Od marca by sa malo dať v kraji cestovať na jeden lístok

Predplatný lístok sa bude dať využiť na autobus, vlak, trolejbus aj električku.

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón.

BRATISLAVA. Od marca budúceho roku chcú v Bratislavskom kraji spustiť prvú etapu Integrovaného dopravného systému. Cestujúci z hlavného mesta a Záhoria by tak mohli na jeden predplatený lístok využiť autobus, vlak, trolejbus aj električku a vo vybraných lokalitách cestovať neobmedzene.

Na svojich decembrových zastupiteľstvách zavedenie prvej etapy schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) aj hlavného mesta.

12 rokov rozhovorov

"Už dlhých 12 rokov sa bavíme o integrovanej doprave a doteraz sa nám nepodarilo dospieť aspoň do prvej etapy. Teraz je nádej, že prvá etapa by mohla začať fungovať," uviedla na rokovaní mestského zastupiteľstva 1. námestníčka primátora Viera Kimerlingová (KDH).

"Je to prvý reálny krok v rámci integrovanej dopravy," doplnil ju primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón, dve z nich budú mestské, zvyšné regionálne.

Pri kúpe lístka si zákazník zvolí, cez aké zóny bude cestovať a podľa toho za lístok zaplatí, bez ohľadu na to, či v zóne zastávka je alebo nie. Výška cestovného sa teda bude odvíjať od počtu zvolených zón a dĺžky platnosti lístka.

Jedna až desať zón alebo celosieťový lístok

Podľa schválenej koncepcie si môže cestujúci vybrať jednu až desať zón či celosieťový lístok na celé územie kraja.

Ak napríklad Malačan dochádza do Bratislavy, po zavedení integrovaného dopravného systému zaplatí za predplatený cestovný lístok 76,90 eura mesačne. Cestovať s ním môže bez ďalších poplatkov neobmedzene po Bratislave a v piatich regionálnych zónach, ktoré zahŕňajú Stupavu, Lozorno, Plavecký Štvrtok, Zohor, Jakubov či Malacky.

Pre cestujúceho by mal systém znamenať v konečnom dôsledku nižšiu cenu, podotkol Ftáčnik. Súčasné kupóny Bratislavskej integrovanej dopravy predávať prestanú, cestujúci ich však budú môcť používať, kým neuplynie ich platnosť.

Strata v roku 2013

Zjednotenie cestovných lístkov, prechod z plávajúcej na fixnú tarifu, či spoločné sociálne zľavy budú však mať na začiatku na objednávateľov dopravných výkonov dosah.

"V prvom roku sa predpokladá strata, ktorú vyrobíme mestskej hromadnej doprave, prímestskej autobusovej doprave aj železničnej. Mali sme diskusiu na BSK o tom, akým spôsobom si ju budeme deliť," poznamenal primátor.

Predpokladaná strata by mala byť v roku 2013 vyše 630.000 eur, uviedol na decembrovom rokovaní BSK. Podľa Ftáčnika by však postupný nárast cestujúcich mal stratu prekryť a neskôr produkovať prínosy. Také sú vraj skúsenosti z Juhomoravského kraja, kde tiež zavádzali takýto integrovaný systém.

Finančné dosahy by sa mali zapracovať do rozpočtu mesta na ďalšie roky, v tom budúcoročnom však so zavedením prvej etapy nepočítalo. "Pôvodná dohoda s BSK bola, že to spustíme k 9. decembru," vysvetlil Ftáčnik. Chce však hľadať v rozpočte na integrovanú dopravu priestor a riešenie na rok 2013 by mal predložiť poslancom.

Náklady, resp. zisky by si mali mesto a BSK deliť podľa tzv. miestokilometrov. Primátor Ftáčnik to chce zmeniť a počítať cestujúcich. "Podáš výkon, máš peniaze. Nejde o to, či sa jazdí, ale či ponuku niekto potrebuje, či sa nevozí vzduch," vysvetlil s tým, že integrovaný systém by mal teda taktiež zefektívniť dopravu.

Druhá etapa december 2013

Koncepcia napríklad stanovuje, že jednotlivé spoje by mali byť nasadzované časovo rovnomernejšie a mierne by sa mala zlepšiť dopravná obsluha aj nadväznosť prímestskej autobusovej a regionálnej železničnej dopravy v prestupných bodoch pri železničných staniciach. Aby sa zlepšila nadväznosť medzi mestskou a prímestskou dopravou, treba tiež v Bratislave zjednotiť názvy aj polohu zastávok.

Druhú etapu plánujú zaviesť k 8. decembru 2013 a mala by zahŕňať zvyšné územie Bratislavského kraja, regióny Pezinok, Senec a Dunajskú Lužnú. Systém sa potom dotkne aj ľudí, ktorí cestujú nepravidelne.

K dispozícii budú totiž aj jednorazové cestovné lístky, ktorých výška sa bude odvíjať od počtu precestovaných zón. Koľko presne cestujúci zaplatia, plánujú vypracovať v priebehu ďalšieho roka. Neskôr chcú do integrovanej dopravy zapojiť aj Trnavský kraj, Rakúsko či Maďarsko.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886