Rekordná návšteva na lokomotívach

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu ...

Na Slovensku je dnes sedem pojazdných parných lokomotív. Šesť z nich sa počas víkendu predstavilo v pohybe na festivale v bratislavskej štvrti zvanej Rendes, čo je historický názov osady na rozhraní Rače a Vajnor. Začala vznikať od roku 1883, keď tu postavili zriaďovaciu železničnú stanicu (rendeső znamená zriaďovacie nádražie).

Záujemcovia sa sem z Petržalky mohli dopraviť historickým motorovým vlakom s vozňom Modrý šíp z roku 1934. Z hlavnej stanice zas chodil každú hodinu motorový vozeň nazývaný Hurvínek, ktorému železničiari hovoria aj Splašený kufor. Je to vraj absolútny nezmar. Vyrábali ho od 40-tych rokov pre dopravu na lokálkach a vydržal až do 80-tych rokov.

Tisícky návštevníkov festivalu (prišlo ich rekordne veľa) videli okrem našich parných lokomotív aj dieselový rušeň NOHAB z Maďarska zo začiatku 60-tych rokov. V nedeľu k nemu pribudol modro-bielo-červený rušeň z Čiech s prezývkou Albatros, ktorý drží českoslovenký rekord parných lokomotív. V roku 1962 vo Velíme pri Kolíne na veľkom skúšobnom železničnom okruhu dosiahol rýchlosť 164 kilometrov za hodinu. V tom čase jazdili parné rušne maximálne 100 km/h.

Druhú českú lokomotívu z roku 1930 s prezývkou Hulík, ktorú volajú aj Ušatá, charakterizoval Jiří Kubáček ako „domeček plný koleček“. Pre fajnšmekrov je zaujímavá tým, že je to jedna z mála konštrukcií ČKD, ktoré zvíťazili nad Škodovkou, ktorá sa špecializovala na výrobu rýchlikov. ČKD pritom vyrábali nákladné rušne. Tieto lokomotívy boli veľmi kvalitné a slúžili až do ukončenia parnej prevádzky.

Budúci rok by na festival mali spolu s turistami prísť aj parné vlaky z Rakúska a Nemecka. Z Norimbergu jeden čakali už tento rok, ale pre povodne neprišiel.

JANA MARTINKOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 314
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 646
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 564
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 563
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 217
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 071
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 951
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 803
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 754