SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Železnice zastavili práce na projekte Filiálka

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate, zastavili železnice projekt i tender.

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava, Predmestie - Filiálka, zastavili Železnice Slovenskej republiky projekt i tender.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Ako informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková, pripravili aj usmernenie o zastavení príslušného tendra na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Po tom, čo usmernenie schváli ministerstvo dopravy, ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava (OPD), správca železničnej infraštruktúry bude o tom informovať všetkých účastníkov verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác. "Na základe rozhodnutia ministerstva dopravy sa projekt v takej forme, ako bola pôvodná projektová dokumentácia, nebude realizovať. Pripravujú sa podklady k ďalším možným riešeniam," uviedla Pavliková.

Minister dopravy Ján Počiatek informoval o stopnutí projektu Filiálka 8. októbra na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Štúdia podľa ministra dopravy neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. Ako vtedy minister oznámil, z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Koncepcia neobstála

Projekt Filiálka má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými bol navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru. Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je podľa Počiatka možné uvažovať aj o jeho financovaní v budúcom programovom období eurofondov 2014 až 2020. To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu.

Namiesto Filiálky iné projekty

Vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, pôjde na náhradné projekty. Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách. Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 40 795
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 264
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 672
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 468
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 889
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 021
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 552
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 226
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 978
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu