi osemnásť mesiacov. Obyvatelia Dúbravky budú musieť teda asi rok a pol prestupovať v Karlovej Vsi, odkiaľ by mali jazdiť náhradné autobusy.

„Modernizácia trate v Dúbravke je taká komplexná, že ju možno časovo porovnať výstavbe novej trate. Preto je maximálne obdobie výstavby naplánované na 18 mesiacov,“ vysvetľuje Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Náklady odhadol na 14,8 milióna eur.

Trať má modernizovať mesto, projekt ešte nemá stavebné povolenie. Uhler vraví, že zatiaľ pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorá by mala byť hotová v marci.

„Pôvodná dokumentácia bola na rekonštrukciu, teraz pôjde o modernizáciu,“ vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), prečo ešte nezačali. „Takzvaná papierová práca bude trvať minimálne pol roka.“ Práce by sa podľa Ftáčnika mohli začať do konca roka.

Záleží na meste

Na novú trať do Dúbravky majú ísť európske peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podzemnú železničnú trať Predmestie – Filiálka. Dlho chystaný projekt však stopol minister dopravy Ján Počiatek (Smer) pre štúdiu, ktorou preverovali, či projekt stihnú dokončiť v termíne.

Hovorca rezortu Martin Kóňa vraví, že na modernizáciu tratí v Bratislave a Košiciach vyčlenili spolu 26,5 milióna eur. Či trať budú stavať, závisí podľa neho od toho, či „Bratislava bude schopná pripraviť potrebnú dokumentáciu, vybaviť stavebné povolenia a predložiť žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov“.

Eurofondy by mohli zaplatiť aj opravu trate na hlavnú stanicu – taká je jedna z úvah mesta. Zatiaľ opravu blokuje prestavba Predstaničného námestia. O projekte majú bratislavskí poslanci rozhodovať 7. februára.

Nové električky by mali jazdiť aj na trati do Petržalky cez nový Starý most. Keďže stavbu platia eurofondy, musí ju mesto stihnúť do konca roku 2015. Ak nezačnú do leta, termíny sú ohrozené.

trat_res.jpg

Trať v Dúbravke je v havarijnom stave. Električky musia jazdiť pomalšie.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  7. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  2. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  7. Hladinka smeruje do Košíc!
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 14 882
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 804
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 6 655
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 038
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 972
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 091
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 168
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 1 992
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 235
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 34 967
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 755
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 667
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 24 637
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 219
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 9 664
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 409
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu