BRATISLAVA. Dopravný podnik zrejme robí niektorým firmám názvami zastávok reklamu zadarmo. Kým Polus alebo Wűstenrot si za svoje zastávky platia, niektorým zastávkam ich názvy ostali aj po tom, ako firma platiť prestala.
Po vypršaní zmluvy o názve dopravný podnik nechal názvy napríklad štyrom zastávkam pri Auparku, ďalej zastávkam Volkswagen, Siemens, Technopol, Tesco – Lamač alebo Avion Shopping Park.
„Ide spravidla o dominanty daného miesta, slúžiace pre cestujúcich ako orientačné body. Pred ich ponechaním sa okrem iného robia prieskumy mienky cestujúcich, ale aj na mestských častiach, ktorých sa to týka,“ vraví hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková.
Už nemali záujem
Obchodné centrá Tesco, Aupark alebo Avion a automobilka Volkswagen podľa dopravného podniku už za názvy zastávok neplatia, no starajú sa o ne a v prípade automobilky a Tesca na dopravu do týchto končín aj prispievajú. Nie však všetky. „Nemôžem povedať, že vo všetkých, ale v mnohých prípadoch,“ tvrdí Staneková.
„Každá táto zmluva bola v platnosti minimálne päť rokov. Potom nebola predĺžená väčšinou preto, že druhá strana nemala záujem,“ vysvetľuje Staneková. „Na mnohých miestach boli vybudované zastávky tou spoločnosťou a doteraz sa o ňu starajú. Každá zmluva je individuálna.“
„V zákone o cestnej doprave stojí, že dopravca si môže vyberať názvy zastávok,“ vraví Staneková.
„Ak majú občania výhrady k názvu zastávky, môžu sa obrátiť na magistrát, ktorý to bude riešiť s dopravným podnikom,“ povedal pre agentúru TASR predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler.
Dopravný podnik si nevedie zoznam zastávok, do ktorých dovolili vstúpiť súkromným firmám. Takýchto zastávok je podľa mapy okolo dvadsať. Za platené zastávky dopravný podnik označil Wűstenrot, Polus City Center, Slovanet a Konrad.
Už zostane aj pôvodný
Od 2. júla si zastávky Herlianska, Hraničná a Nevädzova pridali do svojho názvu aj OC Retro a od začiatku októbra v autobusoch a trolejbusoch na Prievozskej ulici ozýva názov zastávky BBC1 Plus – Miletičova.
Britský televízny kanál si však u nás neotvoril pobočku, názov zastávky si za 10-tisíc eur na dva roky kúpila firma Kharisma pre kancelársku budovu Bratislava Business Center 1 Plus.
Cena prenájmu názvu sa podľa dopravného podniku pohybuje od 1650 po 5-tisíc eur na rok. „Komerčne sa môžu meniť nepodstatnejšie zastávky s teraz prijatým pravidlom, že v novom názve zostáva aj ten pôvodný,“ vraví hovorkyňa dopravného podniku Staneková.
Navždy nemenné názvy by mali ostať napríklad v prípade Račianskeho alebo Trnavského mýta, vlakových staníc, alebo Hradu.