SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Cyklotrasy vedú v meste odnikadiaľ nikam, tvrdí Cyklokoalícia

Cyklotrasy by sa mali viesť v línii s ostatnou dopravou a nie po chodníku, kde sa problémom stávajú vjazdy a výjazdy.

Cyklistika v Bratislave.Cyklistika v Bratislave. (Zdroj: Ilustračné - SME)

BRATISLAVA. Bratislavským cyklotrasám chýba prepojenie a mnohokrát vedú odnikadiaľ nikam. Tých, ktoré slúžia cyklodoprave, je navyše málo a majú nekvalitný povrch.

Cyklotrasy v hlavnom meste takto hodnotí občianske združenie Cyklokoalícia. Aby sa situácia vyriešila, treba podľa nej najprv zmeniť myslenie. "Cyklisti do mesta patria a cyklistika nie je len o rekreácii, ale najmä o doprave," povedal pre TASR Michal Malý zo združenia. Čiastočne sa to už podľa neho podarilo.

Priorita: Cyklotrasy do práce a školy

Práve cyklotrasy, ktoré slúžia na presun bicyklom za prácou, školou, či nákupmi považuje združenie za najdôležitejšie. Chce, aby sa cyklodoprava stala integrálnou súčasťou mestskej dopravy. Aj mesto chce takto znížiť počet áut na cestách, tento rok na cyklodopravu vyčlenilo 491.000 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes sa však podľa Malého musia najprv odstrániť chyby z minulosti, kedy cyklotrasy pri výstavbe budov či rekonštrukciách ciest ignorovali, hoci boli zapísané v územnom pláne.

Malý tiež pripomína, že cyklotrasy treba viesť v línii s ostatnou dopravou a nie po chodníku, kde sa problémom stávajú vjazdy a výjazdy.

"V tomto sme len na začiatku. Ale ani v iných krajinách nemali cyklochodníky vždy. Napríklad v Holandsku ich začali budovať až v sedemdesiatych rokoch," dodal. Cyklokoalícia tiež navrhla mestu 11 prioritných trás, ktoré spoja mestské časti a centrum a potrebné zmeny sú pritom lacnejšie a rýchlejšie, napríklad tzv. historický okruh. Niektoré sa už realizovali alebo sa realizujú.

Príklad: Viedenská cesta

Príkladom kvalitnej cyklotrasy je podľa združenia Viedenská cesta. "Je to bezpečné prepojenie pre rodiny s deťmi aj turistov smerujúcich z Rakúska alebo z Maďarska."

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou kvalitnou je podľa združenia Petržalské korzo. Tých problémových je ale viac. Niektoré sa podľa Malého robili neefektívne, minulo sa na ne veľa peňazí a nie sú vyhovujúce.

"Napríklad cyklotrasa na Trenčianskej ulici, ktorá vedie stredovým zeleným pásom a je prerušená troma križovatkami. Fakticky teda ide o niekoľko neprepojených cyklotrás," tvrdí Malý. Paradoxné je podľa neho to, že cyklotrasa je vybudovaná v relatívne bezpečných medzikrižovatkových úsekoch, no cez križovatky už musia cyklisti prejsť cez niekoľko priechodov pre chodcov a nie plynule s ostatnými vozidlami. "Trenčianska ulica je navyše upokojená vnútrobloková komunikácia s nízkou intenzitou dopravy, kde nebolo nutné cyklistov segregovať," dodal.

Bariéry do cesty

Cyklistom tiež prekážajú na trasách rôzne bariéry. "Pri zastávke Botanická záhrada pod mostom pre peších a cyklistov trasa ústi do zastávky a stĺpov mosta," opisuje Malý. Ako ďalej uvádza, na Páričkovej ulici zase zvislá značka oddeľuje na chodníku pohyb chodcov a cyklistov, no následne je na ňom zriadené parkovanie. "Pritom priestor je úzky aj pre chodcov, nie ešte pre cyklistov či vozičkárov," poznamenal Malý.

Skryť Vypnúť reklamu

Na ostatných cyklotrasách chýba zase dostatočné značenie. Malý hovorí napríklad o Devínskej ceste.

"Tam je len pár značiek Pozor cyklista, pričom je na ceste povolená rýchlosť 70 kilometrov za hodinu. A stáva sa, že ani tú vodiči nerešpektujú," hovorí. A cyklistom jazdu podľa neho znemožňujú aj zjednosmernené ulice či zákazy vjazdu. "Niekde bol prirodzený pohyb cyklistov prerušený administratívnym úkonom. Potom si musia vybrať medzi cestou legálnou a bezpečnou."

V súčasnosti je v hlavnom meste okolo 200 kilometrov cyklotrás. "Do oficiálneho čísla sú však započítané aj lesné trasy a také, akou je napríklad Devínska cesta, kde sa človek necíti bezpečne. Čiže to nie je úplne férové číslo," myslí si Malý. V počte ale nie sú na druhej strane započítané cesty, ktorými cyklisti radi jazdia, hoci nie sú oficiálnymi cyklotrasami, napríklad dopravne upokojené zóny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  2. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  8. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  9. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 435
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 12 735
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 732
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 950
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 177
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 198
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 765
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 694
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 043
  10. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 1 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 427
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 402
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 679
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 232
  5. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 969
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 915
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 665
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 128
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu