Agentúrnu správu sme nahradili článkom redaktora SME.
BRATISLAVA. Môžeme tu diskutovať, koľko len chceme, no primátor už rozhodol. Nechceme sedieť v parku pri vetrákoch z garáži. Potlesk i zvýšený hlas.
Na pondelkovej večernej debate o podzemných garážach pod časťou parku na Kollárovom námestí bolo rušno.
Investor, firma Parking house, odmietol aktivistom spustiť techniku na prezentáciu z ich počítača.
Techniku ľuďom, ktorí protestujú proti zámeru výstavby garáže v parku v centre Bratislavy, nakoniec požičal primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Niektorí ho kritizovali za odobrenie projektu.
Ftáčník totiž nedávno podpísal kladné záväzné stanovisko k výstavbe päťpodlažnej podzemnej garáže pre 297 áut.
Projekt zdedili po bývalom primátorovi Andrejovi Ďurkovskom (vtedy KDH), v stanovisku podľa Ftáčnika len posudzovali, či je zámer v súlade s územným plánom.
Prípad presunuli
Projekt garáže
vjazd z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí;
pôvodne 500 parkovacích miest, nakoniec 297;
garáže zaberú asi tretinu plochy parku;
presadiť sa má 53 stromov.
„V územnom pláne som prečítal, že sú tam zakázané stavby nad terénom, no neprečítal som, že sú povolené stavby pod ním. Z čítania plánu vyplýva veľa pochybností, ja som tú istú detektívku prečítal inak,“ hovorí Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU.
Urbanista tiež upozorňuje, že súčasný park nie je stavebným pozemkom, čo je pre výstavbu garáži nevyhnutné. Park podľa neho už nebude parkom, ale len garážou so zeleňou na streche.
Ak je stavba podľa urbanistu určená na rôzne účely, rozlišuje sa podľa hlavného účelu, na ktorý pripadá väčšia časť podlažnej plochy. Tou je garáž. Zeleň sa tak podľa neho stane len technickým riešením jej strechy.
„S garážami na Kollárovom námestí sa počítalo už pri tvorbe územného plánu, oponovala Jela Plencnerová, vedúca oddelenia koordinácie územných systémov magistrátu. Stavba je podľa nej v súlade územným plánom.
Aktivisti nesúhlasia a stanovisko mesta dali prešetriť prokurátorovi. „Odpoveď ešte nemáme, z okresne prokuratúry presunuli prípad na krajskú,“ hovorí Matej Vagač z iniciatívy Bratislava otvorene.
Primátor priznáva, že územný plán je nejednoznačný, mesto ho chce preto v najbližších zmenách a doplnkoch spresniť.
Námestie je v územnom pláne definované takzvaným kódom 1110, čo znamená – parky, sadovnícke a lesoparkové úpravy.
Presádzanie na námestí
Súťaž na podzemnú garáž vypísalo bývalé vedenie mesta. Zákazku vyhrala firma Parking House. „Na začiatku malo byť 500 miest, tak bola podpísaná zmluva,“ hovorí Tibor Schlosser, hlavný dopravný inžinier. Terajšie vedenie mesta vyrokovalo nižšiu kapacitu.
Garáž má zaberať asi tretinu rozlohy parku.
Milan Maštena, predseda predstavenstva spoločnosti Parking House, sľubuje, že stromy nevyrúbu, ale presadia. Presadiť do inej časti námestia majú 53 stromov. Novú zeleň chceme nasadiť na strechu garáží, povedal architekt projektu Karol Kállay.
"Presadené budú hlavne dreviny, ktoré vysadili počas stavby objektu Park One, to znamená, že nemajú viac ako päť až sedem rokov," tvrdí Kállay.
Dosiaľ sa však hovorilo len o výrube. Ten sa podľa aktivistky Ľubice Trubíniovej spomína aj v hodnotení vplyvov na životné prostredie. "Presadenie nie je ani jednoduché, ani lacné riešenie," dodala. Mesto však tvrdí, že zabrániť výrubu bola ich podmienka. Zvyšok parku by mal ostať zachovaný.
Vjazd do garáže by mal byť z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí.
Obyvatelia upozorňovali aj na nenaplnené garáže v okolí, zahusťovanie dopravy a problém so spodnou vodou, ktorý vznikol už pri výstavbe susedného projektu Park One. Najspodnejšie poschodia parkoviska administratívnej budovy sú vraj zatopené, rovnako ako pivnice ľudí.
"Budeme klásť dôraz na problém spojený s podzemnou vodou," prisľúbil Maštena.
Garáž na Kollárovom námestí zmení jeho podobu.
VIZUALIZÁCIA - PARKING HOUSE