SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Autá zaparkovali na celé roky

Odstránenie opusteného auta trvá aj mesiace. Ak sa oň aspoň úrady zaujímajú

Parkovacie miesta zaberajú staré autá aj celé roky.Parkovacie miesta zaberajú staré autá aj celé roky. (Zdroj: www.odkazprestarostu.sk)

V Bratislave sú desiatky vrakov, ktoré zaberajú parkovacie miesta či chodníky. Miznú pomaly.

BRATISLAVA. Na Mesačnej v Ružinove už roky stojí žltý autobus bez okien. Z avie vo Vrakuni vyteká nafta a prekáža vo výhľade pri vychádzaní z parkoviska. Červený vrak v Dúbravke má už iba zadnú značku a zaberá chodník na sídlisku.

„Auto postupne demolovali vandali, až kým ho nezapálili. Napriek tomu sa o vrak nikto nezaujíma,“ napísali napríklad o zničenom aute pri materskej škole na Záhradníckej.

Na stránke Odkaz pre starostu pribúdajú každý týždeň ďalšie vraky, ktoré zaberajú parkoviská. A miestni politici s úradníkmi si s nimi nevedia rady.

Ak má totiž auto ešte značky, nemôžu ho len tak nechať odviezť. Musia pátrať po jeho majiteľovi.

Ak aj auto už nemá značky a je už oficiálne vrakom, nedá sa hneď odviezť. A aj potom ho ešte nemôžu zošrotovať, ale rok čakať, či sa niekto neprihlási. Keď aj majiteľa vypátrajú, často si nepreberá oznámenie či nezaplatí pokutu alebo náklady na odvoz auta.

Odvezú ho

Len v Petržalke riešili minulý rok tri stovky opustených áut. Autá so značkami, ktoré ani po oficiálnej výzve ich majitelia nespojazdnia, by chceli voziť na vlastné parkovisko. To chcú spolu s magistrátom vybudovať v rámci prechodu na nový parkovací systém. Bratislavu trápi nedostatok parkovacích miest, zefektívniť státie áut chce novým parkovacím systémom.

info
Rok 2011
Počty vrakov
  • mestská polícia eviduje 324 vrakov a dlhodobo odstavených vozidiel na verejných priestranstvách;
  • Staré Mesto: odtiahli 4 autá bez evidenčného čísla;
  • Ružinov: 26 áut bez evidenčného čísla, majitelia ich po výzve odstránili;
  • Nové Mesto: evidovali 29 vrakov, časť odstránili ich majitelia;
  • Petržalka: odstránili 68 áut bez evidenčného čísla, riešili 256 dlhodobo odstavených vozidiel.
 

„Pripravíme územie, kde by sme stiahli nepojazdné autá s evidenčným číslom z centrálnej zóny v Petržalke,“ vraví hovorkyňa mestskej časti Mária Grebeňová-­Laczová.

Parkovacie miesta často okupujú autá bez pohnutia aj niekoľko rokov. Niektorým chýba technická či emisná kontrola, iné majú vyfučané pneumatiky alebo sú inak poškodené. Mnohé z nich po čase obrastá tráva a keď ich nájdu vandali, sú súce do šrotu.

Postup pri odstraňovaní nepoužívaných áut je však pomerne komplikovaný. Zákon napríklad nedovoľuje odviezť autá s platným evidenčným číslom rovno na vrakovisko. Samospráva vtedy musí pátrať po jeho majiteľovi a toho vyzýva, aby auto odstránil alebo spojazdnil.

Ak si majiteľ zásielku so žiadosťou o spojazdnenie neprevezme alebo sa mu nedá doručiť, až potom nastupuje obvodný úrad pre cestnú dopravu. Môže ho pokutovať a jeho auto vyradiť z evidencie.

Ničie auto

Ak zasa dlhodobo nepoužívané auto nemá platné evidenčné číslo, je podľa zákona starým vozidlom – vrakom.
Majiteľ takého vozidla je povinný „zabezpečiť na vlastné náklady odstránenie takého vozidla z miesta, na ktorom poškodzuje alebo ohrozuje životné prostredie, alebo narušuje estetický vzhľad obce či osobitne chránenej časti prírody a krajiny“.

Ak tak neurobí a jeho auto zaberá verejné priestranstvo, umiestni naňho samospráva žiadosť o odstránenie do 30 dní. Až potom ho dá odtiahnuť na vrakovisko sama.

ba-0914-003f-fabia.rw_res.jpg

Pôjde na vrakovisko?

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Odtiahnutie platí majiteľ

Autovraky z ciest prvej a druhej triedy odstraňuje magistrát, z ostatných príslušná mestská časť.
Väčšina bratislavských mestských častí má zmluvu s vrakoviskom v Zohore.

To autá odvezie na svoje parkovisko a náklady za prevoz a ich uskladnenie si vymáha od majiteľa vozidla, ktorý si ho tam môže prísť vyzdvihnúť.

Majiteľ sa dá zistiť, aj ak auto nemá poznávaciu značku, napríklad cez VIN číslo, ktoré je na niekoľkých miestach karosérie.

Keď sa majiteľa nepodarí vypátrať, vyvesí obvodný úrad životného prostredia oznam o jeho odvezení.
„Ak sa do jedného roka od odovzdania starého vozidla na určené parkovisko neprihlási alebo inak nezistí jeho držiteľ alebo iná oprávnená osoba, považuje sa staré vozidlo za opustenú vec,“ vysvetľuje Dajana Krošláková z oddelenia životného prostredia mestského magistrátu.

Web pre vraky

Petržalka chce pre nepoužívané vozidlá vybudovať vlastné parkovisko. Najväčšia mestská časť len tento rok riešila už viac než dve stovky áut odstavených dlhodobo bez pohybu. Značku nemalo 45 z nich. Majiteľ auto odstránil v 36 prípadoch, ostatné odviezlo vrakovisko.

Vraky a dlhodobo odstavené autá chce Petržalka evidovať aj na svojej internetovej stránke. „Chceme priniesť viac svetla do tejto problematiky a pripravujeme zoznam, z ktorého sa obyvatelia dozvedia všetko o vraku, ktorý majú pod oknami. Budú vedieť, či sa ním už samospráva zaoberá, ako ho rieši. Verím, že elektronická tabuľa hanby viacerých majiteľov nakopne k tomu, že sa o svoje auto lepšie postarajú,“ povedal starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Za dlhodobé parkovanie na verejnom priestranstve by sa mala platiť aj daň z jeho užívania. Ak tak majiteľ auta neurobí, hrozí mu pokuta až do výšky niekoľko tisíc eur.

ico
 

Jeden vrak môže ohroziť aj milióny litrov vody

Ministerstvo životného prostredia pred vrakmi varuje, najradšej by ich celé rozobralo.

1. Znečistí aj milióny litrov vody

Prírodu môžu znečistiť prevádzkové kvapaliny z auta. Z jedného starého vozidla môže vytiecť až osem litrov oleja, pričom jeden liter oleja znečistí štatisticky až päť miliónov litrov vody. Autobatérie, súčiastky obsahujúce ortuť a kondenzátory s polychlórovanými bifenylmi či terfenylmi môžu ohroziť zdravie človeka, ktorý s autom manipuluje. Chemikálie môžu ohroziť aj pôdu.

2. Najviac je v ňom železa

Priemerné európske vozidlo váži zhruba 1 100 kilogramov. Väčšina, až 60 percent z toho sú železné kovy. Zvyšok tvorí najmä hliník a plasty, guma tvorí v priemere asi 50 kilogramov. Hrozbou môžu byť aj tmely a kvapaliny.

3. Rozobrať a súčiastky použiť opäť

Mnohé autovraky po administratívnych naťahovačkách končia na vrakovisku. Ak sa k nim už nik nehlási, zničia ich. Po rozdrvení pomocou vibrácií, prúdu vzduchu, elektromagnetov a kvapalinových kúpeľov roztriedia zvyšky na železo, farebné kovy a nekovový odpad. Ministerstvo uprednostňuje rozobratie na súčiastky a použitie tých častí, pri ktorých to je ešte možné.


khu, juk

Sťažnosť na webe zaberá

Nevyužívané autá z vášho okolia môžete zavesiť aj na Facebook.

BRATISLAVA. Ľudia odkazujú svoje problémy starostom. A podľa webu Odkaz pre starostu ich veľmi často trápia autovraky. Je ich tam viac ako sto.

Minulý týždeň pribudol podnet na vrak v Podunajských Biskupiciach, ktorému ukradli už aj kolesá. „Vzhľadom na nedostatok parkovacích miest v tejto lokalite je parkovanie vraku veľký luxus, ktorý si obyvatelia nemôžu dovoliť,“ napísal obyvateľ pod fotku vraku.

Len v auguste tohto roku obyvatelia na stránke nahlásili dvanásť takýchto vozidiel. Samospráva už rieši takmer všetky z nich.

Keď vraky hľadali v uliciach, viaceré tam už neboli.

Do boja proti vrakom na parkoviskách sa pustila aj blogerka Natália Gálisová (kandidovala za poslankyňu miestneho zastupiteľstva Dúbravky za SDĽ a Stranu zelených).

„Všetci Bratislavčania rozprávame o tom, že niet kde parkovať. Keď chcem ísť za neterkou, nemám kde zaparkovať, lebo parkovacie miesto tu zaberá evidentne nepojazdné auto už skoro rok,“ opisuje Gálisová.
Na svojom blogu opísala, ako postupovala pri snahe o odstránenie nepoužívaného auta na Karadžičovej ulici. Niektorí jej radili odmontovať potajme vraku poznávacie značky. „Ale to nie je riešenie, ktoré by pomohlo všetkým,“ myslí si Gálisová.

Na facebookovej stránke Nejazdím, zavadziam, odpracte ma, prosím, zmapovala osemnásť takýchto vrakov. „Všetky autá na fotografiách si doteraz veselo zarastajú burinou na svojich miestečkách a viem len o jednom odstránenom prípade,“ priznáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  3. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  6. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  10. Tento rok turizmu neprial
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 464
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 850
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 407
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 775
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 5 899
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 799
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 5 138
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 690
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 844
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 806
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 13 964
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 6 369
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 5 397
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 077
  5. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 785
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 758
  7. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 718
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 573
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu