V noci je v Bratislave bežný ovracaný autobus, vraví Martin, šofér dopravného podniku Bratislava. V autobuse jazdí aj počas Vianoc.
Aké je tráviť Štedrý deň za volantom?
„Je to dosť hektický deň, lebo v MHD jazdí veľa ľudí, ktorí pozabúdali darčeky a rýchlo, rýchlo nakupujú. Okrem toho je aj strašná premávka, ľudia sa ponáhľajú. O piatej potom končia normálne denné spoje a začínajú premávať nočáky.“
Jazdievate teda od rána do piatej. Cítiť v autobuse Vianoce?
„Áno, niektorí ľudia sú vtedy milí a aj zaželajú šoférovi pekné sviatky, no, samozrejme, aj vtedy sú sťažnosti. Napríklad prečo meškáme.“
Na nočákoch sa ako šoféri striedate, alebo tam jazdia špeciálne len niektorí?
„Striedame sa, na Vianoce sú však iné nočáky, jazdia už skôr.“
Aká je služba v normálnom nočnom spoji?
„Všetko závisí od cestujúcich, stávajú sa aj incidenty, ja som to našťastie nezažil, no viem, že aj zbili šoféra. Som však vtedy veľmi spokojný s tým, ako sa jazdí, žiadne zápchy, nič. Nestojíte nikde.“
Nemali ste v nočáku žiadne nepríjemnosti?
„Ale niečo sa nájde. Napríklad z Mlynskej doliny cestujú často opití a robia v autobuse vylomeniny. Ukradli nám aj strojček na označovanie lístkov. V jeden deň vzali naraz až v štyroch autobusoch, neviem, či sa dohodli. V nočákoch sú rôzne výtržnosti, bežný je aj ovracaný autobus.“
Ako dlho šoférujete autobusy MHD?
„Tri a pol roka.“
Šoféri sa na linkách MHD striedajú alebo je každý špecialistom na niektoré linky?
„Máme rôzne trasy.“
Čo má cestujúci robiť, keď sa v autobuse stane niečo nečakané alebo je v ňom človek, ktorý niekoho obťažuje?
„Stalo sa mi, že prídu za mnou ľudia a sťažujú sa najmä na bezdomovcov, že smrdia. Ak mi to oznámia, prídem za tým cestujúcim a slušne ho poprosím, aby vystúpil. Keď nechce alebo odmieta, tak musím zavolať bezpečnostnú službu, ja sa ho dotýkať nesmiem. No väčšinou ľudia vystúpia sami.“
A ak je v autobuse niekto nebezpečný, aj vtedy má ísť cestujúci za šoférom?
„Určite. Šofér potom volá dispečing a tam potom riešia, koho treba privolať.“
Ako vyzerá bežný deň šoféra, teda ak také niečo vôbec máte?
„Bežne začíname od pol štvrtej ráno, no záleží na službe. Prídem do vozovne, vezmem si výstroj, nachystám si autobus, označím si lístky, teda skontrolujem, či strojčeky fungujú.“
Neprekvapil vás napríklad ráno v autobuse spiaci človek?
„Nie, autobus musí vždy skontrolovať ten, kto končí službu. Prezrie celý autobus a aj vtedy skontroluje strojčeky, lebo ak je nejaký zlý, musí to zapísať, aby sa vymenil.“
Teraz je zima a je už klasika, že keď v Bratislave napadne sneh, tak začne kolabovať doprava. Ako sa vám jazdí na snehu?
„Keď môžem hovoriť za seba, tak veľmi rád jazdím na snehu, už som sa tento rok aj vyšantil.“
To ste asi výnimkou.
„Áno a je aj málo snehu (smiech).“
Neprekáža vám, že spoje vtedy často meškajú?
„Starám sa o šoférovanie.“
Čo je hlavnou príčinou meškania MHD?
„Stojíme v zápchach.“
A poruchy?
„Poruchy nie sú meškanie, vtedy odstavíme autobus. Poslednou poruchou bolo, keď mi odišiel vzduch. Brzdy, dvere, všetko funguje na vzduch, odišiel vzduchový kompresor, no to mi opravili na mieste.“
Čo by podľa vás pomohlo zmierniť meškanie autobusov MHD? Mesto napríklad navrhuje buspruhy.
„To by bolo najideálnejšie.“
Keď mesto testovalo buspruh, cítili ste to?
„Jasné, jazdilo sa lepšie. Bolo síce veľa šoférov, ktorí to nerešpektovali, no väčšina to akceptovala.“
Okrem meškania a zápchy, čo ešte trápi šoférov v autobusoch?
„Sú to vynútené brzdenia, vodič auta napríklad vybehne z vedľajšej cesty a autobus je väčší, no musí prudko zabrzdiť. Viem, akú mám brzdnú dráhu, aby som zastal a ľudia nepadli, tak si nechávam odstup. No keď vám vbehne do cesty auto...“
Máte nejaký obľúbený spoj, obľúbenú trasu či, naopak, nenávidenú?
„Nikto nemá rád linky, kde sú stále zápchy. Napríklad spoj 70, niektoré chytia zápchy, niektoré nie. Je to o šťastí, ktorú linku šofér chytí. Vtedy musí byť človek najedený a pokojný (smiech). Minule som prišiel sedemdesiatkou na konečnú do Podunajských Biskupíc s meškaním 16 minút. Pani na zastávke kričala, že prečo meškám, no raz som tam stál aj hodinu, no to prasklo vodovodné potrubie. A teraz pred Vianocami sú tie zápchy katastrofa.“
Ktoré sú najplnšie spoje?
„Napríklad 21, 70, ráno aj číslo 98, to je zlé. Aj tridsaťdeviatka býva strašná, keď jazdia študenti.“
V MHD sa zranili desiatky ľudí
Bratislava má zatiaľ známy jeden nový pruh vyhradený pre autobusy. Mesto chce do neho pustiť aj cyklistov.
BRATISLAVA. MHD bude rýchlejšia než autá. Takýto odvážny cieľ si v Bratislave dáva dopravný podnik. Chce, aby hromadná doprava mala prednostnú zelenú na križovatkách či vyhradené jazdné pruhy.
Od reality je však ešte ďaleko. Autobusy majú istý zatiaľ jeden nový pruh pre autobusy na Štefánikovej, niektoré električky zrýchli nastavenie svetiel. Takzvaná preferencia električkovej dopravy nebude všade, zlepšenia sa dočká Vajnorská a neskôr aj Račianska radiála.
Autobusy a trolejbusy dnes stoja v zápchach. Práve tie sú najčastejšou príčinou meškania MHD. Šofér autobusu Martin vraví, že buspruhy by boli ideálne.
Prvý na Štefánikovej má pribudnúť na jar budúceho roka. Mesto ho testovalo v rámci Európskeho týždňa mobility.
Cyklisti do buspruhu
„Definitívny projekt buspruhu bude začiatkom nového roka,“ vraví Ľubomír Andrassy, hovorca primátora. Mesto ešte rieši, či do vyhradeného pruhu pre autobusy pustí aj cyklistov. Andrassy hovorí, že to chcú urobiť. „Zúžil by sa priestor pre osobné autá, no normy na ceste by sme dodržali, je to štandardný postup. V úzkom pruhu jazdia autá pomalšie.“
Hoci pruh má fungovať len v úseku jednej zastávky čiže od Hodžovho námestia po zastávku SAV, mesto plánuje zmenu organizácie dopravy už od Mosta SNP v smere z Petržalky. „Autá, ktoré odbočujú na nábrežie, by sa mali skôr zaraďovať do odbočovacieho pruhu,“ uvádza Andrassy príklad. Aj na tomto úseku mesto testovalo, experiment však nevyšiel, vznikali tam veľké zápchy.
Ďalšie úseky vyhradené pre MHD malo mesto vytypovať do konca tohto roku. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) tento týždeň povedal, že lokality zatiaľ nemajú.
71 zranených
Ľudia nevedia, čo je preferencia MHD, tvrdí dopravný podnik. V týchto dňoch preto spúšťa informačnú kampaň. „Počas Európskeho týždňa mobility bola informovanosť verejnosti nedostačujúca,“ tvrdí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku. Pruhy pre autobusy sú podľa nej vo viacerých európskych mestách samozrejmosťou. Pri testovaní jazdili autobusy do Dúbravky v súlade s cestovným poriadkom čiže bez meškania.
Šoférov áut chce dopravný podnik upozorniť nielen na prednosť MHD. V druhej kampani ide aj o bezpečnosť. Vodiči MHD totiž musia často brzdiť potom, ako im do cesty nečakane vojde auto. Pri náhlom brzdení sa ľudia zraňujú, počet zranených sa tento rok dokonca zvýšil. „Od začiatku roka evidujeme až 71 prípadov zranených,“ hovorí Staneková.
Lucia Tkáčiková
Preferencia MHD
- MHD má na križovatkách prednostne zelenú, zelená vlna v prospech MHD;
- buspruhy;
- električky by sa preferenciou vraj priblížili rýchlosťou k metru;
- zvýši sa presnosť MHD,
- šetrí sa životné prostredie.
DPB
Bezdomovca vodič vyhodiť z vozidla nemôže, len ho poprosiť, aby vystúpil.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Autobusy dostanú v budúcom roku na Štefánikovej vyhradený pruh. Mesto chce do neho pustiť aj cyklistov.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA