SME

V Gabčíkove narazila loď

Nočný náraz remorkéra v Gabčíkove nepoškodil statiku hrádze.

BRATISLAVA. Na Vodnom diele Gabčíkovo loď narazila do svahu prívodného kanála. Nehoda tlačného remorkéra Michaela, ktorý dnes po polnoci narazil do svahu prívodného kanála Vodného diela Gabčíkovo, nepoškodila statiku hrádze, iba asfaltovo-betónový obal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinárov o tom informoval minister životného prostredia Peter Žiga. Zároveň oznámil opatrenia, ktoré v súvislosti s nehodou prijal.

K nárazu plavidla do svahu prívodného kanála došlo približne päť minút po polnoci. Žiga informoval, že podľa doterajších zistení a šetrenia Štátnej plavebnej správy bol na vine kapitán lode, ktorý nehodu spôsobil svojou nepozornosťou. Okolo 3. hodiny nadránom urobili prieskum a obhliadku poškodeného miesta potápači Slovenského vodohospodárskeho podniku.

SkryťVypnúť reklamu

"Čo je dôležité, neprišlo k statickému poškodeniu hrádze, iba k poškodeniu asfaltovo-betónového tesnenia prívodného kanála," uviedol minister. "Na základe zistených skutočností sme prijali opatrenia na krátkodobé a trvalé riešenie následkov nehody."

Do piatka 7. septembra sa tesniacim prvkom utesní vzniknutý otvor na svahu a hladina vody v prívodnom kanáli sa krátkodobo zníži na minimálnu prevádzkovú hladinu. Súčasne sa budú podľa slov ministra vykonávať analýzy presiakových pomerov v telese hrádze. "Opravu, ktorá by mala priniesť trvalé riešenie vzniknutého poškodenia, vykonáme 11. septembra. Mala by trvať približne šesť hodín," uviedol minister s tým, že aj potom sa, samozrejme, budú monitorovať presiakové pomery v telese hrádze.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz posledná havária v Gabčíkove sa stala vlani 23. augusta, keď nákladná loď z Ukrajiny uviazla s rudou na plytčine s naplaveným štrkom v Gabčíkove, v plavebnom kilometri 37, pod vodným stupňom Čunovo. Nehodu zapríčinil kapitán lode. Aby mohla loď odplávať, bolo potrebné zvýšiť v zdrži Hrušov hladinu Dunaja. Dôvodom nedostatočného vyčistenia ramien rieky je nedostatok financií, ktoré má k dispozícii Slovenský vodohospodársky podnik, zodpovedný za čistenie koryta. Pre zlepšenie plavebných podmienok je potrebné koryto prehĺbiť, a tým ho rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane bezpečnejšou.

Prehľad havárií v Gabčíkove:

11. februára 1994 - Tlačný remorkér Ukrajinskej lodnej plavby ZERNOGRAD pri manévrovaní vo vnútri pravej plavebnej komory v Gabčíkove sa krátko po polnoci poškodil a následne potopil v 11 metrov hlbokej vode. Pri havárii zomrel kapitán lode, za záhadných okolností, 14-členná posádka remorkéra sa stačila zachrániť. Neskôr vysvitlo, že kapitán spáchal samovraždu. Pri nehode boli poškodené vráta pravej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG).

SkryťVypnúť reklamu

27. marca 2002 - Do jedného z pilierov Starého mosta v Bratislave narazil rakúsky tlačný remorkér Grafenstein, ktorého posádka neodhadla jeho sily pri plavbe proti prúdu. Po nehode museli Starý most na určitý čas uzatvoriť.

5. septembra 2007 - Na rakúskej strane Dunaja pod kameňolomom v Devíne havarovala v dôsledku manévrovacej poruchy maďarská výletná loď Európa. Nikto z cestujúcich sa nezranil a neprišlo ani k úniku paliva do vody. Na Európe sa v čase havárie konala spoločenská párty za účasti niektorých slovenských a zahraničných prominentných hostí.

30. januára 2009 - Havarovanému súlodiu v plavebnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG) hrozilo v dôsledku nebezpečného náklonu lode potopenie. Lode boli zviazané, zle uložený náklad vo vnútri plavidla spôsobil taký náklon, že sa mohli potopiť. Remorkéry sa napokon podarilo stabilizovať.

13. apríla 2011 - Štátna plavebná správa v Bratislave začala vyšetrovať zrážku nemeckej nákladnej lode Bavaria naloženej kukuricou a výletnej maltskej lode Victoria so 160 cestujúcimi na palube. K zrážke prišlo na plavebnej dráhe na 64. kilometri zdrže Hrušov vodného diela Gabčíkovo. Pasažieri vyviazli z havárie so šokom.

Dunaj

Ilustračné foto

Ropa skončila zväčša v ochrannej bariére okolo lode.


TASR
Profesor Piffl na modelom Bratislavského hradu.

Jana Pohaničová napísala knihu o architektovi, ktorý zachránil Bratislavský hrad.


2
Ilustračné foto.

Každý obyvateľ Slovenska za rok 2023 minul takmer38 kubíkov pitnej vody.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 210
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 811
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 257
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 920
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 309
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 498
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 457
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 289
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 291
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 355
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 117
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 957
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 519
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 5 859
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 705
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu