SME

Pozrite si, čo čaká Bratislavu v roku 2013

Oprava hlavnej stanice a električkovej trate. Za túto prioritu hlasovalo v ankete SME najviac čitateľov.

Tento rok by mali otvoriť električkový tunel. Dopravný podnik tvrdí, že to bude v máji.Tento rok by mali otvoriť električkový tunel. Dopravný podnik tvrdí, že to bude v máji. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Oprava Hlavnej stanice a električkového napojenia na ňu. Čitatelia SME to v ankete označili za najväčšie problémy v Bratislave, ktoré treba vyriešiť tento rok.

K ďalším početným želaniam patrilo napríklad otvorenie električkového tunela či obnova Starého mosta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybrali sme niekoľko základných problémov, ktoré treba vyriešiť aj podľa SME.

Stanicu chcú rozhýbať

Anketa SME

Čo chcú ľudia

  • 679 hlasov– oprava Hlavnej stanice a električkového napojenia;

  • 332 – otvorenie tunela pod Hradom a skvalitnenie MHD;

  • 266– obnova Starého mosta;

  • 206 – cyklochodníky;

  • 66 – zrušiť viceprimátorov a peniaze dať na MHD.

Iné nápady:

SkryťVypnúť reklamu
  • viac Východniarov, ale aj odsunutie Východniarov;

  • metro, ktoré postavia Číňania výmenou za 13 spišských miest.

Už vlani v novembri uplynul rok, čo je hlavná stanica odrezaná od električiek.

Trať pre jej havarijný stav uzavreli, opravovať sa má spolu s prestavbou celého Predstaničného námestia.

Práve tento projekt sa však za minulý rok nepohol. Firma Transprojekt, ktorá stojí za prestavbou, tvrdí, že mesto im ani po dvoch rokoch neodovzdalo pozemky, kde majú stavať.

Investor pritom zaplatil prvú časť dohodnutej kúpnej ceny, čiže 366-tisíc eur, argumentuje Mária Adamová, mediálna zástupkyňa projektu.

Mesto prieťahy, ako ich nazval investor, vysvetľuje, nedoriešenými zmluvnými vzťahmi a dlhmi z minulosti.

Zmluvu s firmou Transprojekt uzavrel tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH).

SkryťVypnúť reklamu

O vyriešení zdedeného projektu pravidelne rokujú mestskí poslanci. Na najbližšom zasadnutí 7. februári by mali vyjasniť vzťah k pozemkom, aby investor mohol začať s projektom.

Ešte vlani na jeseň poslanci odhlasovali, aby primátor rokoval s investorom o možnosti odpredaja pozemkov firme Transprojekt. Nefunkčnú električkovú trať by potom mesto riešilo samostatne nezávisle od projektu stanice.

Ľubomír Andrassy, Ftáčnikov hovorca, však pre agentúru Sita povedal, že pozemky predať nechcú, aby nestratili kontrolu nad miestom. Projekt stanice môžu spory výrazne oddialiť.

Aké plány majú investor a mesto s Hlavnou stanicou?

Prečítajte si články z témy >>

Župan môže byť nový

Ľubomír Galko či Daniel Krajcer (obaja SaS), Pavol Frešo (SDKÚ) a možno aj Monika Flašíková-Beňová (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

Kandidáti na post šéfa Bratislavského samosprávneho kraja sa vynárajú. Župné voľby budú už na jeseň.

Záujem o kreslo potvrdil zatiaľ župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo, ktorý však svoju kandidatúru podmienil podporou stredopravej koalície. A práve tu by mohol naraziť.

SaS chce totiž postaviť vlastného kandidáta, rozhoduje sa medzi podpredsedom strany a exministrom obrany Galkom a bývalým ministrom kultúry Krajcerom.

Frešo zatiaľ nepovedal, že bude kandidovať aj bez ich podpory. „Ešte prebiehajú rokovania,“ povedala Iveta Tyšlerová, hovorkyňa župy.

Frešo je županom Bratislavského kraja od roku 2009, keď vo voľbách porazil dovtedajšieho predsedu kraja Vladimíra Bajana. Kandidoval za koalíciu SDKÚ, KDH, SMK, OKS a s podporou SaS.

Vicežupankou Bajana bola Flašíková-Beňová, ktorá stála aj na čele Danube Arény, firmy spojenej so spornou výstavbou multifunkčnej športovej haly. Teraz o post predsedu kraja možno zabojuje sama. O jej kandidatúre však Smer ešte nerokoval.

Flašíková-Beňová je europoslankyňou a aj poslankyňou župy. V roku 2006 kandidovala na primátorku hlavného mesta, porazil ju Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), skončila druhá s 39­tisíc hlasmi.

Voľby župana sú dvojkolové. Ak by chcel uspieť kandidát už v prvom kole, musel by získať nadpolovičnú väčšinu hlasov. Minister obrany a bratislavský krajský šéf Smeru Martin Glváč síce navrhoval zrušiť druhého kolo, do volieb však zmenu asi nestihnú.

Kandidáti na župana sa vynárajú

Prečítajte si viac >>

Tunel za milión

So sklzom takmer rok, no predsa ho majú otvoriť. Električkový tunel plánuje dopravný podnik sprejazdniť 18. mája tohto roku.

Pôvodný termín bol pritom už vlani začiatkom júna. Minulý rok však v osemstometrovej rúre pod Hradom objavili ďalšie trhliny. Pre prvé tunel vlani vo februári zatvorili a električky tak už takmer rok jazdia po obchádzke po nábreží.

Celú opravu o niekoľko mesiacov zdržala podľa Agáty Stanekovej, hovorkyne dopravného podniku, kontrola Úradu pre verejné obstarávanie.

Preverovali postup dopravného podniku, ktorý vybral firmu Slovenské tunely na opravu tunela rokovacím konaním bez zverejnenia. Úrad nakoniec pochybenia neodhalil.

Opravy trhlín sa tak začali až 29. októbra.

Po opätovnom otvorení sa má do tunela vrátiť linka 5 a 9, jednotku, ktorá ním premávala, medzitým dopravný podnik zrušil a vrátiť ju neplánuje. Náhradou je predĺžená linka.

Oprava trinástich tunelových blokov, kde jadrovými vrtmi odhalili praskliny má stáť vyše milióna eur, vraví Staneková. „Geofyzikálne merania a prieskumné jadrové vrty stáli spolu 670-tisíc eur.“

Tunel pod Hradom

Prečítajte si viac >>

Tendre už prešetrujú

Tri tendre za takmer tristo miliónov eur. Súťaže v obrovskej hodnote vypísal vlani dopravný podnik. Uzávierky mali v závere roka. Vyhodnocovať a nakupovať nové vozidlá plánuje až v tomto.

„Suma asi 286 miliónov eur bez DPH platí pre nákup 60 električiek a 120 trolejbusov vrátane opcie,“ vysvetľuje Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Víťazov chcú vyberať asi v apríli. Termíny však môže posunúť prešetrovanie tendrov. Momentálne riešiť miliónové súťaže Úrad pre verejné obstarávanie.

Na vozenie v novom si budú musieť obyvatelia ešte počkať. Trolejbusy by mohli podľa Stanekovej jazdiť v budúcom roku, električky až v roku 2015.

Bratislava zvýhodnila jeden trolejbus

Prečítajte si viac >>

Parkovanie

Mesto začne testovať nové parkovanie

Prečítajte si viac >>

Starý most

Veľkou zmenou má byť premena Starého mosta

Prečítajte si viac >>

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 403
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 347
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 064
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 946
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 118
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 025
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 935
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 585
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 526
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 266
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 080
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu