BRATISLAVA. Memorandum o spolupráci pri obnove lodnej linky Propeler dnes v Primaciálnom paláci podpísalo hlavné mesto, mestské časti Staré Mesto a Petržalka a spoločnosť Nautivia.
"Je to prvý krok. Prejavili sme dobrú vôľu a budeme spoločne hľadať kroky, aby sme myšlienku obnovenia Propeleru naplnili konkrétnymi činmi," povedal dnes po podpísaní memoranda primátor Milan Ftáčnik.
Spolu s ním dokument svojim podpisom spečatila starostka Starého Mesta Tatiana Rosová, starosta Petržalky Vladimír Bajan a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ.
"Predpokladám, že dnešný podpis bude impulzom k tomu, aby sme projektu venovali viac energie, urýchlili aktivity, ktoré nás ešte čakajú a aby ďalší potenciálni partneri nabrali odvahu a pripojili sa. Nech Propeler na Dunaji naozaj premáva," dodala starostka Rosová.
Propeler celoročne s výnimkou zimnej odstávky
Propeler by mal byť v prvom rade dopravnou linkou. Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h.
Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút. Prepraviť sa budú môcť tiež s bicyklom a hlavné mesto si pozrieť aj z vyhliadkovej paluby.
Dva druhy lístkov
Bratislavčan si bude môcť zakúpiť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Prvý by mal stáť jedno euro, druhý asi tri. "Na úroveň lístkov MHD by sme sa mohli dostať vtedy, ak by sme sa v budúcnosti začlenili do systému integrovanej dopravy," tvrdí autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ. Plavidlo zo špeciálneho plastu by malo mať vybavenie na úrovni zájazdového autobusu.
Popri nábreží Dunaja sa zatiaľ počíta so štyrmi prístaviskami pri Sade Janka Kráľa, Riverparku, pri centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri Eurovei s možným prestupom na Dunajbus.
Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu. V budúcnosti by okrem týchto prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum. Na vybudovanie lode bude treba do 900.000 eur a jednej zástavky do 300.000 eur. Zatiaľ ide všetko zo súkromných peňazí.
Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, hoci potom ešte vznikli pokusy, keď sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.