Trolejbusy vyjdú na 70,08 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
BRATISLAVA. Po Bratislave by mohli jazdiť nové električky a trolejbusy. Dopravný podnik Bratislava vyhlásil tri tendre na nákup nových dopravných prostriedkov za takmer 300 miliónov eur. Keďže mesto peniaze nemá, pomôcť majú eurofondy, ktoré mali ísť pôvodne na výstavbu stanice Filiálka na Trnavskom mýte.
Rozhodne cena
Podnik chce kúpiť 15 jednosmerných električiek a 15 obojsmerných. V oboch prípadoch by mali nízkopodlažné veľkokapacitné električky stáť 108 miliónov eur bez DPH. Od uchádzača žiada pri oboch tendroch poskytnutie údržby na 15 rokov, respektíve do najazdenia 900 tisíc kilometrov každej električky a opciu na ďalších 15 vozidiel. Uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do 28. decembra, pričom v ten istý deň je plánované aj ich otváranie.
Pri trolejbusoch plánuje nakúpiť 15 sólo vozidiel, 15 sólo vozidiel s pomocným pohonom a 50 kĺbových trolejbusov. Hodnota tejto zákazky je vyše 70 miliónov eur bez DPH. Pre každý trolejbus žiada údržbu počas ôsmich rokov, čiže do najazdenia 560 tisíc kilometrov a opciu na ďalších 20 kĺbových a 20 sólo trolejbusov bez pomocného pohonu. Uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do 7. decembra. Lehota na dodanie vozidiel je v oboch prípadoch 48 mesiacov od zadania zákazky.
Dodávateľov nových prostriedkov mestskej hromadnej dopravy plánuje podnik vybrať cez elektronické aukcie. Pri vyberaní víťaza bude rozhodovať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka, v ktorej sa bude hodnotiť celková cena vozidiel, cena údržby jedného vozidla na jeden rok a úroveň technického riešenia.
Električky a trolejbusy chce DPB nakúpiť počas štyroch rokov a financovať ich chce s využitím peňazí Európskej únie, štátneho rozpočtu, hlavného mesta Bratislava a vlastných zdrojov.
Namiesto rýchlovlaku
Zelenú električkám a trolejbusom dalo minulý mesiac ministerstvo dopravy. Šéf rezortu Ján Počiatek zastavil projekt podzemného vlaku, odôvodnil to štúdiou realizovateľnosti, ktorá projekt neodporučila. Vyše 420 miliónov eur by sa tak malo použiť na nákup prímestských a regionálnych vlakov v Bratislavskom a Košickom regióne, rekonštrukciu bratislavského Starého mosta a výstavbu električkovej trate do Petržalky, na nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, na nové trolejbusy v Bratislave a modernizáciu električkových tratí.
Bratislavský magistrát už jednu nízkopodlažnú električku v uliciach mesta testoval. V júni zadarmo jazdil metropolou moderný Bombardier. Mesto vtedy tvrdilo, že je len ukážkou toho, ako možno modernizovať vozový park a nespájalo testovanie s tým, že práve Bombardier by mal v budúcnosti jazdiť v hlavnom meste. "Električky bude teda dodávať tá spoločnosť, ktorá dá najlepšiu ponuku z hľadiska ceny, energetickej úspory, modernosti, nízkopodlažnosti alebo bezbariérovosti," uviedol v júni hovorca primátora Ľubomír Andrassy.
O tom, ako sa električka páčila cestujúcim, si prečítajte tu: Bombardier na všetky trate nepustili
Dopravný podnik Bratislava ako akciová spoločnosť bol založený v decembri 1993 a v Obchodnom registri SR je zapísaný od apríla 1994, eviduje základné imanie vo výške 4,639 mil. eur. Prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu v Bratislave na autobusových, trolejbusových a električkových linkách. Električková doprava v meste má najdlhšiu tradíciu na Slovensku a nepretržite funguje od roku 1895. Spoločnosť vykonáva pravidelnú autobusovú dopravu aj na prímestskej linke do Chorvátskeho Grobu a medzinárodných linkách do rakúskeho Wolfstahlu a Hainburgu i maďarskej Rajky.