SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Z ulíc zmiznú všetky staré trolejbusy a polovica električiek

Všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka.Do ulíc prídu nové trolejbusy za peniaze na výstavbu stanice Filiálka. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Nové trolejbusy by mohli úplne nahradiť všetky staré a nové električky by z tých súčasných vymenili polovicu. V rozhovore pre TASR to povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava (DPB) Ľubomír Belfi. Začiatkom novembra totiž dopravca vyhlásil tri tendre na nové vozidlá, za ktoré z eurofondov zaplatí 116 miliónov eur bez DPH. Ak si pri nich uplatní opciu, vymení veľkú časť vozového parku.

Z ulíc by tak postupne mohli zmiznúť všetky staré trolejbusy. Podnik ich chce síce nakúpiť celkovo 80, od uchádzača však žiada opciu na ďalších 40 z ďalšieho operačného programu. So 120 novými trolejbusmi by sa podľa Belfiho úplne vyriešila situácia so starými vozidlami. "Znamenalo by to totálnu obnovu, pri trolejbusoch je pre nás tá situácia najťaživejšia," hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Električky by nahradili polovicu svojho vozového parku. Podnik totiž vyhlásil dva tendre, jeden na nákup 15 jednosmerných električiek, druhý na nákup 15 obojsmerných. Pri uplatnení opcie by dostal ďalších 30. Keďže dnes má vo výprave 120 električiek, so 60 novými električkami by vymenil polovicu. "Tento nákup by znamenal aj absolútnu zmenu z hľadiska kvality, električky aj trolejbusy budú vybavené klimatizáciou, cestujúci by sa mali oproti súčasnému stavu omnoho komfortnejšie," hovorí riaditeľ.

Tri desiatky nových električiek budú stáť 75 miliónov eur bez DPH, pričom celková hodnota zákazky vrátane dodávky električky či ceny za údržbu je 108 miliónov eur. Za 80 trolejbusov zaplatí zase 41 miliónov eur bez DPH z celkovej ceny zákazky vyše 70 miliónov. "Naše argumenty si vypočul aj minister a rozhodol, že práve takéto objemy budú pridelené pre riešenie mestskej dopravy v Bratislave," hovorí generálny riaditeľ o peniazoch z Operačného programu Doprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyše 420 miliónov eur s DPH malo ísť pôvodne na projekt podzemného vlaku, ktorý šéf rezortu dopravy Ján Počiatek stopol pre štúdiu realizovateľnosti minulý mesiac. Peniaze sa tak použijú na náhradné projekty, medzi ktorými je aj nákup nových vozidiel v Bratislave. Vyčerpať sa musia do konca roka 2015, Belfi hovorí, že všetky vozidlá by mali mať dodané do júna 2015.

Prvými novými trolejbusmi by sa mohli Bratislavčania povoziť už o rok v tomto čase, pri električkách je dodacia lehota o desať mesiacov dlhšia. Prvé by mohol podnik dodať v jeseni 2014. Belfi však pripomína, že súčasne s električkami musia modernizovať aj trať. Aj keď istý čas pôjdu nové električky aj po starých koľajach, "tieto projekty by sa mali realizovať paralelne, modernizácia koľajových tratí musí byť naplánovaná tak, aby bol tento proces komplexný," pripomína Belfi.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi ďalšími náhradnými projektmi je preto aj rekonštrukcia Dúbravskej radiály či trať, ktorá smeruje k hlavnej železničnej stanici. "Ak ministerstvo bude súhlasiť, že mesto do takýchto náhradných projektov v rámci čerpania európskych fondov môže ísť, tak to hneď spustíme," povedal TASR hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Mesto podľa jeho slov pripravuje projektovo-technické veci tak, aby vedelo peniaze na tieto dve úseky čerpať.

Bratislavský magistrát už jednu nízkopodlažnú električku v uliciach mesta testoval. V júni zadarmo jazdil metropolou moderný Bombardier. Belfi si myslí, že aj táto firma sa určite prihlási do súťaže. "Videl som, že už si stiahli aj podklady," podotkol s tým, že výhodu však nemôžu mať žiadnu. "Súťaž je pripravovaná našimi odborníkmi, ale v súčinnosti s ministerstvom dopravy, bude teda úplne otvorená a transparentná. Kto predloží najlepšiu ponuku, vyhrá," dodal.

Nad úvahami o tom, či sa po dodaní nových trolejbusov a električiek zdvihne aj cena cestovného, riaditeľ špekulovať nechcel. "V tejto chvíli takto neuvažujeme, ani nehovorím, že by sme išli zvýšiť cenu z tohto titulu."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 677
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 173
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 117
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 822
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 831
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 303
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 635
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 096
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 855
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 585
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 790
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 169
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 825
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 671
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 311
  6. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 588
  7. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 585
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 309
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu