Na Štefánikovu ulicu chcú vrátiť električky

Združenie Tram Štefánikova spracovalo štúdiu, ako by sa mohli vrátiť električky na Štefánikovu ulicu. Magistrát sa ňou bude zaoberať.

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Navrhuje to neformálne združenie Tram Štefánikova, ktoré vyše roka spracovávalo štúdiu a chce takto centrum a hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Podľa štúdie obnoviť by sa mala električková trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu.

"Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," hovorí Erik Žiak, predseda združenia.

Roky plánované Predstaničné

Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt a magistrát zase chce prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu.

"O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu," tvrdí Žiak.

Združenie preto prináša podľa neho podstatne lacnejšie a citlivejšie riešenie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. "Navyše je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou," dodáva.

Od stanice až na Suché mýto

Žiak tvrdí, že navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. "Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh," hovorí Žiak s tým, že projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati tak, ako je to bežné v Európe i vo svete. Pri stanici má električka nadviazať na dnešnú nepoužívanú trať a novinkou má byť napríklad prepojenie stanice so zastávkou mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici.

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," vysvetlil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

"Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne," hovorí Žiak. Bratislava podľa jeho slov nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta.

Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd) hovorí, že materiál od združenia Tram Štefánikova dostala komisia dnes elektronickou poštou. "Budeme sa ním zaoberať za prítomnosti odborníkov z magistrátu, najmä hlavného dopravného inžiniera," reagoval pre TASR.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 844
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 708
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 142
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 326
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 064
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 047
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 551
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 548
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 079
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660