SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ O 15:15

V Gabčíkove narazila loď

Nočný náraz remorkéra v Gabčíkove nepoškodil statiku hrádze.

BRATISLAVA. Na Vodnom diele Gabčíkovo loď narazila do svahu prívodného kanála. Nehoda tlačného remorkéra Michaela, ktorý dnes po polnoci narazil do svahu prívodného kanála Vodného diela Gabčíkovo, nepoškodila statiku hrádze, iba asfaltovo-betónový obal.

Novinárov o tom informoval minister životného prostredia Peter Žiga. Zároveň oznámil opatrenia, ktoré v súvislosti s nehodou prijal.

K nárazu plavidla do svahu prívodného kanála došlo približne päť minút po polnoci. Žiga informoval, že podľa doterajších zistení a šetrenia Štátnej plavebnej správy bol na vine kapitán lode, ktorý nehodu spôsobil svojou nepozornosťou. Okolo 3. hodiny nadránom urobili prieskum a obhliadku poškodeného miesta potápači Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Skryť Vypnúť reklamu

"Čo je dôležité, neprišlo k statickému poškodeniu hrádze, iba k poškodeniu asfaltovo-betónového tesnenia prívodného kanála," uviedol minister. "Na základe zistených skutočností sme prijali opatrenia na krátkodobé a trvalé riešenie následkov nehody."

Do piatka 7. septembra sa tesniacim prvkom utesní vzniknutý otvor na svahu a hladina vody v prívodnom kanáli sa krátkodobo zníži na minimálnu prevádzkovú hladinu. Súčasne sa budú podľa slov ministra vykonávať analýzy presiakových pomerov v telese hrádze. "Opravu, ktorá by mala priniesť trvalé riešenie vzniknutého poškodenia, vykonáme 11. septembra. Mala by trvať približne šesť hodín," uviedol minister s tým, že aj potom sa, samozrejme, budú monitorovať presiakové pomery v telese hrádze.

Skryť Vypnúť reklamu

Doteraz posledná havária v Gabčíkove sa stala vlani 23. augusta, keď nákladná loď z Ukrajiny uviazla s rudou na plytčine s naplaveným štrkom v Gabčíkove, v plavebnom kilometri 37, pod vodným stupňom Čunovo. Nehodu zapríčinil kapitán lode. Aby mohla loď odplávať, bolo potrebné zvýšiť v zdrži Hrušov hladinu Dunaja. Dôvodom nedostatočného vyčistenia ramien rieky je nedostatok financií, ktoré má k dispozícii Slovenský vodohospodársky podnik, zodpovedný za čistenie koryta. Pre zlepšenie plavebných podmienok je potrebné koryto prehĺbiť, a tým ho rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane bezpečnejšou.

Prehľad havárií v Gabčíkove:

11. februára 1994 - Tlačný remorkér Ukrajinskej lodnej plavby ZERNOGRAD pri manévrovaní vo vnútri pravej plavebnej komory v Gabčíkove sa krátko po polnoci poškodil a následne potopil v 11 metrov hlbokej vode. Pri havárii zomrel kapitán lode, za záhadných okolností, 14-členná posádka remorkéra sa stačila zachrániť. Neskôr vysvitlo, že kapitán spáchal samovraždu. Pri nehode boli poškodené vráta pravej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG).

Skryť Vypnúť reklamu

27. marca 2002 - Do jedného z pilierov Starého mosta v Bratislave narazil rakúsky tlačný remorkér Grafenstein, ktorého posádka neodhadla jeho sily pri plavbe proti prúdu. Po nehode museli Starý most na určitý čas uzatvoriť.

5. septembra 2007 - Na rakúskej strane Dunaja pod kameňolomom v Devíne havarovala v dôsledku manévrovacej poruchy maďarská výletná loď Európa. Nikto z cestujúcich sa nezranil a neprišlo ani k úniku paliva do vody. Na Európe sa v čase havárie konala spoločenská párty za účasti niektorých slovenských a zahraničných prominentných hostí.

30. januára 2009 - Havarovanému súlodiu v plavebnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG) hrozilo v dôsledku nebezpečného náklonu lode potopenie. Lode boli zviazané, zle uložený náklad vo vnútri plavidla spôsobil taký náklon, že sa mohli potopiť. Remorkéry sa napokon podarilo stabilizovať.

13. apríla 2011 - Štátna plavebná správa v Bratislave začala vyšetrovať zrážku nemeckej nákladnej lode Bavaria naloženej kukuricou a výletnej maltskej lode Victoria so 160 cestujúcimi na palube. K zrážke prišlo na plavebnej dráhe na 64. kilometri zdrže Hrušov vodného diela Gabčíkovo. Pasažieri vyviazli z havárie so šokom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 744
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 19 926
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 504
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 813
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 779
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 573
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 261
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 499
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu