SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Na Dunaj sa vráti Propeler

Primátor a starostovia spečatili spoluprácu na projekte Propeler.

Plánovaný Propeler.Plánovaný Propeler. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA)

BRATISLAVA. Memorandum o spolupráci pri obnove lodnej linky Propeler dnes v Primaciálnom paláci podpísalo hlavné mesto, mestské časti Staré Mesto a Petržalka a spoločnosť Nautivia.

"Je to prvý krok. Prejavili sme dobrú vôľu a budeme spoločne hľadať kroky, aby sme myšlienku obnovenia Propeleru naplnili konkrétnymi činmi," povedal dnes po podpísaní memoranda primátor Milan Ftáčnik.

Spolu s ním dokument svojim podpisom spečatila starostka Starého Mesta Tatiana Rosová, starosta Petržalky Vladimír Bajan a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ.

Skryť Vypnúť reklamu

"Predpokladám, že dnešný podpis bude impulzom k tomu, aby sme projektu venovali viac energie, urýchlili aktivity, ktoré nás ešte čakajú a aby ďalší potenciálni partneri nabrali odvahu a pripojili sa. Nech Propeler na Dunaji naozaj premáva," dodala starostka Rosová.

Propeler celoročne s výnimkou zimnej odstávky

Propeler by mal byť v prvom rade dopravnou linkou. Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h.

Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút. Prepraviť sa budú môcť tiež s bicyklom a hlavné mesto si pozrieť aj z vyhliadkovej paluby.

Skryť Vypnúť reklamu

Dva druhy lístkov

Bratislavčan si bude môcť zakúpiť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Prvý by mal stáť jedno euro, druhý asi tri. "Na úroveň lístkov MHD by sme sa mohli dostať vtedy, ak by sme sa v budúcnosti začlenili do systému integrovanej dopravy," tvrdí autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ. Plavidlo zo špeciálneho plastu by malo mať vybavenie na úrovni zájazdového autobusu.

Popri nábreží Dunaja sa zatiaľ počíta so štyrmi prístaviskami pri Sade Janka Kráľa, Riverparku, pri centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri Eurovei s možným prestupom na Dunajbus.

Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu. V budúcnosti by okrem týchto prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum. Na vybudovanie lode bude treba do 900.000 eur a jednej zástavky do 300.000 eur. Zatiaľ ide všetko zo súkromných peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, hoci potom ešte vznikli pokusy, keď sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  8. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  9. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 485
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 809
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 533
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 560
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 984
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 105
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 416
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 184
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 802
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 942
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 859
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 301
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 018
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 799
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu