Časť z bratislavského Starého mosta skončí na východe

Most rozoberú, konštrukciu odplavia po Dunaji. Obce na východe ňou chcú prehradiť rieky.

Starý most dnes funguje pre cyklistov a peších. Počas svojej prestavby bude istý čas úplne nefunkčný.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Sovietskou konštrukciou z mosta chcú obce na východe prehradiť rieky.

BRATISLAVA. Dva piliere nahradí jeden, sovietska konštrukcia pôjde dolu a vymení ju inžinierske dielo.

Mesto musí začať s prestavbou Starého mosta pred letom, ak chce stihnúť termíny z Únie, keďže obnovu Starého mosta a električku do Petržalky platia eurofondy.

Pre materiál z najstaršieho bratislavského mosta cez Dunaj už majú nové využitie. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vraví, že časti konštrukcie chcú obce na východnom Slovensku použiť na preklenutie vodných tokov.

„Starý most sovietskej konštrukcie by skončil, no slúžila by ďalej tá časť, ktorá je spôsobilá,“ vraví Ftáčnik.

Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ), hovorí, že o plánoch s konštrukciou nevie a ani o nich nerokovali. Pripomína, že náter konštrukcie môže byť neekologický až nebezpečný.

Rezerva šesť mesiacov

Bratislava 2013
Dopravné plány
  • modernizácia električkovej trate do Dúbravky;
  • Bratislavská integrovaná doprava na Záhorí a v meste;
  • opravený tunel pod Hradom;
  • požičiavanie bicyklov;
  • bezplatné Wifi v autobusoch;
  • nové cyklotrasy;
  • nová trolejbusová trať na Patrónku;
  • nová dopravná politika;
  • zdieľanie áut – car pooling.

Novú konštrukciu mali začať budovať už vlani na jeseň, doteraz však mesto nevypísalo ani verejné obstarávanie.

Majú tak urobiť do konca mesiaca, vtedy by Starý most mal mať už aj platné stavebné povolenia.

Termíny sa posúvajú. Projekt by mohlo ohroziť, keby boli problémy so súťažou a niekto ju napadol na Úrade pre verejné obstarávanie, alebo ak by odplavovanie starej konštrukcie skomplikovalo počasie.

Pre preplatenie z eurofondov musia stavbu dokončiť do konca roka 2015.

Posun termínov Ftáčnik vysvetľuje zmenou dokumentácie, čiže tým, že Starý most dostane úplne novú konštrukciu so životnosťou sto rokov.

Druhým dôvodom bola vraj štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú čakali a robilo ju ministerstvo dopravy.

Práce na moste majú trvať 24 mesiacov, rezerva je podľa primátora šesť mesiacov.

„Ak sa to nestihne do júna 2015, budeme musieť vrátiť všetky financie Európskej komisii a mesto pôjde do nútenej správy,“ upozorňuje Uhler.

Obnovený Starý most vzniká bez architektonickej súťaže, dôvodom boli práve termíny z Únie.

Konštrukciu odplavia

Z eurofondov má ísť na premenu mosta 84 miliónov eur, mesto má projekt spolufinancovať piatimi percentami, čiže sumou 4,2 milióna eur.

„Stará konštrukcia sa musí najskôr odplaviť, z petržalskej strany budeme pripravovať konštrukciu, ktorá sa bude nasúvať na pylóny,“ opisuje Ftáčnik postupy.

Novú konštrukciu začnú pripravovať, keď bude stará na moste. Istý čas most, ktorý dnes využívajú chodci, bežci a cyklisti, nebude vôbec prístupný.

Na konštrukcii potom pribudnú koľajnice, vozovka pre záchranné autá a 4,5­metrové lávky na každej strane pre chodcov a cyklistov.

Dva pylóny nahradia jedným, čo má zlepšiť aj plavebné možnosti na Dunaji.

Starý most je jedným z trinástich dopravných projektov, ktoré mesto tento rok plánuje. Výraznou zmenou má byť otvorenie električkového tunela, nový systém parkovania či požičovňa bicyklov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  2. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  3. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  6. Slovensko spieva koledy
  7. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  8. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  9. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 54 743
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 837
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 690
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 970
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 467
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 5 943
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 767
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 192
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 545
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 087