Motorky sa búria proti papučiam

Parkovacie miesta pre motorky v meste nie sú, papuče za zlé parkovanie však motorkári dostávajú.

Parkovacie miesta pre motorky neexistujú, papuče však dostávajú.(Zdroj: www.motoride.sk)

Motorkári dnes obsadili centrum Bratislavy, aby ukázali, ako im úrady kážu parkovať.

Agentúrny text sme o 17:30 nahradili autorským článkom SME.

STARÉ MESTO. Päťdesiat papúč rozdala mestská polícia od začiatku leta motorkám, ktoré parkovali v centre Bratislavy. V meste pritom neexistujú žiadne parkovacie boxy pre motorky. Tie majú parkovať na miestach pre autá.
Asi stovka motorkárov preto dnes obsadila parkovacie boxy pre autá v centre. Motorky oblepili plagátmi: Tu mohlo stáť tvoje auto.

motorkaparking2_res.jpg

Takto protestovali motorkári.

FOTO - SME

Nakúpili papuče

Papuče dávajú na motorky od začiatku júla. Hovorca mestskej polície Peter Pleva tvrdí, že na základe sťažností občanov. „Niektorí motorkári parkovali priamo v pešej zóne Starého Mesta, prípadne na chodníkoch v rozpore s ustanoveniami zákona o cestnej premávke,“ tvrdí Pleva.

Koľko zatiaľ na pokutách vybrali, nepovedal. Môžu byť až do výšky 60 eur. „Mesto nerieši problém stacionárnej dopravy, ale len napĺňa vlastnými úradníkmi rozkradnutú mestskú kasu,“ myslí si organizátor protestu Vadim Kusý. „Na celom svete môžu motocykle parkovať buď na miestach, ktoré sú pre ne určené, alebo tam, kde netvoria prekážku cestnej premávke,“ dodáva.

Za pravdu mu dáva aj dopravný expert Jozef Drahovský, ktorý na problém upozornil na svojom blogu. „Neexistuje žiadny oficiálny postup, ako legálne v Bratislave v zóne s regulovaným parkovaním zaparkovať motocykel alebo skúter,“ napísal. Stáť na chodníku je v zóne s plateným parkovaním zakázané. Neplatí tam ani pravidlo, že stačí nechať 1,5 metra pre chodcov.

motorkypet1_res.jpg

Motorkár Vadim Kusý odovzdal petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej.

FOTO - SME

Spísali petíciu

Motorkári preto dnes odovzdali petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej (SDKÚ), ktorá práve na Šafárikovom námestí otvárala dočasný detský kútik.

„Chceme motorky podporiť ako alternatívu k autám,“ reagovala Rosová. „Ak nám dáte návrhy, kde môžu byť motorky, tak ich zapracujeme,“ povedala motorkárom.

Staré Mesto totiž pripravuje novú parkovaciu politiku, miesta pre motorky doteraz neplánovalo vyznačiť. „Nerátali sme so spoplatnením motoriek a nedostali sme na to ani podnety,“ povedala Rosová, podľa ktorej parkovacia politika rieši len dvojstopové motorové vozidlá, teda autá.

Motorkárom odporučila, aby sa v prvom rade obrátili na parlament a žiadali o dovolenie parkovať na chodníku.

"V zóne s kontrolovaným státím sa už na chodníku parkovať nemôže vôbec a výnimka pre motorky v zákone nie je," povedala starostka, podľa ktorej treba novelizovať zákon.

Prižmúri oči polícia?

"Podľa vás je situácia, ktorá je teraz, neriešiteľná, pokiaľ nebude zmena zákona?" opýtal sa jej Kusý. Starostka, exposlankyňa SDKÚ, reagovala, že zmena zákona o cestnej premávke je jednoduchá. Dovtedy je podľa nej možné iba rokovať s mestskou políciou, aby bola trpezlivá. "Je to naozaj len o prižmúrení oboch očí," povedala.

Popoludní Staré Mesto poslalo tlačovú správu, v ktorej sľúbilo, že navrhne poslancom parlamentu zmenu zákona o cestnej premávke. "Tento návrh by umožnil, aby v zóne s dopravným obmedzením mohli parkovať motorky na chodníku, ak zachovajú šírku chodníka najmenej 1,5 metra," povedal staromestský hovorca Tomáš Halán.

Poznamenala, že motorkári sa mohli ozvať už skôr, keďže v lete prebiehala diskusia o novej parkovacej politike. „Je mi ľúto, že túto možnosť nevyužili a volili protest ako prvý krok," tvrdí.

Ministerstvo podnet vracia

„Ministerstvo vnútra sa nebráni diskusii na akúkoľvek tému súvisiacu s prípadnými zmenami v pravidlách cestnej premávky,“ reagovalo ministerstvo, ktoré vedie známy motorkár Robert Kaliňák (Smer). Zákon však podľa tlačového oddelenia sprísnili na základe požiadaviek obcí.

"V tomto konkrétnom prípade (parkovanie motocyklistov v Bratislave) ide skôr o problém nedostatočného dopravného riešenia na danom území," píše ministerstvo.

Magistrátu a Starému Mestu tak ministerstvo odporučilo, aby pre motorky vyznačili parkovacie boxy.

Kartu odfúkne

Magistrát, ktorý má na starosti hlavné ťahy v meste, uznáva, že motorky by nemali zaberať miesta pre autá, a tak je treba vyznačiť špeciálne parkovacie boxy.

Dnes však podľa Daniely Rodinovej nevie určiť, koľko takýchto miest je potrebných. "Mesto momentálne nedisponuje priebežnými dopravnými prieskumami, na základe ktorých by vedelo exaktne určiť, koľko percent v dopravnom prúde je motocyklov. Ak by sa takéto prieskumy v budúcnosti realizovali, potom by bolo možné stanoviť potrebný rozsah parkovacích miest aj pre tieto vozidlá," vraví Rodinová.

„Možno by malo byť zákonom stanovené percento, koľko treba vyhradiť parkovacích miest aj pre jednostopové vozidlá,“ odkázal magistrát opäť na vládu.

Motorkári tiež žiadajú, aby mesto a Staré Mesto k dopravným značkám Zóna s kontrolovaným státím osadili dodatkové tabuľky "Okrem motocyklov" a umožnili im parkovať aj pri zábranách pre parkovanie automobilov. Rodinová tvrdí, že v novej parkovacej politike mesta je tento systém obsiahnutý. "Dúfame, že budeme môcť realizovať jednotnú dopravnú politiku na území mesta už v budúcom kalendárnom roku."

Kam dať kartu?

Motorkárom tak zatiaľ neostáva nič iné, ako parkovať na miestach pre autá a používať parkovacie karty pre autá. Aj s tými však majú problém. Nemajú ich kam založiť bez rizika, že im ich odfúkne alebo ich niekto vezme.

Mestská polícia im vraj poradila, aby si parkovné kupovali cez sms. Kusý však namieta, že o tejto možnosti nevie každý, hlavne nie cudzinci.

motorkaparking5_res.jpg

Parkovanie na chodníku je v centre zakázané.

motorkaparking9_res.jpg

motorkaparking6_res.jpg

Motorky by mali parkovať na miestach pre autá.

motorkaparking3_res.jpg

Platí to aj pre malé motorky.

FOTO - SME

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 625
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 101
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 240
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 989
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 792