SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Dopravný podnik nemá o tendri mlčať

Bratislavský dopravný podnik nemá pri tendri na trolejbusy mlčať, tvrdí Transparency International.

V súťaži má veľkú váhu počet dverí.V súťaži má veľkú váhu počet dverí. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Nič netajíme, no zákon nám nedovoľuje hovoriť, vysvetľuje bratislavský dopravný podnik mlčanie o 70 miliónovom tendri. Neodpovedá, prečo podmienky výrazne zvýhodňujú českého výrobcu SOR Libchavy, ktorého spolumajiteľom je J&T.

Mestský podnik sa odvoláva na paragraf, podľa ktorého musí komisia mlčať až do vyhodnotenia. „Informácie o uchádzačoch či ich ponuky sa naozaj nemajú zverejňovať, aby nedochádzalo k možnému kartelu a dohode uchádzačov ešte pred elektronickou aukciu,“ hovorí šéf Transparency International Gabriel Šípoš. Nesúhlasí však s názorom mestského podniku, že počas tendra nemožno vysvetľovať jeho podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Niečo povedať môžu

„Nevidím dôvod, ako by to mohli odpovede narušiť súťaž,“ komentuje Šípoš otázky SME prečo chcú nakupovať trolejbusy so slovenskými papiermi či koľko uchádzačov žiadalo o vysvetlenie súťažných podmienok.

Aj advokát Transparency Pavel Nechala hovorí, že dopravný podnik môže zverejniť všetky informácie, ktoré nenarušia súťaž a netýkajú sa ponúk uchádzačov. Denník SME sa pýtal aj na názvy a počet uchádzačov. Šípoš uznáva, že ich zverejnenie by mohlo tender ovplyvniť.

O cene trolejbusov sa má rozhodnúť v elektronickej aukcii. Po nej však budú mať rovnakú váhu ako cena technické parametre – počet dverí a hmotnosť.

Šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho dosadili za primátora Milana Ftáčnika (blízky Smeru). Ten sa najprv k tendru vyjadrovať nechcel. V piatok už od Belfiho žiadal vysvetlenie.

SkryťVypnúť reklamu

Ftáčnik zatiaľ obhajuje

„Na základe informácií, ktoré sme dostali, kritériá a podmienky boli konzultované s ministerstvo dopravy aj so spoločnosťou Jaspers,“ povedal hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Organizácia Jaspers poskytuje podporu pri príprave projektov platených aj z eurofondov.

Ministerstvo zasa upozornilo dopravný podnik, že trolejbusy musia mať slovenské potvrdenie. Tvrdí však, že nie je nevyhnutné už pri predkladaní ponúk.

Andrassy tender obhajujuje aj tým, že o podmienkach rokovali aj orgány spoločnosti. Člen predstavenstva a členka Dozornej rady však tvrdia, že kompletné podklady dostali až po vyhlásení súťaže, takže ich už nemohli ovplyvniť.

Námietky dostal Úrad pre verejné obstarávanie. Ak podľa Andrassyho rozhodne, že súťaž je diskriminačná či netransparentná, Belfiho vyzvú na jej zrušenie.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ už musel vysvetľovať tender na esbéesku, vtedy ho primátor podržal.

Nominantov do mestských podnikov si v Bratislave podelili strany bez konkurzov. Belfi vtedy odmietol, že by bol nominantom Smeru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 198
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 193
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 683
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 630
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 179
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 157
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 988
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 874
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 967
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 727
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 192
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 135
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 813
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu