Nový most je aj po 30 rokoch v dobrom stave

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň .


Základom statiky Nového mosta sú nosné káble, ktoré vedú vnútrajškom mosta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň mostu neublížila a je v perfektnom stave. Kontroverzný most, ktorému sa ešte dnes vyčíta devastácia historickej časti mesta, získal vlani cenu Stavba storočia. Hĺbkovou kontrolou prechádza každé tri roky. Pri údržbe pomáha horolezecký klub IAMES. Od spôsobu údržby závisí jeho životnosť. „Prepočty únavy materiálu ukázali, že most vydrží sto rokov,“ potvrdil expert magistrátu na mostné konštrukcie Alexander Tesár.

Vnútri telesa mosta (pod vozovkou) sú vodovodné potrubia, telefónne a optické káble. Vnútrajšok nezodpovedá hrôzostrašným mýtom o hrdzavých konštrukciách. Vstup monitorujú elektronicky a akýkoľvek pohyb v moste zachytí počítač v stredisku na Dlhých dieloch.

Hoci sa most spolu s kaviarňou považuje za inžiniersky dokonalé dielo, ktoré môžeme ukazovať turistom, kaviareň je prázdna a neatraktívna. Ceny v nej sú prehnane vysoké a zariadenie pripomína časy socializmu. Ani okolie pod mostom na petržalskej strane ničím neláka. Kaviareň prevádzkuje súkromný nájomca, takisto okolie pod mostom. Dohodnúť sa s ním o zmene v prevádzkovaní Bystrice sa mestu zatiaľ nepodarilo. Eva Uhliariková povedala, že sa prehodnocuje nájomná zmluva.

Most je dlhý 1869,1 metra. Tvorí ho oceľový hlavný trám s rozpätím 303 metrov nad riekou. Trám je zavesený v troch bodoch nosnými káblami na šikmom pylóne na petržalskej strane. Nosné laná sú zakotvené do hlavného trámu a na šikmom priečelí pylóna. Hmotnosť oceľovej konštrukcie hlavného trámu mosta, stojok a pylóna je 7537 ton, hmotnosť nosných káblov je 610 ton. Reštaurácia Bystrica sa nachádza vo výške 83 metrov nad zemou. Náklady na výstavbu mosta boli 310 miliónov Kčs. (dro)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 987
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 799
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 409
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 907
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 335
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 009
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 938
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 562
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 561
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 506