BRATISLAVA. Štúdia realizovateľnosti projektu výstavby koľajového prepojenia v Bratislave na trati Predmestie - Filiálka s novou stanicou pri Trnavskom mýte by mala byť hotová koncom septembra. Rozhodnutie o financovaní projektu zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava (OPD) je podmienené súhlasom Európskej komisie (EK).
Ministerstvo dopravy pre realizáciu projektu považuje za nevyhnutné aj včasné získanie rozhodujúcich stavebných povolení, dokončenie majetkovoprávneho vysporiadania a úspešné ukončenie verejného obstarávania.
Čakajú na stanovisko expertov
Európska komisia má zatiaľ veľmi zdržanlivý postoj ku kvalite riešenia a efektivite projektu Filiálka. Ide o prvú etapu plánovaného prepojenia železničnej siete v rámci TEN-T.
"Preto nezávislý konzultant spracúva spomínanú štúdiu realizovateľnosti, v ktorej budú zohľadnené všetky požiadavky JASPERS a Európskej komisie. Jej závery by mali byť kľúčové pre podporu komisie bratislavským projektom," informovala agentúru SITA vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Katarína Šimková.
Všetky procesy sú podľa nej nastavené tak, že rozhodnutie o začatí realizácie projektu Filiálka budú prijaté až po získaní pozitívneho stanoviska expertov JASPERS.
Odborníci vyzývajú ministerstvo
Skupina šiestich dopravných odborníkov nedávno vyzvala ministerstvo dopravy, aby namiesto hľadania dôvodov, prečo nie je možné projekt tunela po Filiálku realizovať, hľadalo spôsoby na odstránenie prekážky a aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali realizovať tento projekt čo najskôr.
"Severo-južné prepojenie tratí tunelom pod centrom mesta je kľúčové pre budúcnosť mestskej aj regionálnej dopravy v Bratislave. Ak sa nezačne budovať prvá etapa už v tomto plánovacom období, v budúcnosti už tento projekt nemusí byť dostatočne financovateľný zo zdrojov Európskej únie," upozornili experti.
Autormi výzvy ministerstvu dopravy sú dopravní inžinieri Ladislav Csáder a Peter Frešo, stavebný inžinier Miloslav Frankovský, urbanista a územný plánovač Michal Chudík, predseda komisie dopravy a informačných systémov v Bratislave Jozef Uhler a vedúci projektant staníc metra vo Viedni Vlado Šimko.
Žiadajú tiež, aby v rámci plánovania využitia eurofondov v programovom období 2014 až 2020 bolo v OPD alokovaných dostatok prostriedkov na budovanie integrovaných dopravných systémov v Bratislave a Košiciach.
Ministerstvo: Projekt nie je pripravený
Rezort dopravy reagoval, že kto hovorí, že projekt železničnej stanice Filiálka či dokonca tunel popod Dunaj je dobré pripravený, má buď veľmi zlé informácie, alebo bezostyšne klame.
"Aby ho bolo možné financovať z eurofondov, bolo by potrebné túto stavbu ukončiť do konca roka 2015, teda za necelé tri roky a štyri mesiace. Nie je vysúťažený stavebník, dosiaľ nie sú na svete všetky stavebné povolenia a nie sú ani vysporiadané pozemky, pod ktorými má vyrásť táto železničná stanica," uviedla Šimková.
Stále pritom neexistuje súhlasné stanovisko Európskej komisie s týmto projektom, ktoré je zásadné pre financovanie z európskych peňazí.
Na vine je Figeľ?
Za sklz a riziko nedostavania stanice Filiálka je podľa ministerstva dopravy priamo zodpovedný bývalý minister Ján Figeľ (KDH). Pretože práve on inicioval myšlienku presunu peňazí vyčlenených na túto stavbu na diaľnice. "K pôvodnému zámeru stavať železničnú stanicu Filiálka sa vrátil až po negatívnom stanovisku komisie. Pán Figeľ je teda priamo zodpovedný za to, že prípravy výstavby Filiálky deväť mesiacov doslova stáli," dodalo ministerstvo.
Ku koncu marca, tesne pred výmenou vlády, bolo pre spomínaný železničný projekt potrebné vydať ešte šestnásť stavebných povolení. Nevysporiadané boli 3 % pozemkov pre stavbu, pričom ide o kľúčové pozemky patriace do takzvanej stavebnej jamy, kde má byť stanica Filiálka.
Železnice ešte vyhodnocujú ponuky
Železnice predtým informovali, že projekt stavby trate Bratislava Predmestie - Filiálka je plne pripravený na realizáciu a pokračujú vo vyhodnocovaní ponúk siedmich uchádzačov otvorených 23. júla.
Vyhodnocovanie ponúk by malo trvať približne tri až štyri mesiace. V súčasnosti sa rieši, či na projekt budú poskytnuté peniaze z Európskej únie. "Ak skončí verejná súťaž a bude vybraná najvýhodnejšia ponuka, bude celý proces verejného obstarávania aj so zmluvou postúpený na riadiaci orgán (ministerstvo dopravy), ktorý rozhodne, či sa môže zmluva podpísať alebo nie," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Predpokladaná cena prvej etapy výstavby mestskej železničnej infraštruktúry počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zo siedmich uchádzačov chce práce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur bez DPH.
Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %. Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015. Odhadované náklady na plánovanú druhú etapu železničného projektu od budúcej stanice Filiálka po stanicu v Petržalke sú okolo 900 mil. eur. Táto časť by mala byť realizovaná v ďalšom období čerpania eurofondov 2014 až 2020.