SME

Od marca by sa malo dať v kraji cestovať na jeden lístok

Predplatný lístok sa bude dať využiť na autobus, vlak, trolejbus aj električku.

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Od marca budúceho roku chcú v Bratislavskom kraji spustiť prvú etapu Integrovaného dopravného systému. Cestujúci z hlavného mesta a Záhoria by tak mohli na jeden predplatený lístok využiť autobus, vlak, trolejbus aj električku a vo vybraných lokalitách cestovať neobmedzene.

Na svojich decembrových zastupiteľstvách zavedenie prvej etapy schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) aj hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu

12 rokov rozhovorov

"Už dlhých 12 rokov sa bavíme o integrovanej doprave a doteraz sa nám nepodarilo dospieť aspoň do prvej etapy. Teraz je nádej, že prvá etapa by mohla začať fungovať," uviedla na rokovaní mestského zastupiteľstva 1. námestníčka primátora Viera Kimerlingová (KDH).

"Je to prvý reálny krok v rámci integrovanej dopravy," doplnil ju primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Predplatený cestovný lístok bude platiť pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko, spoločnosti Slovak Lines a zrejme aj RegioJet. Územie kraja rozčlenia na vyše 20 zón, dve z nich budú mestské, zvyšné regionálne.

Pri kúpe lístka si zákazník zvolí, cez aké zóny bude cestovať a podľa toho za lístok zaplatí, bez ohľadu na to, či v zóne zastávka je alebo nie. Výška cestovného sa teda bude odvíjať od počtu zvolených zón a dĺžky platnosti lístka.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna až desať zón alebo celosieťový lístok

Podľa schválenej koncepcie si môže cestujúci vybrať jednu až desať zón či celosieťový lístok na celé územie kraja.

Ak napríklad Malačan dochádza do Bratislavy, po zavedení integrovaného dopravného systému zaplatí za predplatený cestovný lístok 76,90 eura mesačne. Cestovať s ním môže bez ďalších poplatkov neobmedzene po Bratislave a v piatich regionálnych zónach, ktoré zahŕňajú Stupavu, Lozorno, Plavecký Štvrtok, Zohor, Jakubov či Malacky.

Pre cestujúceho by mal systém znamenať v konečnom dôsledku nižšiu cenu, podotkol Ftáčnik. Súčasné kupóny Bratislavskej integrovanej dopravy predávať prestanú, cestujúci ich však budú môcť používať, kým neuplynie ich platnosť.

Strata v roku 2013

Zjednotenie cestovných lístkov, prechod z plávajúcej na fixnú tarifu, či spoločné sociálne zľavy budú však mať na začiatku na objednávateľov dopravných výkonov dosah.

SkryťVypnúť reklamu

"V prvom roku sa predpokladá strata, ktorú vyrobíme mestskej hromadnej doprave, prímestskej autobusovej doprave aj železničnej. Mali sme diskusiu na BSK o tom, akým spôsobom si ju budeme deliť," poznamenal primátor.

Predpokladaná strata by mala byť v roku 2013 vyše 630.000 eur, uviedol na decembrovom rokovaní BSK. Podľa Ftáčnika by však postupný nárast cestujúcich mal stratu prekryť a neskôr produkovať prínosy. Také sú vraj skúsenosti z Juhomoravského kraja, kde tiež zavádzali takýto integrovaný systém.

Finančné dosahy by sa mali zapracovať do rozpočtu mesta na ďalšie roky, v tom budúcoročnom však so zavedením prvej etapy nepočítalo. "Pôvodná dohoda s BSK bola, že to spustíme k 9. decembru," vysvetlil Ftáčnik. Chce však hľadať v rozpočte na integrovanú dopravu priestor a riešenie na rok 2013 by mal predložiť poslancom.

Náklady, resp. zisky by si mali mesto a BSK deliť podľa tzv. miestokilometrov. Primátor Ftáčnik to chce zmeniť a počítať cestujúcich. "Podáš výkon, máš peniaze. Nejde o to, či sa jazdí, ale či ponuku niekto potrebuje, či sa nevozí vzduch," vysvetlil s tým, že integrovaný systém by mal teda taktiež zefektívniť dopravu.

Druhá etapa december 2013

Koncepcia napríklad stanovuje, že jednotlivé spoje by mali byť nasadzované časovo rovnomernejšie a mierne by sa mala zlepšiť dopravná obsluha aj nadväznosť prímestskej autobusovej a regionálnej železničnej dopravy v prestupných bodoch pri železničných staniciach. Aby sa zlepšila nadväznosť medzi mestskou a prímestskou dopravou, treba tiež v Bratislave zjednotiť názvy aj polohu zastávok.

Druhú etapu plánujú zaviesť k 8. decembru 2013 a mala by zahŕňať zvyšné územie Bratislavského kraja, regióny Pezinok, Senec a Dunajskú Lužnú. Systém sa potom dotkne aj ľudí, ktorí cestujú nepravidelne.

K dispozícii budú totiž aj jednorazové cestovné lístky, ktorých výška sa bude odvíjať od počtu precestovaných zón. Koľko presne cestujúci zaplatia, plánujú vypracovať v priebehu ďalšieho roka. Neskôr chcú do integrovanej dopravy zapojiť aj Trnavský kraj, Rakúsko či Maďarsko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 202
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 805
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 247
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 918
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 308
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 490
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 471
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 285
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 289
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 353
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 109
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 956
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 519
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 5 858
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 703
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu