SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Parné lokomotívy vozia turistov

Aj keď posledný riadny parný vlak prešiel po slovenských železniciach pred viac ako dvadsiatimi rokmi (medzi Bratislavou a Leopoldovom), doprava parnými vlakmi sa dodnes celkom neskončila. Presnejšie znova začína ožívať. Turisti zo západnej Európy prejavu


Naše historické parné lokomotívy sú dobre udržiavané, objednávajú si ich rakúske a nemecké cestovky na nostalgické putovanie Európou. Cez víkend si ich prišli pozrieť tisícky záujemcov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

jú totiž stále väčší záujem o tzv. nostalgickú dopravu.

A keďže Slovensko je turisticky atraktívna krajina, postupne ju začínajú objavovať aj veľké, najmä nemecké a rakúske cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú na železničné zájazdy historickými parnými vlakmi.

Vďaka veľmi dobrej situácii v železničnom múzejníctve sa na nich môže podieľať aj Slovensko.

„Spolu s Čechmi a Maďarmi patríme v stredoeurópskom regióne v tejto oblasti k najlepším,“ povedal Jiří Kubáček z Výskumného a vývojového ústavu železníc, ktorý počas uplynulého víkendu zorganizoval v Bratislave už piaty ročník festivalu parných lokomotív. „Môžeme sa preto podieľať aj na veľkých zájazdoch tzv. nostalgického cestovania. Naposledy sme viezli vlak na 16-dennom zájazde cez sedem krajín.“

Vlak vypravili z Nemecka, pokračoval cez Rakúsko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a cez Čechy sa vrátil do Nemecka. Maďarský rušeň vo Fiľakove vypriahli a cez Slovensko pokračoval s našou lokomotívou. Jeden parný deň stojí na Slovensku okolo150-tisíc korún.

Ani takýmto komerčným využívaním si na seba historické parné lokomotívy nezarobia, ale aspoň privyrobia. Údržba jednej v prevádzkyschopnom stave stojí za desať rokov v priemere 6 až 7 miliónov korún. K tomu treba prirátať stovky hodín bezplatnej dobrovoľníckej práce nadšencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  5. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  6. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  6. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  8. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  9. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  10. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 513
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 554
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 861
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 814
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 673
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 713
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 563
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 181
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 209
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 155
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu