SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Železnice zastavili práce na projekte Filiálka

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate, zastavili železnice projekt i tender.

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava, Predmestie - Filiálka, zastavili Železnice Slovenskej republiky projekt i tender.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Ako informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková, pripravili aj usmernenie o zastavení príslušného tendra na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Po tom, čo usmernenie schváli ministerstvo dopravy, ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava (OPD), správca železničnej infraštruktúry bude o tom informovať všetkých účastníkov verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác. "Na základe rozhodnutia ministerstva dopravy sa projekt v takej forme, ako bola pôvodná projektová dokumentácia, nebude realizovať. Pripravujú sa podklady k ďalším možným riešeniam," uviedla Pavliková.

Minister dopravy Ján Počiatek informoval o stopnutí projektu Filiálka 8. októbra na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Štúdia podľa ministra dopravy neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. Ako vtedy minister oznámil, z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Koncepcia neobstála

Projekt Filiálka má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými bol navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru. Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je podľa Počiatka možné uvažovať aj o jeho financovaní v budúcom programovom období eurofondov 2014 až 2020. To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu.

Namiesto Filiálky iné projekty

Vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, pôjde na náhradné projekty. Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách. Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 683
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 746
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 618
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 259
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 382
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 214
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 071
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 975
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 703
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu