Dopravný podnik zariadenia pre nevidiacich má, no nepoužíva ich.
BRATISLAVA. Nechcem sa, vždy keď idem na autobus, pýtať, aké je to číslo, hovorí Ľuboš Korenčík, nevidiaci študent z Bratislavy. „V Prahe je to iné, tam reproduktor oznámi, aký spoj ide.“
Zariadenie na autobusoch nasmerované na zastávku dá vedieť cestujúcim, aké číslo prišlo a kam smeruje.
Bratislavský dopravný podnik zaostáva. Podobné zariadenie už síce niektoré autobusy majú, no zostávajú vypnuté, priznáva hovorkyňa Agáta Staneková.
Dôvodom vraj je, že na jednej linke nemusí jazdiť ten istý typ vozidla a na to, aby zariadenie mali všetky vozidlá, dopravca nemá peniaze.
"Nevieme zaručiť, že na danej linke bude neustále vozidlo s nainštalovaným hlásičom. Môže tiež napríklad nastať porucha vozidla, keď ho musíme nahradiť iným, ktoré nemá toto zariadenie nainštalované, takže by to spôsobilo pre nevidiacich problémy, preto by to nemalo opodstatnenie."
Len vo vnútri a aj to nie všade
Nevidiacim zatiaľ pomáha len hlásenie zastávok vnútri vozidla. „Vyhlasuje zastávky automaticky bez zásahu vodiča,“ opisuje systém Staneková.
Ani táto zvuková pomôcka však nefunguje všade. Majú ju podľa hovorkyne všetky električky, asi polovica trolejbusov, no len časť autobusov. Dopravca teraz systém nerozširuje.
Staneková to vysvetľuje tak, že mesto práve pripravuje súťaž na nové palubné počítače a označovače lístkov.
„Súčasťou je požiadavka aj na zariadenie na vyhlasovanie zastávok MHD.“
Dopravný podnik spustil tento rok kampaň s cieľom, aby sa nevidiacim v MHD cestovalo ľahšie. Upozorniť mala šoférov a aj ostatných cestujúcich.
Odstavené trate
Cestovanie nevidiacim navyše komplikujú odstavené električkové trate. Pre zatvorený tunel nepremávajú od februára električky ani ku knižnici nevidiacich na Klariskej.
Električky nejazdia už vyše roka aj na hlavnú stanicu, čo preťalo naučené trasy viacerých nevidiacich.
Nevidiaci redaktor Slovenského rozhlasu Michal Herceg týmito električkami jazdieval do práce.
„Dnes chodím pešo, no neprekáža mi to, prejdem sa,“ vraví s úsmevom. Hovorí, že v Bratislave musí nevidiaci dávať pozor, dvíhať nohy alebo písať kompetentným.
Prečítaj si aj o zatvorenom tuneli a cestovaní nevidiacich
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA