SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Na Štefánikovu ulicu chcú vrátiť električky

Združenie Tram Štefánikova spracovalo štúdiu, ako by sa mohli vrátiť električky na Štefánikovu ulicu. Magistrát sa ňou bude zaoberať.

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Navrhuje to neformálne združenie Tram Štefánikova, ktoré vyše roka spracovávalo štúdiu a chce takto centrum a hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Podľa štúdie obnoviť by sa mala električková trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu.

"Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," hovorí Erik Žiak, predseda združenia.

Roky plánované Predstaničné

Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt a magistrát zase chce prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu.

"O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu," tvrdí Žiak.

Združenie preto prináša podľa neho podstatne lacnejšie a citlivejšie riešenie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. "Navyše je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou," dodáva.

Od stanice až na Suché mýto

Žiak tvrdí, že navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. "Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh," hovorí Žiak s tým, že projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati tak, ako je to bežné v Európe i vo svete. Pri stanici má električka nadviazať na dnešnú nepoužívanú trať a novinkou má byť napríklad prepojenie stanice so zastávkou mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici.

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," vysvetlil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

"Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne," hovorí Žiak. Bratislava podľa jeho slov nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta.

Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd) hovorí, že materiál od združenia Tram Štefánikova dostala komisia dnes elektronickou poštou. "Budeme sa ním zaoberať za prítomnosti odborníkov z magistrátu, najmä hlavného dopravného inžiniera," reagoval pre TASR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 498
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 776
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 112
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 900
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 685
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 176
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 739
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 917
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 210
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 060
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 071
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 751
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 966
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 986
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 622
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 572
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 467
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu