SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Rekordná návšteva na lokomotívach

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu ...

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu postavili zriaďovaciu železničnú stanicu (rendeső znamená zriaďovacie nádražie).

Záujemcovia sa sem z Petržalky mohli dopraviť historickým motorovým vlakom s vozňom Modrý šíp z roku 1934. Z hlavnej stanice zas chodil každú hodinu motorový vozeň nazývaný Hurvínek, ktorému železničiari hovoria aj Splašený kufor. Je to vraj absolútny nezmar. Vyrábali ho od 40-tych rokov pre dopravu na lokálkach a vydržal až do 80-tych rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tisícky návštevníkov festivalu (prišlo ich rekordne veľa) videli okrem našich parných lokomotív aj dieselový rušeň NOHAB z Maďarska zo začiatku 60-tych rokov. V nedeľu k nemu pribudol modro-bielo-červený rušeň z Čiech s prezývkou Albatros, ktorý drží českoslovenký rekord parných lokomotív. V roku 1962 vo Velíme pri Kolíne na veľkom skúšobnom železničnom okruhu dosiahol rýchlosť 164 kilometrov za hodinu. V tom čase jazdili parné rušne maximálne 100 km/h.

Druhú českú lokomotívu z roku 1930 s prezývkou Hulík, ktorú volajú aj Ušatá, charakterizoval Jiří Kubáček ako „domeček plný koleček“. Pre fajnšmekrov je zaujímavá tým, že je to jedna z mála konštrukcií ČKD, ktoré zvíťazili nad Škodovkou, ktorá sa špecializovala na výrobu rýchlikov. ČKD pritom vyrábali nákladné rušne. Tieto lokomotívy boli veľmi kvalitné a slúžili až do ukončenia parnej prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Budúci rok by na festival mali spolu s turistami prísť aj parné vlaky z Rakúska a Nemecka. Z Norimbergu jeden čakali už tento rok, ale pre povodne neprišiel.

JANA MARTINKOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 991
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 780
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 213
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 895
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 472
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 771
  7. Od Česka až po Jadran 3 080
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 067
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 031
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 273
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu