SME

Autá zaparkovali na celé roky

Odstránenie opusteného auta trvá aj mesiace. Ak sa oň aspoň úrady zaujímajú

Parkovacie miesta zaberajú staré autá aj celé roky.Parkovacie miesta zaberajú staré autá aj celé roky. (Zdroj: www.odkazprestarostu.sk)

V Bratislave sú desiatky vrakov, ktoré zaberajú parkovacie miesta či chodníky. Miznú pomaly.

BRATISLAVA. Na Mesačnej v Ružinove už roky stojí žltý autobus bez okien. Z avie vo Vrakuni vyteká nafta a prekáža vo výhľade pri vychádzaní z parkoviska. Červený vrak v Dúbravke má už iba zadnú značku a zaberá chodník na sídlisku.

„Auto postupne demolovali vandali, až kým ho nezapálili. Napriek tomu sa o vrak nikto nezaujíma,“ napísali napríklad o zničenom aute pri materskej škole na Záhradníckej.

Na stránke Odkaz pre starostu pribúdajú každý týždeň ďalšie vraky, ktoré zaberajú parkoviská. A miestni politici s úradníkmi si s nimi nevedia rady.

Ak má totiž auto ešte značky, nemôžu ho len tak nechať odviezť. Musia pátrať po jeho majiteľovi.

Ak aj auto už nemá značky a je už oficiálne vrakom, nedá sa hneď odviezť. A aj potom ho ešte nemôžu zošrotovať, ale rok čakať, či sa niekto neprihlási. Keď aj majiteľa vypátrajú, často si nepreberá oznámenie či nezaplatí pokutu alebo náklady na odvoz auta.

Odvezú ho

Len v Petržalke riešili minulý rok tri stovky opustených áut. Autá so značkami, ktoré ani po oficiálnej výzve ich majitelia nespojazdnia, by chceli voziť na vlastné parkovisko. To chcú spolu s magistrátom vybudovať v rámci prechodu na nový parkovací systém. Bratislavu trápi nedostatok parkovacích miest, zefektívniť státie áut chce novým parkovacím systémom.

info
Rok 2011
Počty vrakov
  • mestská polícia eviduje 324 vrakov a dlhodobo odstavených vozidiel na verejných priestranstvách;
  • Staré Mesto: odtiahli 4 autá bez evidenčného čísla;
  • Ružinov: 26 áut bez evidenčného čísla, majitelia ich po výzve odstránili;
  • Nové Mesto: evidovali 29 vrakov, časť odstránili ich majitelia;
  • Petržalka: odstránili 68 áut bez evidenčného čísla, riešili 256 dlhodobo odstavených vozidiel.
 

„Pripravíme územie, kde by sme stiahli nepojazdné autá s evidenčným číslom z centrálnej zóny v Petržalke,“ vraví hovorkyňa mestskej časti Mária Grebeňová-­Laczová.

Parkovacie miesta často okupujú autá bez pohnutia aj niekoľko rokov. Niektorým chýba technická či emisná kontrola, iné majú vyfučané pneumatiky alebo sú inak poškodené. Mnohé z nich po čase obrastá tráva a keď ich nájdu vandali, sú súce do šrotu.

Postup pri odstraňovaní nepoužívaných áut je však pomerne komplikovaný. Zákon napríklad nedovoľuje odviezť autá s platným evidenčným číslom rovno na vrakovisko. Samospráva vtedy musí pátrať po jeho majiteľovi a toho vyzýva, aby auto odstránil alebo spojazdnil.

Ak si majiteľ zásielku so žiadosťou o spojazdnenie neprevezme alebo sa mu nedá doručiť, až potom nastupuje obvodný úrad pre cestnú dopravu. Môže ho pokutovať a jeho auto vyradiť z evidencie.

Ničie auto

Ak zasa dlhodobo nepoužívané auto nemá platné evidenčné číslo, je podľa zákona starým vozidlom – vrakom.
Majiteľ takého vozidla je povinný „zabezpečiť na vlastné náklady odstránenie takého vozidla z miesta, na ktorom poškodzuje alebo ohrozuje životné prostredie, alebo narušuje estetický vzhľad obce či osobitne chránenej časti prírody a krajiny“.

Ak tak neurobí a jeho auto zaberá verejné priestranstvo, umiestni naňho samospráva žiadosť o odstránenie do 30 dní. Až potom ho dá odtiahnuť na vrakovisko sama.

ba-0914-003f-fabia.rw_res.jpg

Pôjde na vrakovisko?

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Odtiahnutie platí majiteľ

Autovraky z ciest prvej a druhej triedy odstraňuje magistrát, z ostatných príslušná mestská časť.
Väčšina bratislavských mestských častí má zmluvu s vrakoviskom v Zohore.

To autá odvezie na svoje parkovisko a náklady za prevoz a ich uskladnenie si vymáha od majiteľa vozidla, ktorý si ho tam môže prísť vyzdvihnúť.

Majiteľ sa dá zistiť, aj ak auto nemá poznávaciu značku, napríklad cez VIN číslo, ktoré je na niekoľkých miestach karosérie.

