Časť z bratislavského Starého mosta skončí na východe

Most rozoberú, konštrukciu odplavia po Dunaji. Obce na východe ňou chcú prehradiť rieky.

Starý most dnes funguje pre cyklistov a peších. Počas svojej prestavby bude istý čas úplne nefunkčný.Starý most dnes funguje pre cyklistov a peších. Počas svojej prestavby bude istý čas úplne nefunkčný.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Sovietskou konštrukciou z mosta chcú obce na východe prehradiť rieky.

BRATISLAVA. Dva piliere nahradí jeden, sovietska konštrukcia pôjde dolu a vymení ju inžinierske dielo.

Mesto musí začať s prestavbou Starého mosta pred letom, ak chce stihnúť termíny z Únie, keďže obnovu Starého mosta a električku do Petržalky platia eurofondy.

Pre materiál z najstaršieho bratislavského mosta cez Dunaj už majú nové využitie. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vraví, že časti konštrukcie chcú obce na východnom Slovensku použiť na preklenutie vodných tokov.

„Starý most sovietskej konštrukcie by skončil, no slúžila by ďalej tá časť, ktorá je spôsobilá,“ vraví Ftáčnik.

Predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ), hovorí, že o plánoch s konštrukciou nevie a ani o nich nerokovali. Pripomína, že náter konštrukcie môže byť neekologický až nebezpečný.

Rezerva šesť mesiacov

Bratislava 2013
Dopravné plány
  • modernizácia električkovej trate do Dúbravky;
  • Bratislavská integrovaná doprava na Záhorí a v meste;
  • opravený tunel pod Hradom;
  • požičiavanie bicyklov;
  • bezplatné Wifi v autobusoch;
  • nové cyklotrasy;
  • nová trolejbusová trať na Patrónku;
  • nová dopravná politika;
  • zdieľanie áut – car pooling.

Novú konštrukciu mali začať budovať už vlani na jeseň, doteraz však mesto nevypísalo ani verejné obstarávanie.

Majú tak urobiť do konca mesiaca, vtedy by Starý most mal mať už aj platné stavebné povolenia.

Termíny sa posúvajú. Projekt by mohlo ohroziť, keby boli problémy so súťažou a niekto ju napadol na Úrade pre verejné obstarávanie, alebo ak by odplavovanie starej konštrukcie skomplikovalo počasie.

Pre preplatenie z eurofondov musia stavbu dokončiť do konca roka 2015.

Posun termínov Ftáčnik vysvetľuje zmenou dokumentácie, čiže tým, že Starý most dostane úplne novú konštrukciu so životnosťou sto rokov.

Druhým dôvodom bola vraj štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú čakali a robilo ju ministerstvo dopravy.

Práce na moste majú trvať 24 mesiacov, rezerva je podľa primátora šesť mesiacov.

„Ak sa to nestihne do júna 2015, budeme musieť vrátiť všetky financie Európskej komisii a mesto pôjde do nútenej správy,“ upozorňuje Uhler.

Obnovený Starý most vzniká bez architektonickej súťaže, dôvodom boli práve termíny z Únie.

Konštrukciu odplavia

Z eurofondov má ísť na premenu mosta 84 miliónov eur, mesto má projekt spolufinancovať piatimi percentami, čiže sumou 4,2 milióna eur.

„Stará konštrukcia sa musí najskôr odplaviť, z petržalskej strany budeme pripravovať konštrukciu, ktorá sa bude nasúvať na pylóny,“ opisuje Ftáčnik postupy.

Novú konštrukciu začnú pripravovať, keď bude stará na moste. Istý čas most, ktorý dnes využívajú chodci, bežci a cyklisti, nebude vôbec prístupný.

Na konštrukcii potom pribudnú koľajnice, vozovka pre záchranné autá a 4,5­metrové lávky na každej strane pre chodcov a cyklistov.

Dva pylóny nahradia jedným, čo má zlepšiť aj plavebné možnosti na Dunaji.

Starý most je jedným z trinástich dopravných projektov, ktoré mesto tento rok plánuje. Výraznou zmenou má byť otvorenie električkového tunela, nový systém parkovania či požičovňa bicyklov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 671
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 021
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 17 693
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 977
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 973
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 14 539
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 7 695
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 7 134
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 810
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 816