PETRŽALKA. Aby sa zlepšila situácia s parkovaním v bratislavskej Petržalke, potrebuje mestská časť rozšíriť počet parkovacích miest na svojom území.
Petržalská samospráva plánuje výstavbu parkovacích domov. Ako uviedol jej starosta Vladimír Bajan, Petržalka by ich potrebovala pre riešenie situácie niekoľko desiatok. V celej mestskej časti totiž chýba v súčasnosti približne 18-tisíc parkovacích miest.
Rokujú s mestom
Petržalka momentálne rokuje s hlavným mestom o spoločnom riešení parkovania v mestskej časti, najmä o pozemkoch vhodných na nové parkoviská a parkovacie domy.
Samospráva pripravuje vytvorenie podmienok pre investorov na výstavbu parkovacích domov, keďže podľa starostu by ich mali budovať predovšetkým súkromní investori. „Som ďaleko od toho, aby som presviedčal verejnosť o tom, že obec v tejto finančnej situácii bude sama stavať garážové domy, na to jednoducho žiadna samospráva nemá,“ povedal Bajan.
Starosta zároveň priznal, že si uvedomuje citlivosť danej témy najmä vzhľadom na obyvateľov. „Akákoľvek nová stavba v území znamená určitý konflikt s obyvateľmi lokality, ktorí okolo seba nechcú mať ďalšiu stavbu,“ uviedol starosta.
Prvé zóny nového parkovania: Dvory IV. a Malé centrum a Lúky VII. a VIII.
Výstavba parkovacích domov je súčasťou balíka nových pravidiel parkovania v Petržalke, ktoré mestská časť pripravuje.
Petržalka napríklad plánuje v parkovaní uprednostňovanie rezidentov a plánuje zaviesť aj dočasné spoplatnené parkovanie.
Pilotné lokality, kde by mohli spustiť regulované parkovanie v najväčšej mestskej časti hlavného mesta, sú Dvory IV. a Malé centrum a Lúky VII. a VIII. Na Dvoroch momentálne chýba približne 1 500 parkovacích miest, na Lúkach zhruba 1 400.
Jednotne parkovaciu politiku v Bratislave pripravuje aj hlavné mesto. „Parkovacia politika v hlavnom meste nebola prijatá v reálnom čase, my na mestských častiach už čakať nemôžeme,“ povedal petržalský starosta. Bajan verí, že systém, ktorý ponúknu mestu po dohode štyri mestské časti, Petržalka, Ružinov, Staré a Nové Mesto, bude ten, ktorý bratislavská samospráva akceptuje.
„My musíme konať a občania od nás očakávajú, že sa tento systém spustí,“ povedal petržalský starosta. Mestské časti podľa neho chcú nastaviť pravidlá tak, aby sa dokopy zosúladili. Petržalka momentálne spracúva jeden z posledných podkladov, ktoré sú pre realizáciu nového systému nevyhnutné, ide o Projekt organizácie dopravy. „Začiatkom budúceho roka bude Petržalka pripravená docizelovať a následne na schválenie zastupiteľstvu predložiť záverečné dokumenty vrátane nášho VZN a budeme pripravení nový systém postupne zavádzať do praxe“, povedal Bajan.
Starosta očakáva, že projekt systému dopravy v Petržalke predstavia budúci štvrťrok najprv petržalským poslancom a potom obyvateľom.