SME

Cyklisti, ktorí prežili jazdu Devínskou cestou, odovzdali petíciu

SaS chce dočasne sprístupniť ostrov Sihoť pre cyklistov.

Na ostrove Sihoť je vodný zdroj.Na ostrove Sihoť je vodný zdroj. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislavský klub SaS chce sprístupniť ostrov Sihoť pre cyklistov, nepáči sa im rozhodnutie mestských poslancov z minulého zasadnutia. Cyklistov vtedy z ostrova vylúčili, čím ich vraj poslali na Devínsku cestu, po ktorej jazdí veľa áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je ostrov uzavretý, dôvodom je ochrana vodných zdrojov.

Vodárenský ostrov má mesto podľa SaS sprístupniť dočasne, kým nevybuduje cyklotrasu mimo Sihote.

Na ostrove má 46 studní a vrty Bratislavská vodárenská spoločnosť. Vodou zásobujú celý západ mesta – Karlovku, Dúbravku, Lamač, Devínsku, Záhorskú, Marianku a časť Malaciek.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavskí poslanci pred mesiacom schválili vedenie cyklotrasy popri severnom brehu Karloveského ramena súbežne s Devínskou cestou. Odmietli niesť zodpovednosť za znečistenie vodného zdroja.

Tí, čo prežili

Petíciu s tisícmi podpisov dnes odovzdal klub SaS primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru). Sprevádzal ju pútač a podpisy cyklistov, ktorí prežili „neuveriteľné dobrodružstvo“, čiže cyklojazdu z Karlovej Vsi do Devína.

„Je to petícia v mene klubu SaS a starostky Devína Ľubici Kolkovej. Hlasovali sme za variant cyklotrasy, ktorý prechádza cez ostrov Sihoť, lebo je zatiaľ najlacnejší. To, čo sa odhlasovalo, je zatiaľ len prázdne gesto, lebo mesto nemá žiadne peniaze, aby vytvorilo cyklocestu,“ hovorí Marián Greksa (SaS). „Neviem si predstaviť, že by mesto zohnalo milióny na špeciálnu cyklocestu, ktorá by viedla na nejakých pylónoch."

SkryťVypnúť reklamu

Cyklisti sú podľa Greksu vyháňaní medzi autá. „Neviem si predstaviť, akoby cyklista poškodil vodný zdroj, terorista áno a ten sa tam dostane aj teraz, lebo je to slabo chránená,“ dodáva poslanec.

Poslanci sa v petícii obracajú na primátora s výzvou, aby povedal, z akých prostriedkov a kedy sa cyklotrasa vybuduje a tiež, aby ich oboznámil s alternatívou ďalšieho postupu v prípade, že sa s budovaním navrhovanej trasy nezačne do konca roka 2013. K dočasnému vpusteniu cyklistov na ostrov chcú tiež verejnú diskusiu s občanmi a odbornou verejnosťou najneskôr do konca tohto roku.

Viac o nebezpečnej jazde si prečítajte tu: Zlú cestu na Devín testovali poslanci

Len časť trate

Otvorenie Sihote však problém cyklotrasy do Devína nerieši. Cyklotrase by stále chýbala takmer polovice kritickej trasy na Devínskej ceste. Greksa to nepopiera, no vraví, že otvorenie Sihote by cyklistom na ceste výrazne pomohlo.

SkryťVypnúť reklamu

Greksa pripomína, že na ostrov majú síce cyklisti vstup zakázaný, no poľovníci aj drevorubači sem môžu.

Poľovníkov sem pustili štátne lesy. „Zmluvu o prenájme podpísal v roku 2007 vtedajší generálny riaditeľ štátnych lesov Jozef Minďáš s poľovníckym združením Klenovica,“ povedal hovorca štátnych lesov Vlastimil Rezek.

Proti cyklistom na ostrove sú nielen vodári, ale aj ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, spolu so štátnym lesmi a Občianskym združením Nie ropovodu cez Žitný ostrov.

Mimo Sihote

Alternatíva mimo ostrova Sihoť vedie čiastočne aj po Devínskej ceste, poza obytnú zástavbu po súkromných pozemkoch približne 50 vlastníkov. Tie bude teda potrebné vyrovnať a tiež vybudovať nový cyklochodník či visutú lávku. Trasa bude široká zrejme len dva metre. Náklady na túto alternatívu sa podľa odhadov vyšplhajú bez ceny za výkup pozemkov do výšky 1.185.000 eur. Mesto tak teraz čakajú projektové práce a výkup pozemkov.

"Ak by sme ich chceli obísť, potrebujeme trasu budovať na pylónoch, ale to bude najdrahšia alternatíva," povedal primátor Milan Ftáčnik.

Dnes cyklisti jazdia do Devína po ceste spoločne s autami. Cesta po Devínskej ceste je nebezpečná a pre jej úzky profil a geologické podmienky ju ani nebolo možné rozšíriť bez vybudovania zárubných múrov.

Ak by cyklotrasu viedli cez Sihoť, jednorazové náklady na zvýšenie bezpečnosti by boli podľa BVS vo výške 1.315.000 eur a náklady na stavebné úpravy 245.000 eur. Štúdia BVS zároveň uvádza ďalšie náklady na zabezpečenie ostrova vo výške 400.000 eur ročne. Z tejto sumy chce BVS zaplatiť desať ľudí v strážnej službe.

cyklodevin_res.jpg

Protest na zastupiteľstve.

FOTO SME - AUTORKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 334
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 902
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 439
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 157
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 031
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 327
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 692
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 371
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 338
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 379
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 297
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 027
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 096
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 838
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 815
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 582
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu