Železnice zastavili práce na projekte Filiálka

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate, zastavili železnice projekt i tender.

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava, Predmestie - Filiálka, zastavili Železnice Slovenskej republiky projekt i tender.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Ako informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková, pripravili aj usmernenie o zastavení príslušného tendra na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Po tom, čo usmernenie schváli ministerstvo dopravy, ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava (OPD), správca železničnej infraštruktúry bude o tom informovať všetkých účastníkov verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác. "Na základe rozhodnutia ministerstva dopravy sa projekt v takej forme, ako bola pôvodná projektová dokumentácia, nebude realizovať. Pripravujú sa podklady k ďalším možným riešeniam," uviedla Pavliková.

Minister dopravy Ján Počiatek informoval o stopnutí projektu Filiálka 8. októbra na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Štúdia podľa ministra dopravy neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. Ako vtedy minister oznámil, z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Koncepcia neobstála

Projekt Filiálka má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými bol navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru. Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte.

V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je podľa Počiatka možné uvažovať aj o jeho financovaní v budúcom programovom období eurofondov 2014 až 2020. To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu.

Namiesto Filiálky iné projekty

Vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, pôjde na náhradné projekty. Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách. Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 071
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 330
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 893
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 484
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop