Zakliesneného rušňovodiča po troch hodinách vyslobodili. Je v kritickom stave a v umelom spánku. V nemocnici ostáva šesť zranených osôb. Vlaky už premávajú.
BRATISLAVA. "Vlaky z hlavnej stanice ráno premávali," informuje v sobotu ráno o šiestej call centrum železničnej spoločnosti.
Trať je zatiaľ prejazdná po jednej koľaji. Železničiari momentálne odťahujú dva poškodene rušňe.
Na stanici stáli v sobotu ráno aj ľudia, ktorí včerajšie čakanie vzdali. Zrážka vlakov, pri ktorej sa zranilo 23 ľudí, a zapríčinila odklonenie dopravy z hlavnej stanice, zablokovala v Bratislave aj skupinku japonských turistov.
Zrážku vlakov vraj vnímali ako dobrodružstvo. Ďalšie ich čaká dnes. Nastupujeme s nimi do rýchlika, ktorý o 7.57 h vyrazil len s niekoľkominútovým meškaním do Košíc.
Expresné rezervácie obsadili snáď všetky zvyšné miesta vo vlaku, chodbičky boli plné.
Vyšetrovateľ začal v súvislosti s včerajšou zrážkou osobných vlakov trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
Pravdepodobnou príčinou kolízie bolo neprispôsobenie rýchlosti jazdy vlaku tak, aby bolo možné zastaviť pred prípadnou prekážkou. Prekážku tvoril osobný vlak. V dôsledku zrážky bolo zranených 23 osôb, ktoré utrpeli zranenia rôzneho rozsahu. Materiálna škoda, ktorá poškodenej spoločnosti vznikla bola predbežne vyčíslená na 5.000.000 eur. Polícia ďalej zisťuje príčiny zrážky a mieru zavinenia.
Cvičenie sa zmenilo na záchranu
Desiatky hasičov v piatok popoludní v Bratislave cvične hasili cisternu. A iba náhodou tak boli veľmi blízko miesta, kde sa krátko pred pol štvrtou popoludní zrazili dva vlaky. Z cvičenia bola rýchlo ostrá akcia.
Zrýchlený vlak zozadu vrazil do osobného, oba smerovali na bratislavskú Hlavnú stanicu. Zranilo sa 23 ľudí.
„Bola to veľká rana. Myslel som si, že vybuchol plyn,“ vraví bezdomovec, ktorý nehodu počul.
Najhoršie zranenia má rušnovodič
Najhoršie dopadol rušňovodič, ktorý ostal zakliesnený v kabíne. Záchranári ho zhruba tri hodiny vystrihovali z lokomotívy. "Má vážne poranenia hlavy, panvy a dolných končatín. Je v kritickom stave a umelom spánku," informovala hovorkyňa UNB Petra Stano Maťašovská.
„Ťažko zraneného rušňovodiča previezli na Kramáre, štyri osoby boli stredne ťažko zranené. Šestnásť ľudí malo ľahké zranenia ako odreniny alebo narazené dolné končatiny,“ povedal hovorca záchranárov Boris Chmel.
"Sprievodca je po operácii krčnej chrbtice, jeho stav je stabilizovaný," spresnila Maťašovská. V nemocnici ostávajú aj ďalší traja ľudia pre otras mozgu, narazený hrudník a krčnú chrbticu.
Väčšina ošetrených pasažierov vlaku mala podľa Maťašovskej ľahšie zranenia. Šlo najmä o pomliaždeniny a odreniny. Hospitalizácia v ich prípade nutná nebola.
Z 23 ošetrených účastníkov nehody ostávajú šiesti v nemocnici. Sú medzi nimi dve ženy a štyria muži vo veku od 19 do 83 rokov.
Jeden pacient okrem toho smeroval aj do detskej fakultnej nemocnice.
Informácia pre cestujúcich
Odklonené sú zatiaľ len medzinárodné rýchliky, vnútroštátne stoja.
Premávka vlakov na uzle, kde došlo k zrážke pravdepodobne nebude obnovená skôr ako o polnoci. Pre televíziu TA3 to dnes odhadol minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD), ktorý bol osobne kontrolovať situáciu na mieste nešťastia.
- Zatiaľ sú odklonené len medzinárodné rýchliky z Maďarska do Českej republiky, ktoré idú cez stanicu Bratislava - Nové mesto.
- Vnútroštátne rýchliky stoja.
- Osobné vlaky: v smere do Trnavy pôjdu zo stanice Rača, v smere do Nových Zámkov zo stanice Vajnory.
(tasr, vju)
Začalo sa trestné stíhanie
Na mieste nehody bol aj rušňovodič v civile. Je podľa neho zvláštne, že zakliesnený rušňovodič zostal v kabíne. Bezpečnostné pokyny totiž rušňovodičom kážu pri hrozbe zrážky zatiahnuť ručnú brzdu a utekať do bezpečia strojovne.
Každých dvadsať až tridsať sekúnd navyše musia stlačiť tlačidlá, že sú pri vedomí. Inak sa vlak sám zastaví.
"Podľa výsledkov doterajšieho vyšetrovania bolo pravdepodobnou príčinou kolízie neprispôsobenie rýchlosti jazdy vlaku tak, aby bolo možné zastaviť pred prípadnou prekážkou. Prekážku tvoril osobný vlak," uviedla krajská policajná hovorkyňa Petra Hrášková. Presné príčiny zrážky a miera zavinenia sú naďalej predmetom vyšetrovania.
Asi päťdesiat metrov pred zrazenými vlakmi stál nákladný vlak s cisternami.
Je možné, že vlaky museli brzdiť práve pre túto prekážku. Svietila tam podľa železničiarov červená. V takom prípade musia rušňovodiči znížiť rýchlosť tak, aby dokázali zabrzdiť.
Materiálna škoda, ktorá poškodenej spoločnosti vznikla, bola predbežne vyčíslená na 5 miliónov eur.
Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.
Vlaky meškali hodiny
Nehoda zablokovala železničnú dopravu na trase z Bratislavy v smere na Trnavu aj Nové Zámky. Na Hlavnej stanici uviazli stovky ľudí. V piatok popoludní tradične vlakom smeruje z hlavného mesta najviac ľudí.
Na stanici bol chaos, meškanie vlakov sa naťahovalo, rástlo po desiatkach minút. „Pôjde, ale neviem kedy,“ znela najčastejšia odpoveď informátoriek za pultom.
- v auguste 2008 rýchlik Eurocity vrazil do padajúcej mostnej konštrukcie blízko českej Ostravy. Zahynuli siedmi ľudia, zranilo sa 65, medzi nimi aj dvaja Slováci. Na oprave mosta spolupracovala aj slovenská firma;
- vo februári 2009 pri zrážke vlaku a autobusu pri Polomke na Horehroní zahynulo dvanásť ľudí. Vodič autobusu s turistami tvrdil, že nestihol preradiť na nižší rýchlostný stupeň. Odsúdili ho na osem a pol roka väzenia;
- v apríli 2010 do seba vrazili dva vlaky pri skúške bŕzd na stanici v Spišskej Novej Vsi. Zomreli traja železničiari.
Železnice vysielali oznam o náhradnej doprave, na stanici ho však bolo sotva počuť. Ľudia nevedeli, či majú ísť do autobusu, alebo čakať na vlak. "Môžem vrátiť lístok na IC teraz, alebo musím počkať tri hodiny?," zaujíma jednu z cestujúcich študentiek.
Cestujúci s lístkami na rýchliky a IC vlaky mali počkať na vlak na peróne.
Na železničnej stanici Nové Mesto boli cestujúci bez informácií.
Na tabuliach svietili len odchody pravidelných spojov, informácie o ostatných vlakoch ktoré boli presmerované na Nové Mesto zamestnanci nevedeli poskytnúť. Po 18.00 hodine bolo na stanici niekoľko desiatok ľudí.
Minister dopravy Ján Počiatek odhadoval obnovenie dopravy najskôr na polnoc. Od Bratislavy odklonili medzinárodné rýchliky, vnútroštátne vlaky zostali stáť.
K stanici pristavili autobusy, ktoré cestujúcich prevážali na okrajové bratislavské stanice.
V BratIslave sa v piatok popoludní zrazili dva vlaky idúce za sebou,smerujúce na Hlavnú stanicu.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Zakliesneného ťažko zraneného rušňovodiča vyprosťovali hasiči niekoľko hodín.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Približne o 18.20 sa podarilo vyslobodiť zraneného rušňovodiča, následne sa začali opravy na trati.
FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Vlaky sa zrazili na trati pri internátoch Mladá Garda. Ešte dve hodiny po nehode vyslobodzujú
hasiči zakliesneného rušňovodiča. FOTO SME - MARTNA PAŽÍTKOVÁ
Informácie o meškaní vlakov na Hlavne stanici. FOTO - SITA
Zo stanice premáva náhradná autobusová doprava smerom na stanicu Vinohrady a Nové mesto.
FOTO SME - MONIKA TÓDOVÁ
Rýchliky meškajú najmenej 100 minút, a sú odklonené na stanicu Bratislava - Nové Mesto.
FOTO SME - MONIKA TÓDOVÁ