BRATISLAVA. Koncom jesene by mal bratislavský magistrát vedieť, koľko peňazí uvoľní Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) z operačného programu Doprava na náhradné projekty.
Mesto sa zároveň dozvie, ktoré z navrhovaných projektov boli úspešné. Na realizáciu náhradných projektov použijú peniaze z operačného programu Doprava. Pre agentúru SITA to uviedol bratislavský primátor Milan Ftáčnik.
Električkové aj trolejbusové trate
Bratislavskí mestskí poslanci na septembrovom zastupiteľstve schválili náhradné projekty, ktoré navrhlo mesto. Jedným z nich je modernizácia električkovej trate do Dúbravky, ktorá je podľa primátora Ftáčnika v kritickom stave, preto tam električka jazdí zníženou rýchlosťou.
Ďalším náhradným projektom, ktorý mesto ponúklo je rozšírenie trolejbusovej trate po Tesco Lamač. Podľa slov Milana Ftáčnika mesto uvažuje aj o projekte budovania, rekonštrukcie a modernizácie električkovej trate na železničnú stanicu, kde momentálne električky nepremávajú.
Nové vozidlá MHD
Poslanci na septembrovom zastupiteľstve schválili, aby mesto prostredníctvom bratislavského Dopravného podniku objednalo nové električky a trolejbusy. Primátor Ftáčnik tento projekt považuje za významný aj preto, že električka, ktorú v minulosti priviezli v rámci spolupráce s Viedňou do Bratislavy, mala úspech.
„Myslím si, že keby sme mali takéto električky vo väčšom rozsahu, tak by sa mestská hromadná doprava stala atraktívnejšou ako je dnes,“ dodal.
Počet nových vozidiel mestskej hromadnej dopravy podľa Ftáčnika záleží od toho, koľko peňazí bude ministerstvo dopravy schopné uvoľniť. „ Zatiaľ sme pracovne hovorili o 20 električkách pre toto programové obdobie s opciou na obstaranie ďalších električiek na nasledujúce programové obdobie,“ uviedol Milan Ftáčnik. Mesto však ešte čaká na oficiálne stanovisko MDVRR.
Generel dopravy
Primátor Milan Ftáčnik si myslí, že menej finančne náročný, ale pre mesto dôležitý je aj projekt, ktorý bratislavskí poslanci schválili ako územný generel dopravy. Bratislavská samospráva s pomocou peňazí z ministerstva dopravy pripraví koncept dopravy do roku 2030.
Určí v ňom potreby cestnej a vlakovej infraštruktúry, mestskej hromadnej dopravy, ale aj cyklistickej či pešej dopravy. Podľa Ftáčnika v koncepte budú brať ohľad nielen na potreby mesta, ale aj na potreby a dopravné nároky obyvateľov, ktorí do Bratislavy dochádzajú.
Konkrétne projekty posúdi a vyberie Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) a jeho poradca Jaspers. Podľa slov Milana Ftáčnika projekty predložili ministerstvu dopravy, kde momentálne sumarizujú koľko finančných prostriedkov môžu uvoľniť. Rozhodnutie mesto očakáva koncom jesene.
Autor: khu