SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019
UPRAVENÉ V SOBOTU 1.12.

Ľudia na bratislavskom Šafku garáž nechcú

Obyvatelia z okolia námestia odmietli parkovisko pod zemou. Namiesto neho žiadajú park.

Šafárikovo námestie je dlhé roky zanedbané a podľa ankety Starého Mesta ho ľudia využívajú hlavne na prechod k zastávkam.Šafárikovo námestie je dlhé roky zanedbané a podľa ankety Starého Mesta ho ľudia využívajú hlavne na prechod k zastávkam.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Obyvatelia okolia Šafárikovho námestia odmietajú zámer Starého Mesta vybudovať tam podzemné garáže, znelo opakovane na verejnej diskusii.

Tá trvala viac ako tri hodiny a do posledného miesta naplnila Staromestskú sieň na Vajanského nábreží. Prišli mladí i starší, mamičky s deťmi i starí ľudia.

Upchajú sa úzke uličky?

Niektorí sa obávajú, že garáž pritiahne ďalšie autá. „Staré Mesto nás tlačí do podzemnej garáže, ktorú obyvatelia nechcú,“ povedala dôchodkyňa Mária z Klemensovej. Uličky okolo námestia sú už teraz podľa nej prehustené. "V špičke tam stoja autá, ktoré sa presúvajú cez malé uličky, nie sú to tie, ktoré krúžia a hľadajú miesto na parkovanie, ale aby obišli zápchu," dodala.

Podľa Ivana Bútoru zo združenia Lepšia doprava garáže vtiahnu ďalších 318 áut do centra, zatiaľ čo mesto chce posilniť verejnú dopravu napríklad električkou do Petržalky. Tá má premávať práve zo Šafárikovho námestia.

„Nesnažte sa nám tu nahovoriť, že výstavbou podzemných garáží budeme mať park,“ povedal mladík z Medenej. Aj podľa dôchodkyne Márie sa stačí pozrieť na podzemnú garáž pri parlamente, ktorú starostka Tatiana Rosová (SDKÚ) podporovala, a ľudia môžu vidieť, ako to môže dopadnúť. "Pred parlamentom to je kúsok trávy na betóne," skonštatoval architekt Matúš Vallo.

safko_res_res.jpg

Desiatky ľudí prišli diskutovať o osude Šafka. Väčšina si garáže nepraje.

FOTO - SME

Treba garáž na Šafku?

Ďalší ľudia hovorili o tom, že okolité garáže sú prázdne. "Ľudia krúžia tu celé hodiny s autami, nikto nejde do garáží," povedal Peter zo Sienkiewiczovej. "Garáže v Eurovey sú zadarmo a prázdne, Alexia je prázdna," podotýkal. Bútora z Lepšej dopravy si myslí, že Star Mesto malo najprv urobiť prieskum dopravy a obsadenosti garáží v okolí a potom prísť s projektom.

Starostka priznala, že nerátajú s vysokou obsadenosťou garáže. "Ak bude 50 percentná obsadenosť, bolo by dobre to ďaleko nad rámec očakávaní," dodala. Garáž má byť pre 318 áut.

Architekt Matúš Vallo, ktorý má pri Šafárikovom námestí ateliér, vraví, že nie je proti garáži. Chýbali mu však viaceré argumenty. Podobne ako občianski aktivisti neverí tvrdeniam Starého Mesta, že výstavba nepoškodí alej stromov na námestí. "Dva metre zeminy na udržanie stromov nestačí," myslí si. Treba podľa neho hľadať kompromis.

Väčšina diskutujúcich však garáž odmietla, len dvaja zopár ju žiadalo pre firmy z okolia. "Kolegovia krúžia aj 20 minút, aby našli miesto a potom zaparkujú na rezidentských," tvrdila mladá žena, ktorá pracuje na Grosslingovej ulici. Filip zo Štúrovej si myslí, že firmy by boli ochotní za parkovanie platiť.

"Angažoval som sa za vás vo voľbách, lebo som si myslel, že budete mať cit pre našu lokalitu," povedal na záver diskusie starší pán starostke Tatiane Rosovej, ktorá tiež býva pri Šafárikovom námestí. Očakával od nej, že bude naklonená skôr na stranu ochranárov a nie developerov.

Rosová však odpovedala, že garáž pod Šafárikovým námestím mala vo svojom volebnom programe. Téma revitalizácie parku je pre ňu uzavretá. Tvrdí, že na ňu nemajú dosť peňazí. „Ani tých 800­-tisíc, ktoré mohlo mesto získať v eurofondoch, by nebolo dosť,“ vraví. O peniaze však nepožiadali, hoci pozemky na námestí si od magistrátu vypýtali na vybudovanie parku, nie garáží. Projekt podľa vyjadrení z júla Staré Mesto nestihlo pripraviť do uzávierky fondov. Staré Mesto tvrdí, že to nestihli preto, že im mesto zverilo námestie až po tomto termíne.

Viac si prečítajte tu: Na Šafku budú garáže

Na záver diskusie sa teda ľudia pýtali starostky, či bude brať do úvahy ich názory pri rozhodovaní o budúcnosti Šafárikovho námestia. "Definitívne rozhodnú poslanci," povedala. Pripustila, že budú brať do úvahy názor verejnosti. Podotkla však, že politickú zodpovednosť za rozhodnutie má ona a od participácie občanov skôr očakávala názor, ako má garáž vyzerať.

Nie garážam ukázala aj anketa

Podzemnú garáž odmietla aj väčšina ľudí v ankete Starého Mesta.

Proti garážam sa vyslovili aj ľudia z okolia námestia, ktorých Staré Mesto oslovilo dotazníkmi. Minulý týždeň ich poslalo 680, vrátilo sa mu vraj 281 vyplnených hárkov.

"Určite áno," povedalo garáži 52 ľudí, skôr áno zaškrtlo 53 ľudí. Jasné nie však starostke odkázalo 99 Staromesťanov a skôr nie 12 ľudí. Nevedeli sa vyjadriť jedenásti.

Starostka si však myslí, že anketa mohla dopadnúť inak, keby verejnosť podľa nej nebola zmanipulovaná občianskymi aktivistami. Tí totiž rozdávali letáky, v ktorých ľudí pozývali na verejnú diskusiu s tým, že ide o záchranu Šafárikovho námestia.

Aktivista Matej Vagač však namietal, že anketu spravilo Staré Mesto bez toho, aby ľudí informovalo o tom, že tam chce postaviť garáž pre 318 áut. "Urobte novú anketu s informačnou kampaňou," vyzývala radnicu aj mladá architektka. Viacerí ľudia sa totiž sťažovali, že sa k nim anketové lístky nedostali.

Staré mesto nakoniec pripustilo, že by mohlo anketu zopakovať na svojom webe. Rosová však už je o garážach rozhodnutá, už je rozhodnuté, keďže už pripravujú štúdiu pre územné rozhodnutie.

POZN.: Opravili sme niekoľko nepresností. Napríklad prepis citátu starostky o očakávanej naplnenosti garáží. Za nepresnosti sa ospravedlňujeme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. ENVIRO DEŇ v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 841
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 753
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 146
  4. Od mája sa mení definícia kilogramu 6 202
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 816
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 334
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 351
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 023
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 358
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 790