Železnice zastavili práce na projekte Filiálka

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate, zastavili železnice projekt i tender.

Po tom, čo minister dopravy stopol prípravu projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava, Predmestie - Filiálka, zastavili Železnice Slovenskej republiky projekt i tender.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Ako informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková, pripravili aj usmernenie o zastavení príslušného tendra na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Po tom, čo usmernenie schváli ministerstvo dopravy, ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava (OPD), správca železničnej infraštruktúry bude o tom informovať všetkých účastníkov verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác. "Na základe rozhodnutia ministerstva dopravy sa projekt v takej forme, ako bola pôvodná projektová dokumentácia, nebude realizovať. Pripravujú sa podklady k ďalším možným riešeniam," uviedla Pavliková.

Minister dopravy Ján Počiatek informoval o stopnutí projektu Filiálka 8. októbra na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie.

Štúdia podľa ministra dopravy neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. Ako vtedy minister oznámil, z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať z Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári tohto roka. Ministrom dopravy bol vtedy ešte Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo je oproti odhadovaným nákladom okolo 64 %.

Koncepcia neobstála

Projekt Filiálka má podľa štúdie síce určitú perspektívu, ale nie s takými technickými parametrami, s akými bol navrhnutý. Musela by sa zmeniť koncepcia, stanica Filiálka by bola len prímestská a nebola by súčasťou medzinárodného koridoru. Bola by zakopaná plytšie, mala kratšie nástupištia a bola by bližšie k uzlu mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte.

V prípade preprojektovania celého projektu a zmeny podľa tejto filozofie je podľa Počiatka možné uvažovať aj o jeho financovaní v budúcom programovom období eurofondov 2014 až 2020. To by si však opäť vyžiadalo vypracovanie štúdie realizovateľnosti a vyhodnotenie ekonomickej návratnosti projektu.

Namiesto Filiálky iné projekty

Vyše 420 mil. eur, ktoré mali pôvodne ísť na tento projekt, pôjde na náhradné projekty. Tie sa budú týkať nákupu nových prímestských a regionálnych vlakov pre cestujúcich v bratislavskom a košickom regióne, rekonštrukcie bratislavského Starého mosta, či výstavby električkovej trate do Petržalky.

Vyčlenené zdroje pôjdu aj na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nákup nových trolejbusov v Bratislave, ako aj na modernizáciu električkových tratí v oboch mestách. Minister dopravy tvrdí, že realizáciou náhradných projektov v Bratislave a Košiciach sa do roku 2015 výrazne zlepší kvalita mestskej hromadnej dopravy v oboch mestách.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 768
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 959
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 408
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 263
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 236
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 631
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 361
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 881
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 179
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 018