SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Investor Hlavnej stanice nevidí záujem mesta dohodnúť sa

Investor zaplatil mestu v januári 2011 prvú časť kúpnej ceny vo výške 366-tisíc eur, na ktorej sa zmluvne dohodli, pozemky však do užívania nedostali.

Hlavná stanica pre spory môže ešte roky vyzerať tak ako dnes.Hlavná stanica pre spory môže ešte roky vyzerať tak ako dnes. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Hlavné mesto ani po dvoch rokoch neodovzdalo pozemky pod Hlavnou stanicou investorovi projektu Predstaničné námestie, spoločnosti Transprojekt.

Investor tvrdí, že nevidí zo strany mesta záujem uzavrieť dohodu o odovzdaní pozemkov, na základe ktorej môžu žiadať o stavebné povolenie a splniť plánovaný termín realizácie vyvolaných investícii do roku 2016. Píše sa to v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt, ktorú agentúre SITA poslala mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.

Mesto si však stojí za tvrdením, že projekt Predstaničného námestia brzdí spor mesta so spoločnosťou Intermont, ktorá je s Transprojektom personálne prepojená. "Bez ukončenia zmluvného vzťahu so spoločnosťou Intermont a uznania ich záväzku vo vzťahu k samospráve hlavného mesta, nie je v silách a kompetencii magistrátu daný problém vyriešiť," informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Investor mestu v januári 2011 zaplatil prvú časť kúpnej ceny vo výške 366-tisíc eur, na ktorej sa zmluvne dohodli, pozemky však do užívania stále nedostal. Spoločnosť Transprojekt tvrdí, že mesto peniaze z uvedenej splátky ako aj z pravidelne poukazovaných nájmov minulo na bežné výdavky. Podľa Adamovej išlo celkovo o sumu približne 1,56 milióna eur.

Transprojekt: Mesto robí prieťahy

„Vedenie spoločnosti Transprojekt, a.s. vyzýva zástupcov hlavného mesta, aby nevytvárali ďalšie prieťahy v rámci projektu a na februárovom mestskom zastupiteľstve priamo vyjadrili svoj záujem a potvrdili svoje rozhodnutie z júna 2012. Zároveň v prípade, ak mesto chce, aby bol projekt realizovaný, deklarovalo tento svoj záujem schválením zmlúv, ktoré umožnia investorovi realizáciu vyvolaných investícií v prospech mesta a ďalšie práce na pozemkoch, ktoré sú v súčasnosti vo vlastníctve mesta,“ píše sa v tlačovej správe spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa spoločnosti Transprojekt spor mesta so spoločnosťou Intermont nie je brzdou projektu.

"Kľúč k riešeniu je v rukách investora, pretože nie samospráva, ale skutočnosti, ktoré sú mimo rozhodnutí bratislavského magistrátu, brzdia celý proces. Preto sa striktne ohradzujeme proti tendenčným a zavádzajúcim tvrdeniam investora, že konanie samosprávy poškodzuje, resp. znemožňuje realizáciu projektu. Ide o ničím nepodložené a hrubo zavádzajúce vyhlásenie spoločnosti," uviedol Andrassy.

Hlavné mesto sa so spoločnosťou Intermont sporí o nájomné vo výške vyše 832-tisíc eur. Tie by mala spoločnosť Intermont zaplatiť za prenájom rovnakých pozemkov, aké sa mesto zaviazalo odovzdať spoločnosti Transprojekt na rekonštrukciu Predstaničného námestia a Hlavnej stanice.

SkryťVypnúť reklamu

Personálne prepojenie

Spoločnosť Transprojekt má so spoločnosťou Intermont personálne prepojenie, bráni sa však tým, že spoločnosti sú dva samostatné právne subjekty, ktoré nemajú rovnakého majiteľa.

„Spoločnosť Intermont, a.s. podľa našich vedomostí v roku 2008 písomne vypovedala nájomnú zmluvu, čím považovala zmluvný vzťah za ukončený. Zástupcovia hlavného mesta od podania výpovede následne 2,5 roka spoločnosť nekontaktovali, nefakturovali nájom a ani neinformovali jej zástupcov o prípadných záväzkoch a pohľadávkach. Intermont preto s prekvapením prijal od roku 2010 sériu listov a výziev, ktorými mesto začalo vymáhať nájomné z dávno vypovedanej zmluvy,“ informovala Adamová.

Ako ďalej uviedla, ak mesto považuje zmluvu s Intermontom za platnú a zároveň považuje za platnú aj Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve so spoločnosťou Transprojekt, tak „mesto tvrdí, že má platné dve zmluvy, nájomnú a kúpnu, s dvoma rôznymi spoločnosťami, ktoré majú dvoch rôznych majiteľov, na rovnaké pozemky, čo je možné považovať minimálne za nemorálne“.

Mesto tvrdí, že aj napriek výzvam doklad o vypovedaní zmluvy nedostali. "Tvrdenia, že spoločnosť zmluvu vypovedala ešte v roku 2008 sú opäť len verbálnou výpoveďou, pretože do dnešného dňa, na základe niekoľkých výziev mesta, neboli samospráve predložené žiadne relevantné dokumenty, ktoré by toto vyhlásenie potvrdili," uviedol Andrassy.

Nie predaj, len prenájom

Podľa Andrassyho však súčasné vedenie mesta nechce ísť cestou automatického predaja pozemkov či vecného bremena, skôr preferujú riešenie, ktoré vychádza z nájomných vzťahov.

"Táto pozícia vychádza aj z tohto dôvodu, že v prípade nájmu pozemkov môže vlastník, t.j. hlavné mesto, vstupovať do procesu územného a stavebného konania, môže premietať do rozhodnutí verejný záujem," informoval Andrassy.

Ako ďalej dodal, v prípade vecného bremena, ku ktorému by mohlo mesto pristúpiť až po uzatvorení sporu so spoločnosťou Intermont, by mal na základe platných pravidiel investor zaplatiť samospráve sumu takmer 3,7 milióna eur.

Mesto chce vyriešiť električku

Podľa vedenia mesta sú termíny a časové úseky realizácie projekt v rukách investora. Andrassy zároveň dodáva, že pre mesto je otázka rekonštrukcie predstaničného priestoru dôležitá, lebo od toho závisí aj obnovenie električkovej dopravy na hlavnú stanicu.

Ako ďalej dodal, riešenia spojené s rekonštrukciou vo vlastnej réžii mesto začne hľadať až vtedy, ak by sa ukázalo, že realizácia plánovaného projektu Predstaničného námestia je ohrozená.

Mesto však uvažuje, že časť električkovej trate od Radlinského po ministerstvo financií by zrekonštruovalo za európske peniaze. Proti tomu sa však bráni investor projektu Predstaničné námestie. Spoločnosť Transprojekt bude akékoľvek odčlenenie pozemkov považovať za zásah do projektu.

„Spoločnosť Transprojekt s.r.o. na základe uzatvorených zmluvných vzťahov bude považovať takýto zásah v území za poškodenie projektu, znemožnenie jeho realizácie v stanovenom termíne a zmarenie doterajších investícií v celkovej výške približne 16 miliónov eur, ktoré si bude chrániť všetkými dostupnými právnymi prostriedkami,“ píše sa v tlačovej správe spoločnosti Transprojekt.

Mesto by vraj získalo 2,2 milióna eur v splátkach

Ako sa ďalej spoločnosť Transprojekt vyjadrila, mestu už predložili požadované dokumenty i znalecké posudky na pozemky. Investor tiež tvrdí, že mestu predložili aj konkrétne návrhy riešenia zmluvných vzťahov. Vedenie hlavného mesta tiež prejavilo záujem o hotovostnú platbu, spoločnosť Transprojekt preto predložila aj konkrétny návrh s podmienkami predaja dotknutých pozemkov, informuje Adamová.

Na základe návrhu by mesto získalo spolu 2,2 milióna eur vrátane už zaplatenej čiastky 366-tisíc eur v maximálne štyroch splátkach.

Podľa Adamovej by investor prvú splátku vo výške 500-tisíc eur zaplatil 30 dní po podpise zmluvy, ďalších 400-tisíc eur po odovzdaní pozemkov do vlastníctva investora. Tretiu splátku vo výške 300-tisíc eur investor zaplatí po získaní právoplatného stavebného povolenia a posledných 600-tisíc eur po vydaní posledného právoplatného stavebného povolenia.

Vynútené investície

Zvyšok investícii by investor odovzdal podľa dohody vyplývajúcej z uzatvorenej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve vo forme vyvolaných investícii, teda vybudovaním infraštruktúry. Podľa Adamovej tak mesto môže získať v hotovosti o 1,8 milióna eur viac, ako vyplýva z uzatvorenej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve.

Spoločnosť Transprojekt ďalej tvrdí, že mestom prezentované informácie o nedostatočnom financovaní projektu nie sú pravdivé, investor ich považuje za účelové s cieľom spochybniť investora.

Svoje tvrdenie dokladá tým, že bratislavský primátor Milan Ftáčnik bol po nástupe do funkcie na osobnom stretnutí so zástupcami Európskej investičnej banky informovaný o ich záujme podieľať sa na projekte. Podľa Adamovej financovanie projektu zastrešuje aj renomovaná poradenská spoločnosť Savills, ktorá potvrdila pripravenosť financovať projekt v máji minulého roku.

Investor tiež počíta aj s ďalšími okamžitými investíciami vo výške približne 5 miliónov eur, celkovo sa v rámci projektu počíta s investíciami vo výške približne 200 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 404
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 271
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 851
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 425
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 356
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 267
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 212
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  6. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 702
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 432
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 182
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 120
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 081
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 105
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu