Projekt Aliancie Stará tržnica počíta s hľadaním peňazí z verejných zdrojov, európskych peňazí a aj zo samofinancovania.
Filantropia
1. Fundraisingová stratégia – úvod
Hlavnou stratégiou pri financovaní projektu Mestské centrum Stará Tržnica bude snaha o diverzifikáciu zdrojov a tak zamedzenie závislosti na jednom spôsobe financovania. Zameriame sa na nasledovné:
o verejné zdroje
o štrukturálne fondy
o Európske komunitárne podporné programy
o súkromné zdroje
o samofinancovanie prevádzky.
Fundraising bude v prvej fáze zameraný najmä na financovanie nákladov na rekonštrukciu budovy (uvedenie budovy do prevádzky z hľadiska technického stavu). Samotná prevádzka budovy bude financovaná výnosmi z prenájmu a komerčných aktivít realizovaných v Starej Tržnici.
Stará Tržnica bude zastrešovať nezvykle široké spektrum aktivít (kultúrne podujatia, trhy, zelené technológie, služby verejnosti a podobne). Preto je prirodzené, že prevádzkovateľ Starej Tržnice bude odkázaný na spoluprácu s organizáciami širokého spektra zamerania.
Partnerstvá budú dôležité kvôli posilneniu odbornosti a zručností, vykrytiu aktivít v Starej Tržnici, ale aj kvôli fundraisingu. Partnerstvá s organizáciami aktívnymi v rôznych oblastiach, alebo sídliacimi v regiónoch Slovenska nám umožnia realizovať fundraising pri zdrojoch, ktoré sú nám v súčasnosti nedostupné (napr. v súčasnosti väčšina štrukturálnych zdrojov je momentálne nedostupná pre žiadateľov z Bratislavy)
2. Formy filantropickej podpory projektu
Projekt počíta s kombináciou nasledujúcich filantropických nástrojov a iných grantových zdrojov.
a. Daňová asignácia právnických osôb (PO)
Občianske združenie (OZ) Aliancia Stará tržnica sa môže uchádzať o 1,5% daňovú asignáciu právnických osôb v odhadovanom horizonte 8 rokov.
b. Daňová asignácia fyzických osôb (FO)
OZ sa môže tiež uchádzať každoročne o podporu fyzických osôb prostredníctvom 2% daňovej asignácie, alebo 3% za predpokladu, že daná FO zároveň dobrovoľnícky odpracuje pre OZ 40 hodín v danom roku. Od prijatia Zákona o dobrovoľníctve koncom roka 2011 v tomto mechanizme sa momentálne neočakávajú legislatívne zmeny, preto možno predpokladať, že pôjde o dlhodobý zdroj príjmu.
c. In-kind:
Táto forma filantropie zahŕňa dobrovoľníctvo (napr. v rámci projektu Dobrá krajina), odborné konzultácie, poskytnutie materiálu (napr. stavebného, kancelárskeho, výpočtovej techniky, komunikačných sietí) a mediálneho priestoru.
i. Dobrovoľníctvo
- Dobrá krajina
- pro bono konzultácie
- poskytnutie materiálu, zariadení – väčšinou ide o formu firemnej filantropie
- čas dobrovoľníkov na realizáciu projektu, najmä stavebných prác na budove
ii. Médiá
Médiá môžu poskytnúť priestor buď filantropicky, alebo bežne v rámci spravodajstva, najmä však publicistiky (rádio Regina, Staromestské noviny, SME – príloha Bratislava, bratislavské TV stanice, iné).
d. Sponzoring
Táto forma podpory bude patriť medzi kľúčové, predpokladá sa, že najmä zo strany firiem a médií. Pôjde o podporu ťažiskových aktivít mestského centra (kultúrne podujatia, trhy, zelené technológie, služby verejnosti).
e. Verejné zbierky a individuálne darcovstvo
i. DMS
OZ môže využiť mechanizmus DMS (darcovskej SMS) ako formu individuálneho darcovstva. Viac informácií na http://www.donorsforum.sk/forum-donorov-3/uvod/dms-home-3/uvod/.
ii. Ľudia ľuďom
Projekt môže tiež využiť portál Ľudia ľuďom (http://www.ludialudom.sk/) ako online nástroj individuálneho darcovstva.
iii. Vianoce v lete
Toto nové podujatie, ktoré malo premiéru v júni 2012, sa bude pravdepodobne každoročne opakovať, možno i viackrát do roka. Je to jednodňová možnosť verejnej zbierky.
iv. Iné
Predpokladáme realizáciu kultúrno-spoločenských podujatí, v rámci ktorých sa uskutoční aukcia, alebo benefičný koncert, prípadne celotýždenná akcia, či deň otvorených dverí Starej Tržnice.
NB:
V rámci samofinancovania plánujeme realizáciu verejnoprospešných, najmä osvetových aktivít, ako sú programy o histórii – podnikania, dobrovoľníctva, charity, samotnej Starej tržnice, komunitného rozvoja, urbanizmu, ochrany a tvorby životného prostredia, medzigeneračného spolužitia, aktívneho starnutia, aktívneho občianstva, a.i..
2. Formy filantropického využitia projektu
Jedným z kľúčových aspektov projektu je dlhodobá podpora rozvoja filantropie na Slovensku a v regióne.
Navrhované činnosti zahŕňajú:
a. Charitatívne akcie: bazáre, aukcie
b. Verejné zbierky: rotačný systém
c. Charity shop: second hand
d. Informačné centrum pre cudzincov žijúcich v Bratislave.
4. Záver:
Do reklamnej politiky môže zasahovať fakt, že niekedy nastáva konkurenčný stav – nemožnosť spolupráce so všetkými. Keďže však ide o filantropiu, táto forma poskytuje možnosť spolupracovať aj s firmami, ktoré si konkurujú v podnikateľskom prostredí, ale nie v neziskovom.
Túto spoluprácu vnímame na princípe „sme transparetní, oslovujeme všetkých, keďže v rámci filantropie firmy spolupracovať môžu, a nie sú v tom obchodní konkurenti.“
Vypracovali: Lucia Faltinová, Mirka Lachká