Keď sa majiteľa nepodarí vypátrať, vyvesí obvodný úrad životného prostredia oznam o jeho odvezení.
„Ak sa do jedného roka od odovzdania starého vozidla na určené parkovisko neprihlási alebo inak nezistí jeho držiteľ alebo iná oprávnená osoba, považuje sa staré vozidlo za opustenú vec,“ vysvetľuje Dajana Krošláková z oddelenia životného prostredia mestského magistrátu.

Web pre vraky

Petržalka chce pre nepoužívané vozidlá vybudovať vlastné parkovisko. Najväčšia mestská časť len tento rok riešila už viac než dve stovky áut odstavených dlhodobo bez pohybu. Značku nemalo 45 z nich. Majiteľ auto odstránil v 36 prípadoch, ostatné odviezlo vrakovisko.

Vraky a dlhodobo odstavené autá chce Petržalka evidovať aj na svojej internetovej stránke. „Chceme priniesť viac svetla do tejto problematiky a pripravujeme zoznam, z ktorého sa obyvatelia dozvedia všetko o vraku, ktorý majú pod oknami. Budú vedieť, či sa ním už samospráva zaoberá, ako ho rieši. Verím, že elektronická tabuľa hanby viacerých majiteľov nakopne k tomu, že sa o svoje auto lepšie postarajú,“ povedal starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Za dlhodobé parkovanie na verejnom priestranstve by sa mala platiť aj daň z jeho užívania. Ak tak majiteľ auta neurobí, hrozí mu pokuta až do výšky niekoľko tisíc eur.

ico
 

Jeden vrak môže ohroziť aj milióny litrov vody

Ministerstvo životného prostredia pred vrakmi varuje, najradšej by ich celé rozobralo.

1. Znečistí aj milióny litrov vody

Prírodu môžu znečistiť prevádzkové kvapaliny z auta. Z jedného starého vozidla môže vytiecť až osem litrov oleja, pričom jeden liter oleja znečistí štatisticky až päť miliónov litrov vody. Autobatérie, súčiastky obsahujúce ortuť a kondenzátory s polychlórovanými bifenylmi či terfenylmi môžu ohroziť zdravie človeka, ktorý s autom manipuluje. Chemikálie môžu ohroziť aj pôdu.

2. Najviac je v ňom železa

Priemerné európske vozidlo váži zhruba 1 100 kilogramov. Väčšina, až 60 percent z toho sú železné kovy. Zvyšok tvorí najmä hliník a plasty, guma tvorí v priemere asi 50 kilogramov. Hrozbou môžu byť aj tmely a kvapaliny.

3. Rozobrať a súčiastky použiť opäť

Mnohé autovraky po administratívnych naťahovačkách končia na vrakovisku. Ak sa k nim už nik nehlási, zničia ich. Po rozdrvení pomocou vibrácií, prúdu vzduchu, elektromagnetov a kvapalinových kúpeľov roztriedia zvyšky na železo, farebné kovy a nekovový odpad. Ministerstvo uprednostňuje rozobratie na súčiastky a použitie tých častí, pri ktorých to je ešte možné.


khu, juk

Sťažnosť na webe zaberá

Nevyužívané autá z vášho okolia môžete zavesiť aj na Facebook.

BRATISLAVA. Ľudia odkazujú svoje problémy starostom. A podľa webu Odkaz pre starostu ich veľmi často trápia autovraky. Je ich tam viac ako sto.

Minulý týždeň pribudol podnet na vrak v Podunajských Biskupiciach, ktorému ukradli už aj kolesá. „Vzhľadom na nedostatok parkovacích miest v tejto lokalite je parkovanie vraku veľký luxus, ktorý si obyvatelia nemôžu dovoliť,“ napísal obyvateľ pod fotku vraku.

Len v auguste tohto roku obyvatelia na stránke nahlásili dvanásť takýchto vozidiel. Samospráva už rieši takmer všetky z nich.

Keď vraky hľadali v uliciach, viaceré tam už neboli.

Do boja proti vrakom na parkoviskách sa pustila aj blogerka Natália Gálisová (kandidovala za poslankyňu miestneho zastupiteľstva Dúbravky za SDĽ a Stranu zelených).

„Všetci Bratislavčania rozprávame o tom, že niet kde parkovať. Keď chcem ísť za neterkou, nemám kde zaparkovať, lebo parkovacie miesto tu zaberá evidentne nepojazdné auto už skoro rok,“ opisuje Gálisová.
Na svojom blogu opísala, ako postupovala pri snahe o odstránenie nepoužívaného auta na Karadžičovej ulici. Niektorí jej radili odmontovať potajme vraku poznávacie značky. „Ale to nie je riešenie, ktoré by pomohlo všetkým,“ myslí si Gálisová.

Na facebookovej stránke Nejazdím, zavadziam, odpracte ma, prosím, zmapovala osemnásť takýchto vrakov. „Všetky autá na fotografiách si doteraz veselo zarastajú burinou na svojich miestečkách a viem len o jednom odstránenom prípade,“ priznáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu