SME

V Gabčíkove narazila loď

Nočný náraz remorkéra v Gabčíkove nepoškodil statiku hrádze.

BRATISLAVA. Na Vodnom diele Gabčíkovo loď narazila do svahu prívodného kanála. Nehoda tlačného remorkéra Michaela, ktorý dnes po polnoci narazil do svahu prívodného kanála Vodného diela Gabčíkovo, nepoškodila statiku hrádze, iba asfaltovo-betónový obal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinárov o tom informoval minister životného prostredia Peter Žiga. Zároveň oznámil opatrenia, ktoré v súvislosti s nehodou prijal.

K nárazu plavidla do svahu prívodného kanála došlo približne päť minút po polnoci. Žiga informoval, že podľa doterajších zistení a šetrenia Štátnej plavebnej správy bol na vine kapitán lode, ktorý nehodu spôsobil svojou nepozornosťou. Okolo 3. hodiny nadránom urobili prieskum a obhliadku poškodeného miesta potápači Slovenského vodohospodárskeho podniku.

SkryťVypnúť reklamu

"Čo je dôležité, neprišlo k statickému poškodeniu hrádze, iba k poškodeniu asfaltovo-betónového tesnenia prívodného kanála," uviedol minister. "Na základe zistených skutočností sme prijali opatrenia na krátkodobé a trvalé riešenie následkov nehody."

Do piatka 7. septembra sa tesniacim prvkom utesní vzniknutý otvor na svahu a hladina vody v prívodnom kanáli sa krátkodobo zníži na minimálnu prevádzkovú hladinu. Súčasne sa budú podľa slov ministra vykonávať analýzy presiakových pomerov v telese hrádze. "Opravu, ktorá by mala priniesť trvalé riešenie vzniknutého poškodenia, vykonáme 11. septembra. Mala by trvať približne šesť hodín," uviedol minister s tým, že aj potom sa, samozrejme, budú monitorovať presiakové pomery v telese hrádze.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz posledná havária v Gabčíkove sa stala vlani 23. augusta, keď nákladná loď z Ukrajiny uviazla s rudou na plytčine s naplaveným štrkom v Gabčíkove, v plavebnom kilometri 37, pod vodným stupňom Čunovo. Nehodu zapríčinil kapitán lode. Aby mohla loď odplávať, bolo potrebné zvýšiť v zdrži Hrušov hladinu Dunaja. Dôvodom nedostatočného vyčistenia ramien rieky je nedostatok financií, ktoré má k dispozícii Slovenský vodohospodársky podnik, zodpovedný za čistenie koryta. Pre zlepšenie plavebných podmienok je potrebné koryto prehĺbiť, a tým ho rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane bezpečnejšou.

Prehľad havárií v Gabčíkove:

11. februára 1994 - Tlačný remorkér Ukrajinskej lodnej plavby ZERNOGRAD pri manévrovaní vo vnútri pravej plavebnej komory v Gabčíkove sa krátko po polnoci poškodil a následne potopil v 11 metrov hlbokej vode. Pri havárii zomrel kapitán lode, za záhadných okolností, 14-členná posádka remorkéra sa stačila zachrániť. Neskôr vysvitlo, že kapitán spáchal samovraždu. Pri nehode boli poškodené vráta pravej plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG).

SkryťVypnúť reklamu

27. marca 2002 - Do jedného z pilierov Starého mosta v Bratislave narazil rakúsky tlačný remorkér Grafenstein, ktorého posádka neodhadla jeho sily pri plavbe proti prúdu. Po nehode museli Starý most na určitý čas uzatvoriť.

5. septembra 2007 - Na rakúskej strane Dunaja pod kameňolomom v Devíne havarovala v dôsledku manévrovacej poruchy maďarská výletná loď Európa. Nikto z cestujúcich sa nezranil a neprišlo ani k úniku paliva do vody. Na Európe sa v čase havárie konala spoločenská párty za účasti niektorých slovenských a zahraničných prominentných hostí.

30. januára 2009 - Havarovanému súlodiu v plavebnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG) hrozilo v dôsledku nebezpečného náklonu lode potopenie. Lode boli zviazané, zle uložený náklad vo vnútri plavidla spôsobil taký náklon, že sa mohli potopiť. Remorkéry sa napokon podarilo stabilizovať.

13. apríla 2011 - Štátna plavebná správa v Bratislave začala vyšetrovať zrážku nemeckej nákladnej lode Bavaria naloženej kukuricou a výletnej maltskej lode Victoria so 160 cestujúcimi na palube. K zrážke prišlo na plavebnej dráhe na 64. kilometri zdrže Hrušov vodného diela Gabčíkovo. Pasažieri vyviazli z havárie so šokom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu