SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Železnice zastavili práce na projekte Filiálka

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate, zastavili železnice projekt i tender.

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava, Predmestie - Filiálka, zastavili Železnice Slovenskej republiky projekt i tender.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Ako informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková, pripravili aj usmernenie o zastavení príslušného tendra na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Po tom, čo usmernenie schváli ministerstvo dopravy, ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava (OPD), správca železničnej infraštruktúry bude o tom informovať všetkých účastníkov verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác. "Na základe rozhodnutia ministerstva dopravy sa projekt v takej forme, ako bola pôvodná projektová dokumentácia, nebude realizovať. Pripravujú sa podklady k ďalším možným riešeniam," uviedla Pavliková.

Minister dopravy Ján Počiatek informoval o stopnutí projektu Filiálka 8. októbra na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Štúdia podľa ministra dopravy neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. Ako vtedy minister oznámil, z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Koncepcia neobstála

Projekt Filiálka má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými bol navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru. Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je podľa Počiatka možné uvažovať aj o jeho financovaní v budúcom programovom období eurofondov 2014 až 2020. To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu.

Namiesto Filiálky iné projekty

Vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, pôjde na náhradné projekty. Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách. Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 297
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 512
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 261
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 118
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 635
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 336
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 333
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 309
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 497
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 466
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 071
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 141
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 616
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 021
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu