Na Štefánikovu ulicu chcú vrátiť električky

Združenie Tram Štefánikova spracovalo štúdiu, ako by sa mohli vrátiť električky na Štefánikovu ulicu. Magistrát sa ňou bude zaoberať.

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Navrhuje to neformálne združenie Tram Štefánikova, ktoré vyše roka spracovávalo štúdiu a chce takto centrum a hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Podľa štúdie obnoviť by sa mala električková trať z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu.

"Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," hovorí Erik Žiak, predseda združenia.

Roky plánované Predstaničné

Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt a magistrát zase chce prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu.

"O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu," tvrdí Žiak.

Združenie preto prináša podľa neho podstatne lacnejšie a citlivejšie riešenie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. "Navyše je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou," dodáva.

Od stanice až na Suché mýto

Žiak tvrdí, že navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. "Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh," hovorí Žiak s tým, že projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati tak, ako je to bežné v Európe i vo svete. Pri stanici má električka nadviazať na dnešnú nepoužívanú trať a novinkou má byť napríklad prepojenie stanice so zastávkou mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici.

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," vysvetlil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

"Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne," hovorí Žiak. Bratislava podľa jeho slov nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta.

Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd) hovorí, že materiál od združenia Tram Štefánikova dostala komisia dnes elektronickou poštou. "Budeme sa ním zaoberať za prítomnosti odborníkov z magistrátu, najmä hlavného dopravného inžiniera," reagoval pre TASR.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 358
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 608
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 830
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 810
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 697
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 881
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 933
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 703
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop