Rekordná návšteva na lokomotívach

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu ...

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu postavili zriaďovaciu železničnú stanicu (rendeső znamená zriaďovacie nádražie).

Záujemcovia sa sem z Petržalky mohli dopraviť historickým motorovým vlakom s vozňom Modrý šíp z roku 1934. Z hlavnej stanice zas chodil každú hodinu motorový vozeň nazývaný Hurvínek, ktorému železničiari hovoria aj Splašený kufor. Je to vraj absolútny nezmar. Vyrábali ho od 40-tych rokov pre dopravu na lokálkach a vydržal až do 80-tych rokov.

Tisícky návštevníkov festivalu (prišlo ich rekordne veľa) videli okrem našich parných lokomotív aj dieselový rušeň NOHAB z Maďarska zo začiatku 60-tych rokov. V nedeľu k nemu pribudol modro-bielo-červený rušeň z Čiech s prezývkou Albatros, ktorý drží českoslovenký rekord parných lokomotív. V roku 1962 vo Velíme pri Kolíne na veľkom skúšobnom železničnom okruhu dosiahol rýchlosť 164 kilometrov za hodinu. V tom čase jazdili parné rušne maximálne 100 km/h.

Druhú českú lokomotívu z roku 1930 s prezývkou Hulík, ktorú volajú aj Ušatá, charakterizoval Jiří Kubáček ako „domeček plný koleček“. Pre fajnšmekrov je zaujímavá tým, že je to jedna z mála konštrukcií ČKD, ktoré zvíťazili nad Škodovkou, ktorá sa špecializovala na výrobu rýchlikov. ČKD pritom vyrábali nákladné rušne. Tieto lokomotívy boli veľmi kvalitné a slúžili až do ukončenia parnej prevádzky.

Budúci rok by na festival mali spolu s turistami prísť aj parné vlaky z Rakúska a Nemecka. Z Norimbergu jeden čakali už tento rok, ale pre povodne neprišiel.

JANA MARTINKOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 028
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 251
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 201
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 862
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 741
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 350
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 159
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 071
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 063