SME

Nový most je aj po 30 rokoch v dobrom stave

Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň .


Základom statiky Nového mosta sú nosné káble, ktoré vedú vnútrajškom mosta. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL


Pred tridsiatimi rokmi 29. augusta uviedli do prevádzky Nový most. Toto leto, keď most mal výročie, boli na petržalskej strane schody pod kaviarňou Bystrica zaliate vodou. Podľa vedúcej oddelenia cestného hospodárstva magistrátu Evy Uhliarikovej povodeň mostu neublížila a je v perfektnom stave. Kontroverzný most, ktorému sa ešte dnes vyčíta devastácia historickej časti mesta, získal vlani cenu Stavba storočia. Hĺbkovou kontrolou prechádza každé tri roky. Pri údržbe pomáha horolezecký klub IAMES. Od spôsobu údržby závisí jeho životnosť. „Prepočty únavy materiálu ukázali, že most vydrží sto rokov,“ potvrdil expert magistrátu na mostné konštrukcie Alexander Tesár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vnútri telesa mosta (pod vozovkou) sú vodovodné potrubia, telefónne a optické káble. Vnútrajšok nezodpovedá hrôzostrašným mýtom o hrdzavých konštrukciách. Vstup monitorujú elektronicky a akýkoľvek pohyb v moste zachytí počítač v stredisku na Dlhých dieloch.

Hoci sa most spolu s kaviarňou považuje za inžiniersky dokonalé dielo, ktoré môžeme ukazovať turistom, kaviareň je prázdna a neatraktívna. Ceny v nej sú prehnane vysoké a zariadenie pripomína časy socializmu. Ani okolie pod mostom na petržalskej strane ničím neláka. Kaviareň prevádzkuje súkromný nájomca, takisto okolie pod mostom. Dohodnúť sa s ním o zmene v prevádzkovaní Bystrice sa mestu zatiaľ nepodarilo. Eva Uhliariková povedala, že sa prehodnocuje nájomná zmluva.

Most je dlhý 1869,1 metra. Tvorí ho oceľový hlavný trám s rozpätím 303 metrov nad riekou. Trám je zavesený v troch bodoch nosnými káblami na šikmom pylóne na petržalskej strane. Nosné laná sú zakotvené do hlavného trámu a na šikmom priečelí pylóna. Hmotnosť oceľovej konštrukcie hlavného trámu mosta, stojok a pylóna je 7537 ton, hmotnosť nosných káblov je 610 ton. Reštaurácia Bystrica sa nachádza vo výške 83 metrov nad zemou. Náklady na výstavbu mosta boli 310 miliónov Kčs. (dro)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 288
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 935
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 457
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 345
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 101
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 711
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 535
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 937
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 984
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 830
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 906
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 333
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 228
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 209
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 117
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu