SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Hlina protestoval proti zákonu o dopravných systémoch

Poslanec zorganizoval jazdu autami od hraničného priechodu Berg po ministerstvo dopravy.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady SR Alojz Hlina (OĽaNO) je pripravený zorganizovať ostrý blokačný štrajk v Bratislave, ak by hrozilo prijatie zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave (IDS). Hlina to povedal po skončení dnešného protestu proti prijatiu zákona.

Hlina dnes zorganizoval protest - pomalú jazdu približne päťdesiatimi autami ulicami Bratislavy. Protestom chce dosiahnuť stiahnutie predloženého návrhu zákona z rokovania parlamentu a zároveň vypracovanie správy o tom, ako iné krajiny EÚ zapracovali európsku smernicu o IDS do svojej legislatívy a s akými nákladmi. Žiada, aby správu predložil minister dopravy SR na októbrovom zasadnutí parlamentu. Ak požiadavkám nevyhovejú, vyzve prezidenta, aby zákon nepodpísal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Keby prezident vyjadril vôľu, že to chce podpísať, jedna z alternatív je ostrý blokačný štrajk ulice," povedal. Bližšie nechcel prípadnú ďalšiu protestnú akciu konkretizovať. "Bolo by to niečo náročnejšie, verím, že by verejnosť mala k tomu pochopenie," dodal.

Chcú aj mýto pre autá?

Hlina v piatok 14. septembra v parlamentnej rozprave kritizoval najmä to, že navrhovaný zákon ide nad rámec požiadaviek Európskej komisie a technologické zariadenia, ktoré by mali byť umiestnené v automobiloch, budú zaznamenávať najazdené kilometre. "Už o niekoľko rokov možno príde návrh na zavedenie mýta pre osobné autá," upozornil.

"Je to lož, že by tento zákon zavádzal mýto pre osobné autá," reagoval minister dopravy Ján Počiatek na vystúpenie Hlinu. Minister označil za dezinformáciu aj to, že by mal návrh zákona niekoho nútiť montovať čipy do áut. Technologické zariadenia, ktoré sa spomínajú, by podľa neho mali napríklad v prípade havárie umožniť kontaktovať záchranárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vychádzajú z európskej smernice

Hlavným zámerom zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave (IDS), ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy.

Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie. Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 miliónov eur. Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania. Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady.

Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka. Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 215
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 342
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 367
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 315
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 058
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 494
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 377
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 228
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 873
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 782
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 378
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 221
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 297
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 439
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 916
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 039
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 215
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 894
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu