SME

Nový most je aj po 30 rokoch v dobrom stave

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň .


Základom statiky Nového mosta sú nosné káble, ktoré vedú vnútrajškom mosta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL


Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň mostu neublížila a je v perfektnom stave. Kontroverzný most, ktorému sa ešte dnes vyčíta devastácia historickej časti mesta, získal vlani cenu Stavba storočia. Hĺbkovou kontrolou prechádza každé tri roky. Pri údržbe pomáha horolezecký klub IAMES. Od spôsobu údržby závisí jeho životnosť. „Prepočty únavy materiálu ukázali, že most vydrží sto rokov,“ potvrdil expert magistrátu na mostné konštrukcie Alexander Tesár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vnútri telesa mosta (pod vozovkou) sú vodovodné potrubia, telefónne a optické káble. Vnútrajšok nezodpovedá hrôzostrašným mýtom o hrdzavých konštrukciách. Vstup monitorujú elektronicky a akýkoľvek pohyb v moste zachytí počítač v stredisku na Dlhých dieloch.

Hoci sa most spolu s kaviarňou považuje za inžiniersky dokonalé dielo, ktoré môžeme ukazovať turistom, kaviareň je prázdna a neatraktívna. Ceny v nej sú prehnane vysoké a zariadenie pripomína časy socializmu. Ani okolie pod mostom na petržalskej strane ničím neláka. Kaviareň prevádzkuje súkromný nájomca, takisto okolie pod mostom. Dohodnúť sa s ním o zmene v prevádzkovaní Bystrice sa mestu zatiaľ nepodarilo. Eva Uhliariková povedala, že sa prehodnocuje nájomná zmluva.

Most je dlhý 1869,1 metra. Tvorí ho oceľový hlavný trám s rozpätím 303 metrov nad riekou. Trám je zavesený v troch bodoch nosnými káblami na šikmom pylóne na petržalskej strane. Nosné laná sú zakotvené do hlavného trámu a na šikmom priečelí pylóna. Hmotnosť oceľovej konštrukcie hlavného trámu mosta, stojok a pylóna je 7537 ton, hmotnosť nosných káblov je 610 ton. Reštaurácia Bystrica sa nachádza vo výške 83 metrov nad zemou. Náklady na výstavbu mosta boli 310 miliónov Kčs. (dro)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 459
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 598
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 255
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 749
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 574
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 067
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 841
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 702
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 61 028
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 628
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 485
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 930
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 611
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 18 176
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 12 456
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu