SME

Parné lokomotívy vozia turistov

Aj keď posledný riadny parný vlak prešiel po slovenských železniciach pred viac ako dvadsiatimi rokmi (medzi Bratislavou a Leopoldovom), doprava parnými vlakmi sa dodnes celkom neskončila. Presnejšie znova začína ožívať. Turisti zo západnej Európy prejavu


Naše historické parné lokomotívy sú dobre udržiavané, objednávajú si ich rakúske a nemecké cestovky na nostalgické putovanie Európou. Cez víkend si ich prišli pozrieť tisícky záujemcov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


jú totiž stále väčší záujem o tzv. nostalgickú dopravu.

A keďže Slovensko je turisticky atraktívna krajina, postupne ju začínajú objavovať aj veľké, najmä nemecké a rakúske cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú na železničné zájazdy historickými parnými vlakmi.

Vďaka veľmi dobrej situácii v železničnom múzejníctve sa na nich môže podieľať aj Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

„Spolu s Čechmi a Maďarmi patríme v stredoeurópskom regióne v tejto oblasti k najlepším,“ povedal Jiří Kubáček z Výskumného a vývojového ústavu železníc, ktorý počas uplynulého víkendu zorganizoval v Bratislave už piaty ročník festivalu parných lokomotív. „Môžeme sa preto podieľať aj na veľkých zájazdoch tzv. nostalgického cestovania. Naposledy sme viezli vlak na 16-dennom zájazde cez sedem krajín.“

Vlak vypravili z Nemecka, pokračoval cez Rakúsko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a cez Čechy sa vrátil do Nemecka. Maďarský rušeň vo Fiľakove vypriahli a cez Slovensko pokračoval s našou lokomotívou. Jeden parný deň stojí na Slovensku okolo150-tisíc korún.

Ani takýmto komerčným využívaním si na seba historické parné lokomotívy nezarobia, ale aspoň privyrobia. Údržba jednej v prevádzkyschopnom stave stojí za desať rokov v priemere 6 až 7 miliónov korún. K tomu treba prirátať stovky hodín bezplatnej dobrovoľníckej práce nadšencov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 768
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 763
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 404
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 816
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 586
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 422
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 201
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 916
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 498
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 850
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 310
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu