Obchody nepočkali ani na Vianoce. Lákajú už prvými výpredajmi.
BRATISLAVA. V Bratislave takmer každý rok pribudne jedno veľké nákupné centrum. Pri vianočnom nápore sú však aj tak plné ľudí. Obchodné centrá pritom nepriznajú, že by im pre väčšiu konkurenciu ubudli zákazníci.
Cez víkend zažili prvý veľký nápor ľudí, ktorí zháňali darčeky. Nakupujú aj napriek kríze. Analytik obchodu Ľubomír Drahovský hovorí, že si pre krízu viac vyberajú a kupujú menej. Zrejme aj preto niektoré značky s výpredajmi nečakali na čas po Vianociach a ponúkli prvé zľavy.
Najväčší nával bol zrejme v najväčšom nákupnom centre Avion, ktorý v októbri ešte rozšírili. Autá stáli v dlhých kolónach už na odbočke z diaľnice. Denne tam mali podľa riaditeľky centra Barbory Kostrecovej asi 40tisíc návštevníkov.
Konkurenti v širšom centre
Na prvé Vianoce čakal aj nový Central v širšom centre mesta, otvorený od októbra. Chváli sa rekordnou návštevnosťou, číslo však nepovedal.
Manažment Centralu priznal, že sa snažia získať aj zákazníkov, ktorí si zvykli chodiť inam. Davy tam zatiaľ nebývajú. „Všetci pôsobíme na dostatočne veľkom trhu, kde si každý hráč nájde svojich priaznivcov,“ hovorí Jana Závodská z manažmentu Centralu.
Neďaleký Polus, ktorý bol jedným z prvých veľkých centier v Bratislave, už nie je taký preplnený ako v začiatkoch. Odmieta však, že im konkurencia ubrala. „Odliv návštevníkov nepociťujeme, služby a ponuky našich prevádzok sú stále plne využívané,“ hovorí marketingová riaditeľka Polusu Monika Karoliová.
Drahovský si však myslí, že v posledných rokoch Polus utrpel práve pre príchod konkurentov ako Aupark, Avion a nedávno i silná Eurovea.
Takmer rovnaké
Aj keď sú v obchodoch davy nakupujúcich, podľa Drahovského to neznamená, že ľudia veľa míňajú a kúpia hocičo. Krízu je stále cítiť. „Obchod bude mať čo robiť, aby dosiahol úroveň tržieb roku 2011,“ hovorí.
Nové nákupné centrá sa podľa Drahovského ponukou veľmi nelíšia od starších. „Rovnaké značky vidíme aj v nových nákupných centrách, to rozlíšenie nie je až také veľké, ako býva vo vyspelých európskych štátoch,“ hovorí Drahovský.
Darčeky na záver
Tlačenice sa ešte do Vianoc neskončia. Preto obchodníci radia nakupovať ešte cez týždeň predpoludním alebo večer.
V Avione sa vraj situácia upokojí večer, do Centralu zasa volajú predpoludním.
Monika Karoliová z Polusu však podotýka, že počas posledného týždňa pred Vianocami si asi mnohí vezmú dovolenky, a tak môžu byť obchody „nabité“ po celý deň.