SME

Investor Hlavnej stanice nevidí záujem mesta dohodnúť sa

Investor zaplatil mestu v januári 2011 prvú časť kúpnej ceny vo výške 366-tisíc eur, na ktorej sa zmluvne dohodli, pozemky však do užívania nedostali.

Hlavná stanica pre spory môže ešte roky vyzerať tak ako dnes.Hlavná stanica pre spory môže ešte roky vyzerať tak ako dnes. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Hlavné mesto ani po dvoch rokoch neodovzdalo pozemky pod Hlavnou stanicou investorovi projektu Predstaničné námestie, spoločnosti Transprojekt.

Investor tvrdí, že nevidí zo strany mesta záujem uzavrieť dohodu o odovzdaní pozemkov, na základe ktorej môžu žiadať o stavebné povolenie a splniť plánovaný termín realizácie vyvolaných investícii do roku 2016. Píše sa to v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt, ktorú agentúre SITA poslala mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto si však stojí za tvrdením, že projekt Predstaničného námestia brzdí spor mesta so spoločnosťou Intermont, ktorá je s Transprojektom personálne prepojená. "Bez ukončenia zmluvného vzťahu so spoločnosťou Intermont a uznania ich záväzku vo vzťahu k samospráve hlavného mesta, nie je v silách a kompetencii magistrátu daný problém vyriešiť," informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Investor mestu v januári 2011 zaplatil prvú časť kúpnej ceny vo výške 366-tisíc eur, na ktorej sa zmluvne dohodli, pozemky však do užívania stále nedostal. Spoločnosť Transprojekt tvrdí, že mesto peniaze z uvedenej splátky ako aj z pravidelne poukazovaných nájmov minulo na bežné výdavky. Podľa Adamovej išlo celkovo o sumu približne 1,56 milióna eur.

Transprojekt: Mesto robí prieťahy

„Vedenie spoločnosti Transprojekt, a.s. vyzýva zástupcov hlavného mesta, aby nevytvárali ďalšie prieťahy v rámci projektu a na februárovom mestskom zastupiteľstve priamo vyjadrili svoj záujem a potvrdili svoje rozhodnutie z júna 2012. Zároveň v prípade, ak mesto chce, aby bol projekt realizovaný, deklarovalo tento svoj záujem schválením zmlúv, ktoré umožnia investorovi realizáciu vyvolaných investícií v prospech mesta a ďalšie práce na pozemkoch, ktoré sú v súčasnosti vo vlastníctve mesta,“ píše sa v tlačovej správe spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa spoločnosti Transprojekt spor mesta so spoločnosťou Intermont nie je brzdou projektu.

"Kľúč k riešeniu je v rukách investora, pretože nie samospráva, ale skutočnosti, ktoré sú mimo rozhodnutí bratislavského magistrátu, brzdia celý proces. Preto sa striktne ohradzujeme proti tendenčným a zavádzajúcim tvrdeniam investora, že konanie samosprávy poškodzuje, resp. znemožňuje realizáciu projektu. Ide o ničím nepodložené a hrubo zavádzajúce vyhlásenie spoločnosti," uviedol Andrassy.

Hlavné mesto sa so spoločnosťou Intermont sporí o nájomné vo výške vyše 832-tisíc eur. Tie by mala spoločnosť Intermont zaplatiť za prenájom rovnakých pozemkov, aké sa mesto zaviazalo odovzdať spoločnosti Transprojekt na rekonštrukciu Predstaničného námestia a Hlavnej stanice.

SkryťVypnúť reklamu

Personálne prepojenie

Spoločnosť Transprojekt má so spoločnosťou Intermont personálne prepojenie, bráni sa však tým, že spoločnosti sú dva samostatné právne subjekty, ktoré nemajú rovnakého majiteľa.

„Spoločnosť Intermont, a.s. podľa našich vedomostí v roku 2008 písomne vypovedala nájomnú zmluvu, čím považovala zmluvný vzťah za ukončený. Zástupcovia hlavného mesta od podania výpovede následne 2,5 roka spoločnosť nekontaktovali, nefakturovali nájom a ani neinformovali jej zástupcov o prípadných záväzkoch a pohľadávkach. Intermont preto s prekvapením prijal od roku 2010 sériu listov a výziev, ktorými mesto začalo vymáhať nájomné z dávno vypovedanej zmluvy,“ informovala Adamová.

Ako ďalej uviedla, ak mesto považuje zmluvu s Intermontom za platnú a zároveň považuje za platnú aj Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve so spoločnosťou Transprojekt, tak „mesto tvrdí, že má platné dve zmluvy, nájomnú a kúpnu, s dvoma rôznymi spoločnosťami, ktoré majú dvoch rôznych majiteľov, na rovnaké pozemky, čo je možné považovať minimálne za nemorálne“.

Mesto tvrdí, že aj napriek výzvam doklad o vypovedaní zmluvy nedostali. "Tvrdenia, že spoločnosť zmluvu vypovedala ešte v roku 2008 sú opäť len verbálnou výpoveďou, pretože do dnešného dňa, na základe niekoľkých výziev mesta, neboli samospráve predložené žiadne relevantné dokumenty, ktoré by toto vyhlásenie potvrdili," uviedol Andrassy.

Nie predaj, len prenájom

Podľa Andrassyho však súčasné vedenie mesta nechce ísť cestou automatického predaja pozemkov či vecného bremena, skôr preferujú riešenie, ktoré vychádza z nájomných vzťahov.

"Táto pozícia vychádza aj z tohto dôvodu, že v prípade nájmu pozemkov môže vlastník, t.j. hlavné mesto, vstupovať do procesu územného a stavebného konania, môže premietať do rozhodnutí verejný záujem," informoval Andrassy.

Ako ďalej dodal, v prípade vecného bremena, ku ktorému by mohlo mesto pristúpiť až po uzatvorení sporu so spoločnosťou Intermont, by mal na základe platných pravidiel investor zaplatiť samospráve sumu takmer 3,7 milióna eur.

Mesto chce vyriešiť električku

Podľa vedenia mesta sú termíny a časové úseky realizácie projekt v rukách investora. Andrassy zároveň dodáva, že pre mesto je otázka rekonštrukcie predstaničného priestoru dôležitá, lebo od toho závisí aj obnovenie električkovej dopravy na hlavnú stanicu.

Ako ďalej dodal, riešenia spojené s rekonštrukciou vo vlastnej réžii mesto začne hľadať až vtedy, ak by sa ukázalo, že realizácia plánovaného projektu Predstaničného námestia je ohrozená.

Mesto však uvažuje, že časť električkovej trate od Radlinského po ministerstvo financií by zrekonštruovalo za európske peniaze. Proti tomu sa však bráni investor projektu Predstaničné námestie. Spoločnosť Transprojekt bude akékoľvek odčlenenie pozemkov považovať za zásah do projektu.

„Spoločnosť Transprojekt s.r.o. na základe uzatvorených zmluvných vzťahov bude považovať takýto zásah v území za poškodenie projektu, znemožnenie jeho realizácie v stanovenom termíne a zmarenie doterajších investícií v celkovej výške približne 16 miliónov eur, ktoré si bude chrániť všetkými dostupnými právnymi prostriedkami,“ píše sa v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt.

Mesto by vraj získalo 2,2 milióna eur v splátkach

Ako sa ďalej spoločnosť Transprojekt vyjadrila, mestu už predložili požadované dokumenty i znalecké posudky na pozemky. Investor tiež tvrdí, že mestu predložili aj konkrétne návrhy riešenia zmluvných vzťahov. Vedenie hlavného mesta tiež prejavilo záujem o hotovostnú platbu, spoločnosť Transprojekt preto predložila aj konkrétny návrh s podmienkami predaja dotknutých pozemkov, informuje Adamová.

Na základe návrhu by mesto získalo spolu 2,2 milióna eur vrátane už zaplatenej čiastky 366-tisíc eur v maximálne štyroch splátkach.

Podľa Adamovej by investor prvú splátku vo výške 500-tisíc eur zaplatil 30 dní po podpise zmluvy, ďalších 400-tisíc eur po odovzdaní pozemkov do vlastníctva investora. Tretiu splátku vo výške 300-tisíc eur investor zaplatí po získaní právoplatného stavebného povolenia a posledných 600-tisíc eur po vydaní posledného právoplatného stavebného povolenia.

Vynútené investície

Zvyšok investícii by investor odovzdal podľa dohody vyplývajúcej z uzatvorenej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve vo forme vyvolaných investícii, teda vybudovaním infraštruktúry. Podľa Adamovej tak mesto môže získať v hotovosti o 1,8 milióna eur viac, ako vyplýva z uzatvorenej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve.

Spoločnosť Transprojekt ďalej tvrdí, že mestom prezentované informácie o nedostatočnom financovaní projektu nie sú pravdivé, investor ich považuje za účelové s cieľom spochybniť investora.

Svoje tvrdenie dokladá tým, že bratislavský primátor Milan Ftáčnik bol po nástupe do funkcie na osobnom stretnutí so zástupcami Európskej investičnej banky informovaný o ich záujme podieľať sa na projekte. Podľa Adamovej financovanie projektu zastrešuje aj renomovaná poradenská spoločnosť Savills, ktorá potvrdila pripravenosť financovať projekt v máji minulého roku.

Investor tiež počíta aj s ďalšími okamžitými investíciami vo výške približne 5 miliónov eur, celkovo sa v rámci projektu počíta s investíciami vo výške približne 200 mil. eur.

Autor: khu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 165
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 744
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 654
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 604
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 765
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 207
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 621
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 120
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 457
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 189
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu