SME

Z ulíc zmiznú všetky staré trolejbusy a polovica električiek

Všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka.Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Nové trolejbusy by mohli úplne nahradiť všetky staré a nové električky by z tých súčasných vymenili polovicu. V rozhovore pre TASR to povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi. Začiatkom novembra totiž dopravca vyhlásil tri tendre na nové vozidlá, za ktoré z eurofondov zaplatí 116 miliónov eur bez DPH. Ak si pri nich uplatní opciu, vymení veľkú časť vozového parku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z ulíc by tak postupne mohli zmiznúť všetky staré trolejbusy. Podnik ich chce síce nakúpiť celkovo 80, od uchádzača však žiada opciu na ďalších 40 z ďalšieho operačného programu. So 120 novými trolejbusmi by sa podľa Belfiho úplne vyriešila situácia so starými vozidlami. "Znamenalo by to totálnu obnovu, pri trolejbusoch je pre nás tá situácia najťaživejšia," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Električky by nahradili polovicu svojho vozového parku. Podnik totiž vyhlásil dva tendre, jeden na nákup 15 jednosmerných električiek, druhý na nákup 15 obojsmerných. Pri uplatnení opcie by dostal ďalších 30. Keďže dnes má vo výprave 120 električiek, so 60 novými električkami by vymenil polovicu. "Tento nákup by znamenal aj absolútnu zmenu z hľadiska kvality, električky aj trolejbusy budú vybavené klimatizáciou, cestujúci by sa mali oproti súčasnému stavu omnoho komfortnejšie," hovorí riaditeľ.

Tri desiatky nových električiek budú stáť 75 miliónov eur bez DPH, pričom celková hodnota zákazky vrátane dodávky električky či ceny za údržbu je 108 miliónov eur. Za 80 trolejbusov zaplatí zase 41 miliónov eur bez DPH z celkovej ceny zákazky vyše 70 miliónov. "Naše argumenty si vypočul aj minister a rozhodol, že práve takéto objemy budú pridelené pre riešenie mestskej dopravy v Bratislave," hovorí generálny riaditeľ o peniazoch z Operačného programu Doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 420 miliónov eur s DPH malo ísť pôvodne na projekt podzemného vlaku, ktorý šéf rezortu dopravy Ján Počiatek stopol pre štúdiu realizovateľnosti minulý mesiac. Peniaze sa tak použijú na náhradné projekty, medzi ktorými je aj nákup nových vozidiel v Bratislave. Vyčerpať sa musia do konca roka 2015, Belfi hovorí, že všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Prvými novými trolejbusmi by sa mohli Bratislavčania povoziť už o rok v tomto čase, pri električkách je dodacia lehota o desať mesiacov dlhšia. Prvé by mohol podnik dodať v jeseni 2014. Belfi však pripomína, že súčasne s električkami musia modernizovať aj trať. Aj keď istý čas pôjdu nové električky aj po starých koľajach, "tieto projekty by sa mali realizovať paralelne, modernizácia koľajových tratí musí byť naplánovaná tak, aby bol tento proces komplexný," pripomína Belfi.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi ďalšími náhradnými projektmi je preto aj rekonštrukcia Dúbravskej radiály či trať, ktorá smeruje k hlavnej železničnej stanici. "Ak ministerstvo bude súhlasiť, že mesto do takýchto náhradných projektov v rámci čerpania európskych fondov môže ísť, tak to hneď spustíme," povedal TASR hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Mesto podľa jeho slov pripravuje projektovo-technické veci tak, aby vedelo peniaze na tieto dve úseky čerpať.

Bratislavský magistrát už jednu nízkopodlažnú električku v uliciach mesta testoval. V júni zadarmo jazdil metropolou moderný Bombardier. Belfi si myslí, že aj táto firma sa určite prihlási do súťaže. "Videl som, že už si stiahli aj podklady," podotkol s tým, že výhodu však nemôžu mať žiadnu. "Súťaž je pripravovaná našimi odborníkmi, ale v súčinnosti s ministerstvom dopravy, bude teda úplne otvorená a transparentná. Kto predloží najlepšiu ponuku, vyhrá," dodal.

Nad úvahami o tom, či sa po dodaní nových trolejbusov a električiek zdvihne aj cena cestovného, riaditeľ špekulovať nechcel. "V tejto chvíli takto neuvažujeme, ani nehovorím, že by sme išli zvýšiť cenu z tohto titulu."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 428
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 592
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 362
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 418
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 020
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 593
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu