Stará Tržnica: Peniaze z fundraisingu a filantropia

Občianske združenie počíta s využitím Starej tržnice aj na charitatívne akcie.

Projekt Aliancie Stará tržnica počíta s hľadaním peňazí z verejných zdrojov, európskych peňazí a aj zo samofinancovania.

Filantropia

1. Fundraisingová stratégia – úvod

Hlavnou stratégiou pri financovaní projektu Mestské centrum Stará Tržnica bude snaha o diverzifikáciu zdrojov a tak zamedzenie závislosti na jednom spôsobe financovania. Zameriame sa na nasledovné:

o verejné zdroje

o štrukturálne fondy

o Európske komunitárne podporné programy

o súkromné zdroje

o samofinancovanie prevádzky.

Fundraising bude v prvej fáze zameraný najmä na financovanie nákladov na rekonštrukciu budovy (uvedenie budovy do prevádzky z hľadiska technického stavu). Samotná prevádzka budovy bude financovaná výnosmi z prenájmu a komerčných aktivít realizovaných v Starej Tržnici.

Stará Tržnica bude zastrešovať nezvykle široké spektrum aktivít (kultúrne podujatia, trhy, zelené technológie, služby verejnosti a podobne). Preto je prirodzené, že prevádzkovateľ Starej Tržnice bude odkázaný na spoluprácu s organizáciami širokého spektra zamerania.

Partnerstvá budú dôležité kvôli posilneniu odbornosti a zručností, vykrytiu aktivít v Starej Tržnici, ale aj kvôli fundraisingu. Partnerstvá s organizáciami aktívnymi v rôznych oblastiach, alebo sídliacimi v regiónoch Slovenska nám umožnia realizovať fundraising pri zdrojoch, ktoré sú nám v súčasnosti nedostupné (napr. v súčasnosti väčšina štrukturálnych zdrojov je momentálne nedostupná pre žiadateľov z Bratislavy)

2. Formy filantropickej podpory projektu

Projekt počíta s kombináciou nasledujúcich filantropických nástrojov a iných grantových zdrojov.

a. Daňová asignácia právnických osôb (PO)

Občianske združenie (OZ) Aliancia Stará tržnica sa môže uchádzať o 1,5% daňovú asignáciu právnických osôb v odhadovanom horizonte 8 rokov.

b. Daňová asignácia fyzických osôb (FO)

OZ sa môže tiež uchádzať každoročne o podporu fyzických osôb prostredníctvom 2% daňovej asignácie, alebo 3% za predpokladu, že daná FO zároveň dobrovoľnícky odpracuje pre OZ 40 hodín v danom roku. Od prijatia Zákona o dobrovoľníctve koncom roka 2011 v tomto mechanizme sa momentálne neočakávajú legislatívne zmeny, preto možno predpokladať, že pôjde o dlhodobý zdroj príjmu.

c. In-kind:

Táto forma filantropie zahŕňa dobrovoľníctvo (napr. v rámci projektu Dobrá krajina), odborné konzultácie, poskytnutie materiálu (napr. stavebného, kancelárskeho, výpočtovej techniky, komunikačných sietí) a mediálneho priestoru.

i. Dobrovoľníctvo

  • Dobrá krajina
  • pro bono konzultácie
  • poskytnutie materiálu, zariadení – väčšinou ide o formu firemnej filantropie
  • čas dobrovoľníkov na realizáciu projektu, najmä stavebných prác na budove

ii. Médiá

Médiá môžu poskytnúť priestor buď filantropicky, alebo bežne v rámci spravodajstva, najmä však publicistiky (rádio Regina, Staromestské noviny, SME – príloha Bratislava, bratislavské TV stanice, iné).

d. Sponzoring

Táto forma podpory bude patriť medzi kľúčové, predpokladá sa, že najmä zo strany firiem a médií. Pôjde o podporu ťažiskových aktivít mestského centra (kultúrne podujatia, trhy, zelené technológie, služby verejnosti).

e. Verejné zbierky a individuálne darcovstvo

i. DMS

OZ môže využiť mechanizmus DMS (darcovskej SMS) ako formu individuálneho darcovstva. Viac informácií na http://www.donorsforum.sk/forum-donorov-3/uvod/dms-home-3/uvod/.

ii. Ľudia ľuďom

Projekt môže tiež využiť portál Ľudia ľuďom (http://www.ludialudom.sk/) ako online nástroj individuálneho darcovstva.

iii. Vianoce v lete

Toto nové podujatie, ktoré malo premiéru v júni 2012, sa bude pravdepodobne každoročne opakovať, možno i viackrát do roka. Je to jednodňová možnosť verejnej zbierky.

iv. Iné

Predpokladáme realizáciu kultúrno-spoločenských podujatí, v rámci ktorých sa uskutoční aukcia, alebo benefičný koncert, prípadne celotýždenná akcia, či deň otvorených dverí Starej Tržnice.

NB:

V rámci samofinancovania plánujeme realizáciu verejnoprospešných, najmä osvetových aktivít, ako sú programy o histórii – podnikania, dobrovoľníctva, charity, samotnej Starej tržnice, komunitného rozvoja, urbanizmu, ochrany a tvorby životného prostredia, medzigeneračného spolužitia, aktívneho starnutia, aktívneho občianstva, a.i..

2. Formy filantropického využitia projektu

Jedným z kľúčových aspektov projektu je dlhodobá podpora rozvoja filantropie na Slovensku a v regióne.

Navrhované činnosti zahŕňajú:

a. Charitatívne akcie: bazáre, aukcie

b. Verejné zbierky: rotačný systém

c. Charity shop: second hand

d. Informačné centrum pre cudzincov žijúcich v Bratislave.

4. Záver:

Do reklamnej politiky môže zasahovať fakt, že niekedy nastáva konkurenčný stav – nemožnosť spolupráce so všetkými. Keďže však ide o filantropiu, táto forma poskytuje možnosť spolupracovať aj s firmami, ktoré si konkurujú v podnikateľskom prostredí, ale nie v neziskovom.

Túto spoluprácu vnímame na princípe „sme transparetní, oslovujeme všetkých, keďže v rámci filantropie firmy spolupracovať môžu, a nie sú v tom obchodní konkurenti.“

Vypracovali: Lucia Faltinová, Mirka Lachká

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 124
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 075
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 622
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 863
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 210
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 715
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 043
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 605
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 681