BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Navrhuje to neformálne združenie Tram Štefánikova, ktoré vyše roka spracovávalo štúdiu a chce takto centrum a hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.
Podľa štúdie obnoviť by sa mala električková trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu.
"Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," hovorí Erik Žiak, predseda združenia.
Roky plánované Predstaničné
Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt a magistrát zase chce prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu.
"O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu," tvrdí Žiak.
Združenie preto prináša podľa neho podstatne lacnejšie a citlivejšie riešenie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. "Navyše je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou," dodáva.
Od stanice až na Suché mýto
Žiak tvrdí, že navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. "Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh," hovorí Žiak s tým, že projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati tak, ako je to bežné v Európe i vo svete. Pri stanici má električka nadviazať na dnešnú nepoužívanú trať a novinkou má byť napríklad prepojenie stanice so zastávkou mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici.
Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," vysvetlil Žiak.
Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.
"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.
"Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne," hovorí Žiak. Bratislava podľa jeho slov nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd) hovorí, že materiál od združenia Tram Štefánikova dostala komisia dnes elektronickou poštou. "Budeme sa ním zaoberať za prítomnosti odborníkov z magistrátu, najmä hlavného dopravného inžiniera," reagoval pre TASR.
Podrobnosti o projekte s obrázkami nájdete tu - klikni