BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava začína rok 2013 so stratou, keďže bol krátený rozpočet zo strany mesta a v roku 2012 sa objavili aj neplánované investície.
Podľa riaditeľa Dopravného podniku Bratislava Ľubomíra Belfiho finančnú situáciu budú ešte analyzovať. „Ku koncu januára budeme vedieť, s akou predpokladanou stratou dopadne rok 2013,“ povedal Belfi.
Dôvod: Tunel a vyššie ceny
V tomto roku budú teda v dopravnom podniku pravidelne vyhodnocovať a korigovať finančný plán i celú prevádzku, aby sa im podarilo znížiť stratu.
„Ale samozrejme nevieme, čo nás môže ešte prekvapiť z hľadiska prevádzky, tak ako v roku 2012 nutná rekonštrukcia tunela či zvýšenie cien pohonných hmôt. Pokiaľ by však neprišli žiadne prekvapenia, tak sa určite významne popasujeme s finančným plánom a celou prevádzkou tak, aby bola strata čo najnižšia,“ povedal Belfi.
Nové vozidlá
Bratislavský dopravca chce v tomto roku zlepšovať služby, ktoré poskytuje cestujúcej verejnosti. V lete minulého roku začali s prípravou verejného obstarávania na kúpu nových trolejbusov a električiek.
„V prípade trolejbusov pôjde o výmenu dvoch tretín vozoparku, čiže o 80 trolejbusov. Pribudne aj 30 nových električiek, čo predstavuje 25 percent vozoparku. Treba počítať aj s opciami na nákup ďalších 30 električiek a 40 trolejbusov,“ povedal Belfi. Celková suma verejného obstarávania aj s opciami predstavuje 170 miliónov eur.
Z vlastných zdrojov bratislavský dopravca prispieva piatimi percentami, desať percent platí štát a 85 percent sumy ide z eurofondov. Podľa Belfiho ak pôjde všetko podľa harmonogramu, prvé nové trolejbusy by mohli začať skúšobnú prevádzku koncom roka 2013. „V roku 2014 by mohlo prísť k masívnej obmene vozoparku, keďže vtedy sa očakáva dodávka nových trolejbusov, ktorú cestujúci pocítia v značnej miere,“ dodal Belfi.
Wifi v autobusoch
Zlepšovať služby pre cestujúcich začal bratislavský dopravca už koncom minulého roka. Na cesty sa dostalo 15 nových veľkokapacitných mercedesov, pred Vianocami spustili aj ostrú prevádzku bezplatného internetového pripojenia v 50 bratislavských autobusoch.
V decembri na dopravnom podniku tiež zriadili telefonickú linku, na ktorú môžu cestujúci, ktorí sú nespokojní s prístupom revízorov či vodičov, telefonovať svoje podnety. Ako dodal Belfi, dopravný podnik takto bude môcť efektívnejšie riešiť sťažnosti i prípadné porušenia povinností zo strany zamestnancov dopravného podniku.
Rok 2013 prinesie aj dlho očakávané otvorenie tunela pod Hradom, ktorý zavreli vo februári. Práce podľa Belfiho pokračujú podľa harmonogramu a tunel by mohol byť otvorený začiatkom mája.
Práce by mohli spomaliť iba tuhé mrazy. Pri oprave tunela totiž používajú technológie a materiály, ktoré pri veľmi nízkych teplotách už pracovať nemôžu.