SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Od marca by sa malo dať v kraji cestovať na jeden lístok

Predplatný lístok sa bude dať využiť na autobus, vlak, trolejbus aj električku.

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón.

BRATISLAVA. Od marca budúceho roku chcú v Bratislavskom kraji spustiť prvú etapu Integrovaného dopravného systému. Cestujúci z hlavného mesta a Záhoria by tak mohli na jeden predplatený lístok využiť autobus, vlak, trolejbus aj električku a vo vybraných lokalitách cestovať neobmedzene.

Na svojich decembrových zastupiteľstvách zavedenie prvej etapy schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) aj hlavného mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

12 rokov rozhovorov

"Už dlhých 12 rokov sa bavíme o integrovanej doprave a doteraz sa nám nepodarilo dospieť aspoň do prvej etapy. Teraz je nádej, že prvá etapa by mohla začať fungovať," uviedla na rokovaní mestského zastupiteľstva 1. námestníčka primátora Viera Kimerlingová (KDH).

"Je to prvý reálny krok v rámci integrovanej dopravy," doplnil ju primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón, dve z nich budú mestské, zvyšné regionálne.

Pri kúpe lístka si zákazník zvolí, cez aké zóny bude cestovať a podľa toho za lístok zaplatí, bez ohľadu na to, či v zóne zastávka je alebo nie. Výška cestovného sa teda bude odvíjať od počtu zvolených zón a dĺžky platnosti lístka.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna až desať zón alebo celosieťový lístok

Podľa schválenej koncepcie si môže cestujúci vybrať jednu až desať zón či celosieťový lístok na celé územie kraja.

Ak napríklad Malačan dochádza do Bratislavy, po zavedení integrovaného dopravného systému zaplatí za predplatený cestovný lístok 76,90 eura mesačne. Cestovať s ním môže bez ďalších poplatkov neobmedzene po Bratislave a v piatich regionálnych zónach, ktoré zahŕňajú Stupavu, Lozorno, Plavecký Štvrtok, Zohor, Jakubov či Malacky.

Pre cestujúceho by mal systém znamenať v konečnom dôsledku nižšiu cenu, podotkol Ftáčnik. Súčasné kupóny Bratislavskej integrovanej dopravy predávať prestanú, cestujúci ich však budú môcť používať, kým neuplynie ich platnosť.

Strata v roku 2013

Zjednotenie cestovných lístkov, prechod z plávajúcej na fixnú tarifu, či spoločné sociálne zľavy budú však mať na začiatku na objednávateľov dopravných výkonov dosah.

Skryť Vypnúť reklamu

"V prvom roku sa predpokladá strata, ktorú vyrobíme mestskej hromadnej doprave, prímestskej autobusovej doprave aj železničnej. Mali sme diskusiu na BSK o tom, akým spôsobom si ju budeme deliť," poznamenal primátor.

Predpokladaná strata by mala byť v roku 2013 vyše 630.000 eur, uviedol na decembrovom rokovaní BSK. Podľa Ftáčnika by však postupný nárast cestujúcich mal stratu prekryť a neskôr produkovať prínosy. Také sú vraj skúsenosti z Juhomoravského kraja, kde tiež zavádzali takýto integrovaný systém.

Finančné dosahy by sa mali zapracovať do rozpočtu mesta na ďalšie roky, v tom budúcoročnom však so zavedením prvej etapy nepočítalo. "Pôvodná dohoda s BSK bola, že to spustíme k 9. decembru," vysvetlil Ftáčnik. Chce však hľadať v rozpočte na integrovanú dopravu priestor a riešenie na rok 2013 by mal predložiť poslancom.

Náklady, resp. zisky by si mali mesto a BSK deliť podľa tzv. miestokilometrov. Primátor Ftáčnik to chce zmeniť a počítať cestujúcich. "Podáš výkon, máš peniaze. Nejde o to, či sa jazdí, ale či ponuku niekto potrebuje, či sa nevozí vzduch," vysvetlil s tým, že integrovaný systém by mal teda taktiež zefektívniť dopravu.

Druhá etapa december 2013

Koncepcia napríklad stanovuje, že jednotlivé spoje by mali byť nasadzované časovo rovnomernejšie a mierne by sa mala zlepšiť dopravná obsluha aj nadväznosť prímestskej autobusovej a regionálnej železničnej dopravy v prestupných bodoch pri železničných staniciach. Aby sa zlepšila nadväznosť medzi mestskou a prímestskou dopravou, treba tiež v Bratislave zjednotiť názvy aj polohu zastávok.

Druhú etapu plánujú zaviesť k 8. decembru 2013 a mala by zahŕňať zvyšné územie Bratislavského kraja, regióny Pezinok, Senec a Dunajskú Lužnú. Systém sa potom dotkne aj ľudí, ktorí cestujú nepravidelne.

K dispozícii budú totiž aj jednorazové cestovné lístky, ktorých výška sa bude odvíjať od počtu precestovaných zón. Koľko presne cestujúci zaplatia, plánujú vypracovať v priebehu ďalšieho roka. Neskôr chcú do integrovanej dopravy zapojiť aj Trnavský kraj, Rakúsko či Maďarsko.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 132
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 753
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 897
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 897
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 290
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 128
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 443
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 167
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 062
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 222
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 388
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 928
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 861
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 406
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 744
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu