BRATISLAVA Rekonštrukcia bratislavskej Hlavnej stanice i Predstaničného námestia, ktorej súčasťou je aj oprava električkovej trate, stále čaká na rozhodnutie mestských poslancov. Tí by sa mali vyjadriť, aký vzťah mesto vytvorí investorovi k pozemkom, aby mohol žiadať o stavebné povolenie a začať so stavebnými prácami. Rokovať o tom budú vo februári na zasadnutí zastupiteľstva. Informoval o tom bratislavský primátor Milan Ftáčnik.
„Investor má zmluvu o budúcej zmluve, že raz to námestie bude jeho, a že na ňom môže postaviť svoje administratívne budovy, nákupné centrum a to, čo tam plánuje. Ale môže to urobiť až vtedy, keď postaví električku v podzemnom variante,“ povedal Ftáčnik.
Ako ďalej dodal, zmluvu s investorom uzavrel ešte jeho predchodca Andrej Ďurkovský, ale zmluvu o tom, čo má byť hotové do roku 2016, či aký vzťah má investor k pozemkom, už neuzavrel.
Sprevádzkovanie električkovej trate na Hlavnú stanicu teda tiež čaká na rozhodnutie bratislavských poslancov. „Buď sa ten projekt pohne a my budeme mať istotu, že v roku 2016 tam bude podzemná električka alebo nenastane žiadny pokrok, vtedy si musíme električkovú trať opraviť sami,“ dodáva Ftáčnik.
Na trať treba eurofondy
Zároveň hovorí, že mesto sa uchádza aj o peniaze z Európskych fondov, aby mohli opraviť prvú časť električkovej trate od Radlinského po Ministerstvo financií, ktorá síce s rekonštrukciou železničnej stanice nesúvisí, ale je tiež v zlom technickom stave. Aby však mohli pokračovať opravy trate až na Hlavnú stanicu, mesto musí poznať strategické rozhodnutia pri rekonštrukcii. „Ak by dnes mesto dalo päť miliónov eur do rekonštrukcie povrchovej trate a o štyri roky by sme išli pod zem, pýtali by ste sa, či tie peniaze neboli zbytočné,“ dodal Ftáčnik.
Mesto: električku čo najskôr
Električku na Hlavnú stanicu by mesto chcelo sprevádzkovať v roku 2013 alebo 2014. „Električka na Hlavnú stanicu je aj pre nás dôležitá a hľadáme cesty, ako ju sprevádzkovať v čo najkratšom čase,“ povedal Ftáčnik. Električkovú trať na Hlavnú stanicu zavrel Dráhový úrad pred rokom pre jej zlý technický stav.
Oprava električkovej trate má byť súčasťou projektu rekonštrukcie Predstaničného námestia. Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, má do roku 2016 vybudovať pri stanici infraštruktúru, cesty a križovatky. Postaviť má tiež novú železničnú stanicu, Hlavná stanica pritom musí byť v plnej prevádzke a opäť má získať svoj pôvodný historický ráz. Električková doprava k stanici je jednou z investícii, ktorú má investor pre mesto splniť.