SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Cyklisti, ktorí prežili jazdu Devínskou cestou, odovzdali petíciu

SaS chce dočasne sprístupniť ostrov Sihoť pre cyklistov.

Na ostrove Sihoť je vodný zdroj.Na ostrove Sihoť je vodný zdroj. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislavský klub SaS chce sprístupniť ostrov Sihoť pre cyklistov, nepáči sa im rozhodnutie mestských poslancov z minulého zasadnutia. Cyklistov vtedy z ostrova vylúčili, čím ich vraj poslali na Devínsku cestu, po ktorej jazdí veľa áut.

Dnes je ostrov uzavretý, dôvodom je ochrana vodných zdrojov.

Vodárenský ostrov má mesto podľa SaS sprístupniť dočasne, kým nevybuduje cyklotrasu mimo Sihote.

Na ostrove má 46 studní a vrty Bratislavská vodárenská spoločnosť. Vodou zásobujú celý západ mesta – Karlovku, Dúbravku, Lamač, Devínsku, Záhorskú, Marianku a časť Malaciek.

Bratislavskí poslanci pred mesiacom schválili vedenie cyklotrasy popri severnom brehu Karloveského ramena súbežne s Devínskou cestou. Odmietli niesť zodpovednosť za znečistenie vodného zdroja.

Tí, čo prežili

Petíciu s tisícmi podpisov dnes odovzdal klub SaS primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru). Sprevádzal ju pútač a podpisy cyklistov, ktorí prežili „neuveriteľné dobrodružstvo“, čiže cyklojazdu z Karlovej Vsi do Devína.

„Je to petícia v mene klubu SaS a starostky Devína Ľubici Kolkovej. Hlasovali sme za variant cyklotrasy, ktorý prechádza cez ostrov Sihoť, lebo je zatiaľ najlacnejší. To, čo sa odhlasovalo, je zatiaľ len prázdne gesto, lebo mesto nemá žiadne peniaze, aby vytvorilo cyklocestu,“ hovorí Marián Greksa (SaS). „Neviem si predstaviť, že by mesto zohnalo milióny na špeciálnu cyklocestu, ktorá by viedla na nejakých pylónoch."

Cyklisti sú podľa Greksu vyháňaní medzi autá. „Neviem si predstaviť, akoby cyklista poškodil vodný zdroj, terorista áno a ten sa tam dostane aj teraz, lebo je to slabo chránená,“ dodáva poslanec.

Poslanci sa v petícii obracajú na primátora s výzvou, aby povedal, z akých prostriedkov a kedy sa cyklotrasa vybuduje a tiež, aby ich oboznámil s alternatívou ďalšieho postupu v prípade, že sa s budovaním navrhovanej trasy nezačne do konca roka 2013. K dočasnému vpusteniu cyklistov na ostrov chcú tiež verejnú diskusiu s občanmi a odbornou verejnosťou najneskôr do konca tohto roku.

Viac o nebezpečnej jazde si prečítajte tu: Zlú cestu na Devín testovali poslanci

Len časť trate

Otvorenie Sihote však problém cyklotrasy do Devína nerieši. Cyklotrase by stále chýbala takmer polovice kritickej trasy na Devínskej ceste. Greksa to nepopiera, no vraví, že otvorenie Sihote by cyklistom na ceste výrazne pomohlo.

Greksa pripomína, že na ostrov majú síce cyklisti vstup zakázaný, no poľovníci aj drevorubači sem môžu.

Poľovníkov sem pustili štátne lesy. „Zmluvu o prenájme podpísal v roku 2007 vtedajší generálny riaditeľ štátnych lesov Jozef Minďáš s poľovníckym združením Klenovica,“ povedal hovorca štátnych lesov Vlastimil Rezek.

Proti cyklistom na ostrove sú nielen vodári, ale aj ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, spolu so štátnym lesmi a Občianskym združením Nie ropovodu cez Žitný ostrov.

Mimo Sihote

Alternatíva mimo ostrova Sihoť vedie čiastočne aj po Devínskej ceste, poza obytnú zástavbu po súkromných pozemkoch približne 50 vlastníkov. Tie bude teda potrebné vyrovnať a tiež vybudovať nový cyklochodník či visutú lávku. Trasa bude široká zrejme len dva metre. Náklady na túto alternatívu sa podľa odhadov vyšplhajú bez ceny za výkup pozemkov do výšky 1.185.000 eur. Mesto tak teraz čakajú projektové práce a výkup pozemkov.

"Ak by sme ich chceli obísť, potrebujeme trasu budovať na pylónoch, ale to bude najdrahšia alternatíva," povedal primátor Milan Ftáčnik.

Dnes cyklisti jazdia do Devína po ceste spoločne s autami. Cesta po Devínskej ceste je nebezpečná a pre jej úzky profil a geologické podmienky ju ani nebolo možné rozšíriť bez vybudovania zárubných múrov.

Ak by cyklotrasu viedli cez Sihoť, jednorazové náklady na zvýšenie bezpečnosti by boli podľa BVS vo výške 1.315.000 eur a náklady na stavebné úpravy 245.000 eur. Štúdia BVS zároveň uvádza ďalšie náklady na zabezpečenie ostrova vo výške 400.000 eur ročne. Z tejto sumy chce BVS zaplatiť desať ľudí v strážnej službe.

cyklodevin_res.jpg

Protest na zastupiteľstve.

FOTO SME - AUTORKA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  9. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 982
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 756
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 143
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 881
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 171
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 065
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 009
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 693
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 420
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 727
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 259
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 745
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 399
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 173
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu