SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Na Štefánikovu ulicu chcú vrátiť električky

Združenie Tram Štefánikova spracovalo štúdiu, ako by sa mohli vrátiť električky na Štefánikovu ulicu. Magistrát sa ňou bude zaoberať.

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Navrhuje to neformálne združenie Tram Štefánikova, ktoré vyše roka spracovávalo štúdiu a chce takto centrum a hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Podľa štúdie obnoviť by sa mala električková trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu.

"Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," hovorí Erik Žiak, predseda združenia.

Roky plánované Predstaničné

Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt a magistrát zase chce prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu.

"O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu," tvrdí Žiak.

Združenie preto prináša podľa neho podstatne lacnejšie a citlivejšie riešenie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. "Navyše je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou," dodáva.

Od stanice až na Suché mýto

Žiak tvrdí, že navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. "Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh," hovorí Žiak s tým, že projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati tak, ako je to bežné v Európe i vo svete. Pri stanici má električka nadviazať na dnešnú nepoužívanú trať a novinkou má byť napríklad prepojenie stanice so zastávkou mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici.

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," vysvetlil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

"Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne," hovorí Žiak. Bratislava podľa jeho slov nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta.

Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd) hovorí, že materiál od združenia Tram Štefánikova dostala komisia dnes elektronickou poštou. "Budeme sa ním zaoberať za prítomnosti odborníkov z magistrátu, najmä hlavného dopravného inžiniera," reagoval pre TASR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 786
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 20 271
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 541
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 770
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 803
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 591
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 221
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 761
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 514
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu