SME

Výrobcu trolejbusu od súťaže odradilo potvrdenie

Firma blízka J&T je úspešná všade tam, kde v posledných rokoch nakupovali trolejbusy.

Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov.Nové krátke trolejbusy Škoda/SOR majú aj v Banskej Bystrici. Tie majú štyri dvere. V Bratislave je aj za štyri dvere krátkych vozov viac bodov. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Dopravný podnik Bratislava odmieta, že by pripravil súťaž pre jednu firmu. Zvýhodnenie viacerých dverí nevysvetlil.

BRATISLAVA. Sedemdesiatmiliónový tender na dodanie osemdesiatich trolejbusov je podľa Dopravného podniku Bratislava transparentný a zákonný.

Mestský podnik označil v piatok pochybnosti konkurenčných výrobcov aj ľudí z orgánov podniku, či v súťaži nezvýhodnili českého výrobcu SOR Libchavy, za nepodložené špekulácie. Spolumajiteľom pardubického výrobcu karosérií je J&T.

„Opätovne žiadame médiá, aby neuverejňovali zavádzajúce informácie, ktorými môžu narušiť proces obstarávania,“ vyhlásil v piatok podnik.

Stále však nevysvetlil napríklad to, prečo bude mať pri konečnom vyhodnotení výraznú výhodu ten, kto vyrába dlhé trolejbusy s piatimi dverami. Väčšina firiem vyrába kĺbové vozy so štyrmi dverami, SOR ich má päť.

Sporné potvrdenie

Mestský podnik navyše žiada od výrobcov potvrdenie o schválení trolejbusu na Slovensku. To majú len trolejbusy SOR a francúzskej firmy Irisbus, ktorá sa však neprihlásila. Dopravný podnik odmieta povedať aj to, koľko firiem je v súťaži.

V prípade, že firma nemá potvrdenie na svoj trolejbus, podmienky umožňujú jeho dodatočné získanie, najneskôr však do šiestich mesiacov od dodania.

Fakty

Výrobcovia v súťaži

  • Prihlásili sa:
    Škoda/SOR
    ostatní su neznámi
  • Neprihlásili sa:
    Solaris, Irisbus, Volvo,
    Van Hool, Cegelec.

Už vo svojej ponuke však musí predložiť potvrdenie iného už schváleného trolejbusu, „ktorý sa vo významných parametroch nelíši“ od ponúkaného vozidla. Čo sú významné parametre, už pravidlá nehovoria.

Vydanie potvrdenia trvá podľa ministerstva dopravy šesť až dvanásť mesiacov.

Podmienky súťaže anonymne spochybnili traja výrobcovia vozidiel MHD. Prekážalo im zvýhodnenie dverí.

V piatok sa ozval ďalší výrobca, ktorý už spochybňuje práve požadované slovenské potvrdenie.

„Zistili sme, že nespĺňame najmä požiadavku na schválenie typu každého trolejbusu na Slovensku,“ odôvodnil obchodný riaditeľ firmy Cegelec Zdeněk Vytouš, prečo sa do súťaže neprihlásili.

Česká spoločnosť Cegelec, by dokázala ponúknuť trolejbusy s ukrajinskou karosériou Bogdan.

Zasiahlo ministerstvo

Dopravný podnik v oznámení o vyhlásení súťaže vysvetľuje, že slovenské papiere potrebuje nielen pre veľkosť nákupu, ale aj pre požiadavku ministerstva dopravy.

„Nevzniesli sme požiadavku o predložení rozhodnutia o schválení pred podaním ponuky,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V iných mestách firma súťažila sama

Trolejbusy od Škody a SOR nakúpili aj Prešov, Žilina a Banská Bystrica. Iná ponuka nebola.

BRATISLAVA. Trolejbusy jazdia v piatich slovenských mestách. Tri z nich v posledných rokoch nakúpili nové modely práve od Škody s karosériou SOR Libchavy. Vo všetkých súťažiach boli jediným záujemcom.

„Vysvetľujeme si to predovšetkým tým, že Škoda Electric je najväčším výrobcom týchto vozov v rámci Európskej únie,“ povedala hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.

„Tento úspech je daný predovšetkým tým, že dokáže vyhovieť prianiam zákazníkov,“ dodala.

Ako nakupovali
Trolejbusy
  • Prešov – 5 krátkych a 15 dlhých, cena bez DPH – 9,89 milióna eur;
  • Banská Bystrica – 19 krátkych trolejbusov, cena bez DPH– 7,98 milióna eur;
  • Žilina – 7 dlhých a tri krátke, cena – 9,12 milióna eur.

V prípade žilinského tendra im vyhoveli na centimeter presne. V súťažných podmienkach bolo, že kĺbové trolejbusy majú mať maximálnu dĺžku 18,75 metra a šírku 2,55 metra. Kúpené vozy majú presne také parametre.

V Prešove i Banskej Bystrici bola najdôležitejším kritériom cena, podobne ako v Bratislave však bol dôležitý aj počet dverí.

„Nemali sme viac uchádzačov,“ priznáva riaditeľ banskobystrického dopravného podniku Miroslav Snopko.

Odmieta však, že by súťaž bola šitá na mieru. „Tender bol skontrolovaný, či úradom, či ministerstvom životného prostredia, nikto nenašiel pochybnosti,“ vraví Snopko.

Aj Banská Bystrica, ktorá podobne ako Bratislava nakupovala z eurofondov, vyžadovala schválenie vozidla na Slovensku. Pýtali ho v čase dodania.

V Banskej Bystrici chceli podľa riaditeľa viac dverí preto, že sa tam nastupuje prvými dvoma dverami a vystupuje zadnými.

Z piatich miest nové trolejbusy nekupovali iba v Košiciach. Uvažujú totiž, že ich nahradia autobusmi. Podľa denníka Korzár už testovali nové modely – od SOR Libchavy.

Martina Hilbertová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 728
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 302
  3. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 4 544
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 416
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 4 122
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 4 087
  7. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 986
  8. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.

Do vynesenia rozsudku ostáva už len záverečná reč Kováčika.


Obchodný dom Javor v Tatranskej Lomnici.

Obchodný dom Javor čaká na nové využitie.


Ukrajinský vojak, ktorý má volací znak Ulysses, stojí pri svojom spolubojovníkovi Denysovi pripravujúcom sa na vypustenie prieskumného bezpilotného lietadla v Doneckej oblasti na Ukrajine.

Bezpilotné lietadlá na Ukrajine menia hru rovnako ako tanky v prvej svetovej vojne.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 582
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 629
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 414
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 004
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 046
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 616
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 16 571
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 151
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu