SME

Či je aj strecha garáží parkom, rieši prokurátor

Stromy presadíme, tvrdí investor. Podkopať má Kollárovo námestie v Bratislave.

Kollárovo námestie chcú podkopať.Kollárovo námestie chcú podkopať. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Agentúrnu správu sme nahradili článkom redaktora SME.

BRATISLAVA. Môžeme tu diskutovať, koľko len chceme, no primátor už rozhodol. Nechceme sedieť v parku pri vetrákoch z garáži. Potlesk i zvýšený hlas.

Na pondelkovej večernej debate o podzemných garážach pod časťou parku na Kollárovom námestí bolo rušno.

Investor, firma Parking house, odmietol aktivistom spustiť techniku na prezentáciu z ich počítača.

Techniku ľuďom, ktorí protestujú proti zámeru výstavby garáže v parku v centre Bratislavy, nakoniec požičal primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Niektorí ho kritizovali za odobrenie projektu.

Ftáčník totiž nedávno podpísal kladné záväzné stanovisko k výstavbe päťpodlažnej podzemnej garáže pre 297 áut.

Projekt zdedili po bývalom primátorovi Andrejovi Ďurkovskom (vtedy KDH), v stanovisku podľa Ftáčnika len posudzovali, či je zámer v súlade s územným plánom.

Prípad presunuli

info
Projekt garáže
  • vjazd z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí;
  • pôvodne 500 parkovacích miest, nakoniec 297;
  • garáže zaberú asi tretinu plochy parku;
  • presadiť sa má 53 stromov.
chodci_res.jpg

„V územnom pláne som prečítal, že sú tam zakázané stavby nad terénom, no neprečítal som, že sú povolené stavby pod ním. Z čítania plánu vyplýva veľa pochybností, ja som tú istú detektívku prečítal inak,“ hovorí Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU.

Urbanista tiež upozorňuje, že súčasný park nie je stavebným pozemkom, čo je pre výstavbu garáži nevyhnutné. Park podľa neho už nebude parkom, ale len garážou so zeleňou na streche.

Ak je stavba podľa urbanistu určená na rôzne účely, rozlišuje sa podľa hlavného účelu, na ktorý pripadá väčšia časť podlažnej plochy. Tou je garáž. Zeleň sa tak podľa neho stane len technickým riešením jej strechy.

„S garážami na Kollárovom námestí sa počítalo už pri tvorbe územného plánu, oponovala Jela Plencnerová, vedúca oddelenia koordinácie územných systémov magistrátu. Stavba je podľa nej v súlade územným plánom.

Aktivisti nesúhlasia a stanovisko mesta dali prešetriť prokurátorovi. „Odpoveď ešte nemáme, z okresne prokuratúry presunuli prípad na krajskú,“ hovorí Matej Vagač z iniciatívy Bratislava otvorene.

Primátor priznáva, že územný plán je nejednoznačný, mesto ho chce preto v najbližších zmenách a doplnkoch spresniť.

Námestie je v územnom pláne definované takzvaným kódom 1110, čo znamená – parky, sadovnícke a lesoparkové úpravy.

Presádzanie na námestí

Súťaž na podzemnú garáž vypísalo bývalé vedenie mesta. Zákazku vyhrala firma Parking House. „Na začiatku malo byť 500 miest, tak bola podpísaná zmluva,“ hovorí Tibor Schlosser, hlavný dopravný inžinier. Terajšie vedenie mesta vyrokovalo nižšiu kapacitu.

Garáž má zaberať asi tretinu rozlohy parku.

Milan Maštena, predseda predstavenstva spoločnosti Parking House, sľubuje, že stromy nevyrúbu, ale presadia. Presadiť do inej časti námestia majú 53 stromov. Novú zeleň chceme nasadiť na strechu garáží, povedal architekt projektu Karol Kállay.

"Presadené budú hlavne dreviny, ktoré vysadili počas stavby objektu Park One, to znamená, že nemajú viac ako päť až sedem rokov," tvrdí Kállay.

Dosiaľ sa však hovorilo len o výrube. Ten sa podľa aktivistky Ľubice Trubíniovej spomína aj v hodnotení vplyvov na životné prostredie. "Presadenie nie je ani jednoduché, ani lacné riešenie," dodala. Mesto však tvrdí, že zabrániť výrubu bola ich podmienka. Zvyšok parku by mal ostať zachovaný.

Vjazd do garáže by mal byť z Jánskej ulice, výjazd na Kollárovom námestí.

Obyvatelia upozorňovali aj na nenaplnené garáže v okolí, zahusťovanie dopravy a problém so spodnou vodou, ktorý vznikol už pri výstavbe susedného projektu Park One. Najspodnejšie poschodia parkoviska administratívnej budovy sú vraj zatopené, rovnako ako pivnice ľudí.

"Budeme klásť dôraz na problém spojený s podzemnou vodou," prisľúbil Maštena.

vizual_res.jpg

Garáž na Kollárovom námestí zmení jeho podobu.

VIZUALIZÁCIA - PARKING HOUSE

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 612
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 259
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 097
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 844
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 765
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 083
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu