Bratislava zvýhodnila v tendri na trolejbusy firmu blízku J&T

V tendri na nákup trolejbusov má náskok firma blízka J&T. Mestský dopravný podnik o súťaži hovoriť nechce.

Trolejbusy Škoda/SOR majú Žilina, Banská Bystrica aj Prešov.(Zdroj: PRE SME - JURAJ MILO)

Kritériá súťaže obmedzili konkurenciu. Žiadané päťdverové trolejbusy väčšina dielní nevyrába.

BRATISLAVA. Sedemdesiatmiliónový tender na nové trolejbusy v Bratislave môže výrazne zvýhodniť firmu blízku J&T.

Dvaja konkurenční výrobcovia upozorňujú, že podmienky sú nastavené v prospech českej firmy SOR. „Len SOR vie dodať päťdverový kĺbový trolejbus,“ tvrdí zástupca zahraničného výrobcu pod zárukou anonymity.

Práve pätoro dverí zaručí súťažiacemu výraznú výhodu. V kombinácii s hmotnosťou sú rovnako dôležité ako cena.

Väčšina má len štvoro dverí

Tender
Čo nesedí
  • súťažiaci mali predložiť potvrdenie o schválení typu trolejbusu v SR,
  • pri električkách stačilo schválenie v Európskej únii,
  • menšie trolejbusy získajú za techniku najviac bodov, len ak ich trolejbus bude mať štvoro dverí a do 11 ton;
  • väčšie trolejbusy získajú najviac bodov, len ak majú päť a viac dverí a do 17 ton;
  • málo času na prípravu ponuky, tender sa začal 9. novembra, nejasnosti v pravidlách mohli firmy riešiť do 26. novembra, 7. decembra očakával dopravný podnik ponuky.

Tender spochybňujú traja zahraniční výrobcovia. Jeden z nich už poslal sťažnosť Úradu pre verejné obstarávanie.

„Po preštudovaní súťažných podmienok sme sa rozhodli na tendri nezúčastniť,“ povedal zástupca ďalšieho z výrobcov pod zárukou anonymity. Prekážal im napríklad „neobvykle vysoký počet dverí“.

Tretí z výrobcov upozorňuje, že päťdverové kĺbové trolejbusy vyrába česká firma SOR. Väčšina kĺbových trolejbusov v Európe má iba štvoro dverí.

Firma SOR ani jej partner Škoda Electric nechceli tender komentovať.

Bratislava chce kúpiť 30 krátkych a 80 kĺbových trolejbusov, víťaz by mal v budúcnosti možnosť dodať aj ďalšie.

O cene trolejbusov sa má rozhodnúť v elektronickej aukcii. Nevyhrá však najlacnejšia ponuka. Rovnakú váhu ako cena, 40 bodov zo sto, budú mať technické podmienky – počet dverí a hmotnosť. Dvadsať bodov potom údržba.

Dlhý trolejbus s päť a viac dverami napríklad dostane 14 bodov. Ten čo má dverí menej, dostane nulu. V prípade rovnosti bodov spočítaných aj s cenou nakoniec rozhodnú technické parametre.

Ľahší neznamená lepší

Podmienky kritizujú aj niektorí ľudia z vedenia a dozornej rady podniku. Predseda dozornej rady Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že počet dverí mal byť menej bodovaný.

„Aby konkurencia prebila toho, kto ponúka karosériu SOR, musela by ísť o 44 percent nižšie s cenou,“ ráta zasa Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Člen predstavenstva dopravného podniku Ivan Bútora označil za problém aj to, že nula bodov dostanú krátke trolejbusy ťažšie ako 11 ton.

„Zhodou okolností SOR vyrába vozidlá, ktoré vážia menej,“ hovorí Bútora. Podobné to je aj pri dlhých vozidlách.

Bútora pracuje aj ako vodič trolejbusu a hovorí, že ľahšie vozidlo môže mať síce nižšiu spotrebu energie, „ale v bratislavských podmienkach je dôležitá odolnosť“. Také trolejbusy podľa neho môžu byť ťažšie.

Spornou podmienkou tendra tiež je, že typ trolejbusu musí byť schválený na Slovensku. Dopravný podnik to v texte inzerátu obhajuje tým, že treba preukázať spôsobilosť vozidla jazdiť na jeho dráhach.

Na Slovensku sú schválené trolejbusy Irisbusu a SOR. Zástupcovia firmy Iveco, ktoré vyrába Irisbus, sa do súťaže neprihlásili.

Dopravný podnik už otváral obálky. Tvrdí však, že podľa zákona ešte nesmie o účastníkoch informovať. Neodpovedá ani na otázky, koľko firiem sa prihlásilo, a odmieta vysvetliť, prečo je dôležitý počet dverí.

„Po ukončení verejného obstarávania poskytneme všetky relevantné informácie,“ sľubuje.

Viac ako štvrť miliardy

Člen predstavenstva Bútora aj podpredsedníčka dozornej rady Katarína Augustinič (SaS) sa sťažujú, že vopred nedostali súťažné podmienky. „Riaditeľ stále tvrdil, že nie sú napísané,“ vraví Augustinič.

Vedenie Bratislavy však hovorí, že dopravný podnik je na súťaž „odborne spôsobilý“. Komentovať ho bude až po elektronickej aukcii.

Dopravný podnik práve nakupuje aj električky, spolu by na súťaže malo ísť do 286 miliónov eur bez DPH.

Českú firmu SOR spoluvlastní J&T

Pardubická firma je v slovenských mestách úspešná. V Prahe jej vyčítali vysokú cenu.

BRATISLAVA. Viaceré podmienky osemdesiatmiliónového tendra na trolejbusy v Bratislave vyhovujú českej spoločnosť SOR Libchavy. Napríklad požiadavka dopravného podniku, aby mal kĺbový trolejbus aspoň pätoro dverí.

K tendru sa spoločnosť vyjadrovať nechcela. „Je tam naša karoséria, ale do tendra sa prihlásila Škoda,“ povedal obchodný riaditeľ SOR Jindřich Chudý.

SOR v prípade trolejbusov dodáva karosériu, Škoda elektrické vybavenie.

„V priebehu akéhokoľvek výberového riadenia sa k jeho podmienkam v žiadnom prípade nevyjadrujeme,“ povedala hovorkyňa Škody Lubomíra Černá.

Majiteľom pardubickej firmy SOR je česká akciovka EP Industries.

„Jej väčšinovým majiteľom so 60-percentným podielom je Daniel Křetinský, zvyšných 40 percent akcií drží J&T,“ povedal Daniel Častvaj z Energetického a priemyselného holdingu (EPH), v ktorom má popri Křetínskom podiel aj J&T a skupina PPF českého miliardára Petra Kellnera.

Křetinský cez EPH momentálne kupuje 49 percent akcií v Slovenskom plynárenskom priemysle od jeho zahraničných akcionárov.

Trolejbusy od spoločnosti SOR na Slovensku nakúpili napríklad aj Žilina, Prešov či Banská Bystrica.

Autobusy tohto výrobcu používa aj Praha, ktorá si ich predvlani objednala vyše sedemsto za 4,5 miliardy českých korún.

Audit, ktorý si objednal pražský magistrát, potom ukázal, že cena je v porovnaní s dodávkami vozidiel SOR pre iné mestá predražená.

Šéf dopravného podniku Belfi má spornú minulosť

Dopravný podnik vedie bývalý riaditeľ TA3. Pred trinástimi rokmi naň strieľali zo samopalu.

BRATISLAVA. Ľubomír Belfi už musel v Dopravnom podniku obhajovať sporný tender – na bezpečnostnú službu za 3,6 milióna eur.

Jednu z podmienok vtedy splnila iba firma Bonul.

Potrebný certifikát získala za prvej vlády Roberta Fica, keď strážila budovy ministerstva hospodárstva.

Majiteľ esbéesky mal blízko k ministrovi Ľubomírovi Jahnátkovi (Smer).

Do dopravného podniku prišiel Belfi z mäsokombinátu Tauris. Predtým bol generálnym riaditeľom televízie TA3.

Viacerí redaktori za jeho vedenia z televízie odišli na protest proti jeho zásahom do spravodajstva, napríklad vystrihnutie Jána Slotu z reportáží.

Ešte ako šéfa vydavateľstva časopisu Markíza ho koncom roka 1999 postrelili zo samopalu, polícia podozrievala dvoch Rusov. Dôvod nie je známy.

Vidieť chcú pečiatku zo Slovenska

Viacerí veľkí výrobcovia hovoria, že do súťaže sa nezapojili. V Poľsku a Rumunsku sú súťaže voľnejšie.

BRATISLAVA. Kým Bratislava chce nakupovať trolejbusy už so slovenským potvrdením, zahraničné mestá dávajú výrobcom čas osvedčenia získať až potom, ako vyhrajú súťaž.

Napríklad poľskému Lublinu s 356-tisíc obyvateľmi, ktorý práve trolejbusy nakupuje, stačí schválenie vozidiel v Poľsku až pri prvej dodávke.

Voľnejšie pravidlá má hlavné mesto Rumunska Bukurešť, ktoré o trolejbusy súťažilo minulý rok.

„V súlade s právom môžeme kúpiť len vozidlá schválené u nás alebo v inom štáte Európskej únie,“ opisuje skúsenosti Dicran Costache z dopravného podniku v Bukurešti.

Bratislavský dopravný podnik síce v pravidlách súťaže píše, že mu stačí aj slovenské potvrdenie o schválení trolejbusu, „ktorý sa vo významných parametroch nelíši“ od ponúkaného vozidla, no čo sú významné parametre, už pravidlá nehovoria.

Podmienku, aby si uchádzači o zákazku vybavili registráciu trolejbusov ešte pred ich dodaním, spochybňuje aj analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ), ktorý bol šéfom štátnej Železničnej spoločnosti za druhej vlády Mikuláša Dzurindu.

Registráciu si podľa neho firmy mohli vybaviť aj neskôr, uznáva, že na to mali málo času – ani nie mesiac.

Okrem českého výrobcu SOR by vedelo osemdesiat trolejbusov dodať viacero európskych automobiliek.

Belgická spoločnosť Van Hool účasť v súťaži poprela, rovnako Volvo či Irisbus patriaci Ivecu.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 15 318
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 911
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 564
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 095
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 755
  6. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 479
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 464
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 453
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 266
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 191