SME

Či je aj strecha garáží parkom, rieši prokurátor

Stromy presadíme, tvrdí investor. Podkopať má Kollárovo námestie v Bratislave.

Kollárovo námestie chcú podkopať.Kollárovo námestie chcú podkopať. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom redaktora SME.

BRATISLAVA. Môžeme tu diskutovať, koľko len chceme, no primátor už rozhodol. Nechceme sedieť v parku pri vetrákoch z garáži. Potlesk i zvýšený hlas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na pondelkovej večernej debate o podzemných garážach pod časťou parku na Kollárovom námestí bolo rušno.

Investor, firma Parking house, odmietol aktivistom spustiť techniku na prezentáciu z ich počítača.

Techniku ľuďom, ktorí protestujú proti zámeru výstavby garáže v parku v centre Bratislavy, nakoniec požičal primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Niektorí ho kritizovali za odobrenie projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Ftáčník totiž nedávno podpísal kladné záväzné stanovisko k výstavbe päťpodlažnej podzemnej garáže pre 297 áut.

Projekt zdedili po bývalom primátorovi Andrejovi Ďurkovskom (vtedy KDH), v stanovisku podľa Ftáčnika len posudzovali, či je zámer v súlade s územným plánom.

Prípad presunuli

Projekt garáže

  • vjazd z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí;

  • pôvodne 500 parkovacích miest, nakoniec 297;

  • garáže zaberú asi tretinu plochy parku;

  • presadiť sa má 53 stromov.

„V územnom pláne som prečítal, že sú tam zakázané stavby nad terénom, no neprečítal som, že sú povolené stavby pod ním. Z čítania plánu vyplýva veľa pochybností, ja som tú istú detektívku prečítal inak,“ hovorí Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU.

Urbanista tiež upozorňuje, že súčasný park nie je stavebným pozemkom, čo je pre výstavbu garáži nevyhnutné. Park podľa neho už nebude parkom, ale len garážou so zeleňou na streche.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je stavba podľa urbanistu určená na rôzne účely, rozlišuje sa podľa hlavného účelu, na ktorý pripadá väčšia časť podlažnej plochy. Tou je garáž. Zeleň sa tak podľa neho stane len technickým riešením jej strechy.

„S garážami na Kollárovom námestí sa počítalo už pri tvorbe územného plánu, oponovala Jela Plencnerová, vedúca oddelenia koordinácie územných systémov magistrátu. Stavba je podľa nej v súlade územným plánom.

Aktivisti nesúhlasia a stanovisko mesta dali prešetriť prokurátorovi. „Odpoveď ešte nemáme, z okresne prokuratúry presunuli prípad na krajskú,“ hovorí Matej Vagač z iniciatívy Bratislava otvorene.

Primátor priznáva, že územný plán je nejednoznačný, mesto ho chce preto v najbližších zmenách a doplnkoch spresniť.

Námestie je v územnom pláne definované takzvaným kódom 1110, čo znamená – parky, sadovnícke a lesoparkové úpravy.

SkryťVypnúť reklamu

Presádzanie na námestí

Súťaž na podzemnú garáž vypísalo bývalé vedenie mesta. Zákazku vyhrala firma Parking House. „Na začiatku malo byť 500 miest, tak bola podpísaná zmluva,“ hovorí Tibor Schlosser, hlavný dopravný inžinier. Terajšie vedenie mesta vyrokovalo nižšiu kapacitu.

Garáž má zaberať asi tretinu rozlohy parku.

Milan Maštena, predseda predstavenstva spoločnosti Parking House, sľubuje, že stromy nevyrúbu, ale presadia. Presadiť do inej časti námestia majú 53 stromov. Novú zeleň chceme nasadiť na strechu garáží, povedal architekt projektu Karol Kállay.

"Presadené budú hlavne dreviny, ktoré vysadili počas stavby objektu Park One, to znamená, že nemajú viac ako päť až sedem rokov," tvrdí Kállay.

Dosiaľ sa však hovorilo len o výrube. Ten sa podľa aktivistky Ľubice Trubíniovej spomína aj v hodnotení vplyvov na životné prostredie. "Presadenie nie je ani jednoduché, ani lacné riešenie," dodala. Mesto však tvrdí, že zabrániť výrubu bola ich podmienka. Zvyšok parku by mal ostať zachovaný.

Vjazd do garáže by mal byť z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí.

Obyvatelia upozorňovali aj na nenaplnené garáže v okolí, zahusťovanie dopravy a problém so spodnou vodou, ktorý vznikol už pri výstavbe susedného projektu Park One. Najspodnejšie poschodia parkoviska administratívnej budovy sú vraj zatopené, rovnako ako pivnice ľudí.

"Budeme klásť dôraz na problém spojený s podzemnou vodou," prisľúbil Maštena.

Garáž na Kollárovom námestí zmení jeho podobu.

VIZUALIZÁCIA - PARKING HOUSE

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 57 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 067
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 617
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 440
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 943
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 138
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 894
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 126
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 95 711
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 961
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 811
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 198
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 831
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 163
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu