SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Cyklotrasa cez Sihoť nepôjde

Mestské zastupiteľstvo schválilo vedenie cyklistickej trasy popri severnom brehu Karloveského ramena súbežne s Devínskou cestou.

Na ostrove Sihoť je vodný zdroj.Na ostrove Sihoť je vodný zdroj. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cyklotrasa z Devína do Karlovej Vsi v Bratislave, o ktorej vedení sa diskutuje už niekoľko mesiacov, cez chránený ostrov Sihoť nakoniec nepôjde. Bratislavskí mestskí poslanci dnes schválili vedenie cyklistickej trasy popri severnom brehu Karloveského ramena súbežne s Devínskou cestou. Odmietli totiž niesť zodpovednosť za znečistenie vodného zdroja.

Počas vyše hodinového rokovania zazneli v rozprave rôzne názory. Jedni chceli analýzu detailnejšie rozpracovať, ďalší pripomenuli, že ani súčasná ochrana ostrova nie je dostatočná a námestníčka primátora Petra Nagyová-Džerengová (Most-Híd) zase stále kládla rovnakú otázku: "Ako cyklisti vodný zdroj ohrozia?" Katarína Augustinič (SaS) dokonca podala pozmeňujúci návrh, aby do času, kým sa trasovanie nevyrieši, Sihoť pre cyklistov dočasne a regulovane sprístupnili.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dnes je ten zdroj ohrozovaný rovnako. Mám pocit, akoby sme sa teraz zobudili. Ťaží sa tam drevo, chodia tam poľovníci, nie je to oplotené," poznamenala v rozprave. Poslanci však jej návrh zamietli.

Poslanci: Máme alternatívu

Svoje rozhodnutie nezahlasovať za cyklotrasu cez Sihoť počas rozpravy avizovali viacerí poslanci. "Keby to bola jediná možná cesta, tak by sme o tom mohli diskutovať. Ale my máme alternatívu. Nie som schopný prevziať takéto zásadné rozhodnutie, lebo ho nie som schopný vyhodnotiť," podotkol predseda najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ-DS, Most-Híd Sven Šovčík.

"Sú aj iné riešenia, ale na tie budeme mať peniaze neviem kedy," reagovala starostka Devína Ľubica Kolková. Primátor chce na cyklotrasu čerpať peniaze z eurofondov.

Skryť Vypnúť reklamu

Svoj negatívny postoj k pusteniu cyklistov na ostrov deklarovali aj členovia OKS či KDH.

"Výskumný ústav vodného hospodárstva k tomu dá negatívne stanovisko a niekto nad tým rozmýšľa? To je katastrofa," hneval sa Milan Šindler (KDH). "Sihoť zásobuje vodou asi 170.000 ľudí." Marián Greksa (SaS) zase chcel, aby mesto zaviazalo Bratislavskú vodárenskú spoločnosť (BVS) nejakým spôsobom problém rázne vyriešiť.

Mimo ostrova

Alternatíva mimo ostrova Sihoť vedie čiastočne aj po Devínskej ceste, poza obytnú zástavbu po súkromných pozemkoch približne 50 vlastníkov. Tie bude teda potrebné vyrovnať a tiež vybudovať nový cyklochodník či visutú lávku. Trasa bude široká zrejme len dva metre. Náklady na túto alternatívu sa podľa odhadov vyšplhajú bez ceny za výkup pozemkov do výšky 1.185.000 eur. Mesto tak teraz čakajú projektové práce a výkup pozemkov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ak by sme ich chceli obísť, potrebujeme trasu budovať na pylónoch, ale to bude najdrahšia alternatíva," povedal Ftáčnik po hlasovaní.

V súčasnosti cyklisti jazdia do Devína po ceste spoločne s autami. Cesta po Devínskej ceste je však veľmi nebezpečná a pre jej úzky profil a geologické podmienky ju ani nebolo možné rozšíriť bez vybudovania zárubných múrov. V materiáli pre poslancov na júnové rokovanie zastupiteľstva zároveň pracovná skupina zamietla túto alternatívu aj pre veľké prevýšenie trasy.

Ak by cyklotrasu viedli cez Sihoť, jednorazové náklady na zvýšenie bezpečnosti by boli podľa BVS vo výške 1.315.000 eur a náklady na stavebné úpravy 245.000 eur. Štúdia BVS zároveň uvádza ďalšie náklady na zabezpečenie ostrova vo výške 400.000 eur ročne. Z tejto sumy chce BVS zaplatiť desať ľudí v strážnej službe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu