SME
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava

Bratislava zvýhodnila v tendri na trolejbusy firmu blízku J&T

V tendri na nákup trolejbusov má náskok firma blízka J&T. Mestský dopravný podnik o súťaži hovoriť nechce.

Trolejbusy Škoda/SOR majú Žilina, Banská Bystrica aj Prešov.Trolejbusy Škoda/SOR majú Žilina, Banská Bystrica aj Prešov. (Zdroj: PRE SME - JURAJ MILO)

Kritériá súťaže obmedzili konkurenciu. Žiadané päťdverové trolejbusy väčšina dielní nevyrába.

BRATISLAVA. Sedemdesiatmiliónový tender na nové trolejbusy v Bratislave môže výrazne zvýhodniť firmu blízku J&T.

Dvaja konkurenční výrobcovia upozorňujú, že podmienky sú nastavené v prospech českej firmy SOR. „Len SOR vie dodať päťdverový kĺbový trolejbus,“ tvrdí zástupca zahraničného výrobcu pod zárukou anonymity.

Práve pätoro dverí zaručí súťažiacemu výraznú výhodu. V kombinácii s hmotnosťou sú rovnako dôležité ako cena.

Väčšina má len štvoro dverí

Tender
Čo nesedí
  • súťažiaci mali predložiť potvrdenie o schválení typu trolejbusu v SR,
  • pri električkách stačilo schválenie v Európskej únii,
  • menšie trolejbusy získajú za techniku najviac bodov, len ak ich trolejbus bude mať štvoro dverí a do 11 ton;
  • väčšie trolejbusy získajú najviac bodov, len ak majú päť a viac dverí a do 17 ton;
  • málo času na prípravu ponuky, tender sa začal 9. novembra, nejasnosti v pravidlách mohli firmy riešiť do 26. novembra, 7. decembra očakával dopravný podnik ponuky.

Tender spochybňujú traja zahraniční výrobcovia. Jeden z nich už poslal sťažnosť Úradu pre verejné obstarávanie.

„Po preštudovaní súťažných podmienok sme sa rozhodli na tendri nezúčastniť,“ povedal zástupca ďalšieho z výrobcov pod zárukou anonymity. Prekážal im napríklad „neobvykle vysoký počet dverí“.

Tretí z výrobcov upozorňuje, že päťdverové kĺbové trolejbusy vyrába česká firma SOR. Väčšina kĺbových trolejbusov v Európe má iba štvoro dverí.

Firma SOR ani jej partner Škoda Electric nechceli tender komentovať.

Bratislava chce kúpiť 30 krátkych a 80 kĺbových trolejbusov, víťaz by mal v budúcnosti možnosť dodať aj ďalšie.

O cene trolejbusov sa má rozhodnúť v elektronickej aukcii. Nevyhrá však najlacnejšia ponuka. Rovnakú váhu ako cena, 40 bodov zo sto, budú mať technické podmienky – počet dverí a hmotnosť. Dvadsať bodov potom údržba.

Dlhý trolejbus s päť a viac dverami napríklad dostane 14 bodov. Ten čo má dverí menej, dostane nulu. V prípade rovnosti bodov spočítaných aj s cenou nakoniec rozhodnú technické parametre.

Ľahší neznamená lepší

Podmienky kritizujú aj niektorí ľudia z vedenia a dozornej rady podniku. Predseda dozornej rady Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že počet dverí mal byť menej bodovaný.

„Aby konkurencia prebila toho, kto ponúka karosériu SOR, musela by ísť o 44 percent nižšie s cenou,“ ráta zasa Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora označil za problém aj to, že nula bodov dostanú krátke trolejbusy ťažšie ako 11 ton.

„Zhodou okolností SOR vyrába vozidlá, ktoré vážia menej,“ hovorí Bútora. Podobné to je aj pri dlhých vozidlách.

Bútora pracuje aj ako vodič trolejbusu a hovorí, že ľahšie vozidlo môže mať síce nižšiu spotrebu energie, „ale v bratislavských podmienkach je dôležitá odolnosť“. Také trolejbusy podľa neho môžu byť ťažšie.

Spornou podmienkou tendra tiež je, že typ trolejbusu musí byť schválený na Slovensku. Dopravný podnik to v texte inzerátu obhajuje tým, že treba preukázať spôsobilosť vozidla jazdiť na jeho dráhach.

Na Slovensku sú schválené trolejbusy Irisbusu a SOR. Zástupcovia firmy Iveco, ktoré vyrába Irisbus, sa do súťaže neprihlásili.

Dopravný podnik už otváral obálky. Tvrdí však, že podľa zákona ešte nesmie o účastníkoch informovať. Neodpovedá ani na otázky, koľko firiem sa prihlásilo, a odmieta vysvetliť, prečo je dôležitý počet dverí.

„Po ukončení verejného obstarávania poskytneme všetky relevantné informácie,“ sľubuje.

Viac ako štvrť miliardy

Člen predstavenstva Bútora aj podpredsedníčka dozornej rady Katarína Augustinič (SaS) sa sťažujú, že vopred nedostali súťažné podmienky. „Riaditeľ stále tvrdil, že nie sú napísané,“ vraví Augustinič.

Vedenie Bratislavy však hovorí, že dopravný podnik je na súťaž „odborne spôsobilý“. Komentovať ho bude až po elektronickej aukcii.

Dopravný podnik práve nakupuje aj električky, spolu by na súťaže malo ísť do 286 miliónov eur bez DPH.

Českú firmu SOR spoluvlastní J&T

Pardubická firma je v slovenských mestách úspešná. V Prahe jej vyčítali vysokú cenu.

BRATISLAVA. Viaceré podmienky osemdesiatmiliónového tendra na trolejbusy v Bratislave vyhovujú českej spoločnosť SOR Libchavy. Napríklad požiadavka dopravného podniku, aby mal kĺbový trolejbus aspoň pätoro dverí.

K tendru sa spoločnosť vyjadrovať nechcela. „Je tam naša karoséria, ale do tendra sa prihlásila Škoda,“ povedal obchodný riaditeľ SOR Jindřich Chudý.

SOR v prípade trolejbusov dodáva karosériu, Škoda elektrické vybavenie.

„V priebehu akéhokoľvek výberového riadenia sa k jeho podmienkam v žiadnom prípade nevyjadrujeme,“ povedala hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.

Majiteľom pardubickej firmy SOR je česká akciovka EP Industries.

„Jej väčšinovým majiteľom so 60-percentným podielom je Daniel Křetinský, zvyšných 40 percent akcií drží J&T,“ povedal Daniel Častvaj z Energetického a priemyselného holdingu (EPH), v ktorom má popri Křetínskom podiel aj J&T a skupina PPF českého miliardára Petra Kellnera.

Křetinský cez EPH momentálne kupuje 49 percent akcií v Slovenskom plynárenskom priemysle od jeho zahraničných akcionárov.

Trolejbusy od spoločnosti SOR na Slovensku nakúpili napríklad aj Žilina, Prešov či Banská Bystrica.

Autobusy tohto výrobcu používa aj Praha, ktorá si ich predvlani objednala vyše sedemsto za 4,5 miliardy českých korún.

Audit, ktorý si objednal pražský magistrát, potom ukázal, že cena je v porovnaní s dodávkami vozidiel SOR pre iné mestá predražená.

Šéf dopravného podniku Belfi má spornú minulosť

Dopravný podnik vedie bývalý riaditeľ TA3. Pred trinástimi rokmi naň strieľali zo samopalu.

BRATISLAVA. Ľubomír Belfi už musel v Dopravnom podniku obhajovať sporný tender – na bezpečnostnú službu za 3,6 milióna eur.

Jednu z podmienok vtedy splnila iba firma Bonul.

Potrebný certifikát získala za prvej vlády Roberta Fica, keď strážila budovy ministerstva hospodárstva.

Majiteľ esbéesky mal blízko k ministrovi Ľubomírovi Jahnátkovi (Smer).

Do dopravného podniku prišiel Belfi z mäsokombinátu Tauris. Predtým bol generálnym riaditeľom televízie TA3.

Viacerí redaktori za jeho vedenia z televízie odišli na protest proti jeho zásahom do spravodajstva, napríklad vystrihnutie Jána Slotu z reportáží.

Ešte ako šéfa vydavateľstva časopisu Markíza ho koncom roka 1999 postrelili zo samopalu, polícia podozrievala dvoch Rusov. Dôvod nie je známy.

Vidieť chcú pečiatku zo Slovenska

Viacerí veľkí výrobcovia hovoria, že do súťaže sa nezapojili. V Poľsku a Rumunsku sú súťaže voľnejšie.

BRATISLAVA. Kým Bratislava chce nakupovať trolejbusy už so slovenským potvrdením, zahraničné mestá dávajú výrobcom čas osvedčenia získať až potom, ako vyhrajú súťaž.

Napríklad poľskému Lublinu s 356-tisíc obyvateľmi, ktorý práve trolejbusy nakupuje, stačí schválenie vozidiel v Poľsku až pri prvej dodávke.

Voľnejšie pravidlá má hlavné mesto Rumunska Bukurešť, ktoré o trolejbusy súťažilo minulý rok.

„V súlade s právom môžeme kúpiť len vozidlá schválené u nás alebo v inom štáte Európskej únie,“ opisuje skúsenosti Dicran Costache z dopravného podniku v Bukurešti.

Bratislavský dopravný podnik síce v pravidlách súťaže píše, že mu stačí aj slovenské potvrdenie o schválení trolejbusu, „ktorý sa vo významných parametroch nelíši“ od ponúkaného vozidla, no čo sú významné parametre, už pravidlá nehovoria.

Podmienku, aby si uchádzači o zákazku vybavili registráciu trolejbusov ešte pred ich dodaním, spochybňuje aj analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ), ktorý bol šéfom štátnej Železničnej spoločnosti za druhej vlády Mikuláša Dzurindu.

Registráciu si podľa neho firmy mohli vybaviť aj neskôr, uznáva, že na to mali málo času – ani nie mesiac.

Okrem českého výrobcu SOR by vedelo osemdesiat trolejbusov dodať viacero európskych automobiliek.

Belgická spoločnosť Van Hool účasť v súťaži poprela, rovnako Volvo či Irisbus patriaci Ivecu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  2. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  3. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Super zábava, super deň
  6. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  8. Čo priznali rodičia?
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 456
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 030
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 750
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 872
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 150
  6. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 101
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 955
  8. Ako znížiť vysoký cholesterol? 3 909
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 14 047
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 10 143
  3. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 258
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 7 906
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 321
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 699
  7. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 140
  8. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 718
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu