SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Smrť na koľajniciach riešia už roky

Na trati, ktorá pretína bratislavský Ružinov, stále umierajú ľudia. Prvé plány na podchod boli už pred 20 rokmi.

Vlaková trať pretína sídlisko.Vlaková trať pretína sídlisko. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Železnice na kritickej trati plánujú vybudovať nové zastávky s podchodmi. To však ešte môže trvať.

BRATISLAVA. Vlak na trati medzi bratislavskými štvrťami Trnávka a Ostredky v decembri opäť zrazil človeka. Päťdesiatnička je už jeho pätnástou obeťou za posledných sedem rokov. Toľko ich podľa autorov petície Ľudia pre ľudí zomrelo, keď si skracovali cestu cez koľaje.

Priechod cez koľaje medzi dvoma obytnými zónami chýba. Petíciu za jeho vybudovanie už podpísalo 5350 ľudí. Žiadajú riešiť aj ďalšie problémové úseky na trati. Vyšliapaných chodníčkov cez koľaje v úseku od Martinského cintorína k nákupnému centru Avion je niekoľko.

Hlavne študenti

„Nemajú vhodný priechod, a, žiaľ, musia využívať železničnú trať na cestu k blízkym, do nákupných centier či za kultúrou,“ hovorí autorka petície Beáta Šoltýsová, ktorej na koľajniciach zahynul syn. Hovorí, že podľa údajov z okolitých škôl denne cestu vlakom križuje 129 študentov, ktorí idú do školy, internátu či na prax.

Petíciu začali spisovať v roku 2010. „Komunikovali sme so železnicami aj s mestskou časťou Ružinov. Zistili sme, že projekty existujú, ale nikdy ich nezačali robiť,“ hovorí Šoltýsová.

Problém začali úrady riešiť už pred dvadsiatimi rokmi. S prípravou podchodu medzi Trnávkou a Ostredkami začal podľa starostu Ružinova Dušana Pekára (KDH) štátny dráhový úrad už v roku 1994. Podchod mal byť v násype pod traťou oproti krčme Kozmos. Z plánov však zišlo.

sm-0104-006f-zrazka.rw_res_res.jpg

V roku 2009 vlak nabral autobus.

FOTO - TASR

Do súťaže nik nešiel

Trať
Problémové úseky
  • Ostredky – Trnávka
  • Ostredky – nákupné
    centrum Kika
  • križovatka Ivanská –
    – Vrakunská – Trnavská

Teraz podchod plánujú urobiť Železnice SR, ktoré chcú na trati z Devínskej Novej Vsi až po Podunajské Biskupice vybudovať sedem nových zástavok. Ich súčasťou by pri zástavke MHD na Clementisovej a medzi nákupným centrom Kika a Hornbachom mali byť aj podchody.

Kedy ich však postavia, jasné nie je. Železnice totiž zatiaľ hľadajú len niekoho, kto urobí projektovú dokumentáciu. Tender na to za 520­tisíc eur vyhlásili už vlani, no keď v júni otvorili obálky, zistili, že sa nikto neprihlásil. "Výsledkom bolo zrušenie súťaže," povedala hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlíková. Súťaž opäť vyhlásili v decembri.

Ľudia z petičného výboru preto oslovili so žiadosťou o pomoc aj mesto. To peniaze na vybudovanie podchodov nemá. Primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru) však zastupiteľstvu sľúbil, že do apríla zistí, čo by sa dalo urýchliť.

Mesto rieši jedine „križovatku smrti“ na Ivanskej a Trnavskej, kde už došlo k zrážkam áut, ale aj autobusov s vlakmi. Dnes tam nie sú ani len závory, magistrát tam plánuje semafory i chodník pre chodcov. Územné rozhodnutie už mesto získalo. Stavať začne najskôr na budúci rok, ak budú peniaze.

sm-0104-006f-priecestie.rw_res.jpg

Priecestie je jedným z najnebezpečnejších úsekov na Slovensku. Závory dali dole, lebo boli často poškodzované.

FOTO SME - ARCHÍV

Nielen smrť, ale aj pokuta

Za prechod cez koľajnice môžu dať sankciu do tisíc eur.

BRATISLAVA. Polícia i železnice upozorňujú, že priechod cez koľaje je nielen nebezpečný, ale i zakázaný. "V tejto lokalite denno-denne prechádzajú občania cez traťové koľaje mimo vyznačených priestorov, čím nielenže ohrozujú svoju bezpečnosť, ale súčasne porušujú ustanovenia zákona," vraví hovorkyňa Železníc SR Martina Pavlíková. Podľa nej ide nielen o študentov, ale často i mamičky s kočíkmi.

Minulý rok preto policajti na trati z Nového Mesta k Podunajským Biskupiciam urobili dvanásť preventívnych akcií.
Policajti tam zistili 112 priestupkov, za ktoré dali pokuty, vraví bratislavská krajská policajná hovorkyňa Petra Hrášková. V celom kraji pritom rozdali za vstup na koľajnice dohromady 232 pokút.
No ani pokuty do tisíc eur ľudí od skratiek neodradia. Hrášková hovorí, že ohrozujú nielen svoj život, ale pri brzdení vlaku sa môžu zraniť aj cestujúci a personál. Celkovo vlani na koľajniciach v celom kraji zahynulo dvadsať ľudí vrátane samovrahov. him

sm-0104-006f-cesta.rw_res_res.jpg

Skratka.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 667
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 311
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 268
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 206
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 020
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 347
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 228
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 920
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 469
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 242
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 830
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 803
  7. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 073
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu