SME

Motorky sa búria proti papučiam

Parkovacie miesta pre motorky v meste nie sú, papuče za zlé parkovanie však motorkári dostávajú.

Parkovacie miesta pre motorky neexistujú, papuče však dostávajú.Parkovacie miesta pre motorky neexistujú, papuče však dostávajú. (Zdroj: www.motoride.sk)

Motorkári dnes obsadili centrum Bratislavy, aby ukázali, ako im úrady kážu parkovať.

Agentúrny text sme o 17:30 nahradili autorským článkom SME.

STARÉ MESTO. Päťdesiat papúč rozdala mestská polícia od začiatku leta motorkám, ktoré parkovali v centre Bratislavy. V meste pritom neexistujú žiadne parkovacie boxy pre motorky. Tie majú parkovať na miestach pre autá.
Asi stovka motorkárov preto dnes obsadila parkovacie boxy pre autá v centre. Motorky oblepili plagátmi: Tu mohlo stáť tvoje auto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

motorkaparking2_res.jpg

Takto protestovali motorkári.

SkryťVypnúť reklamu

FOTO - SME

Nakúpili papuče

Papuče dávajú na motorky od začiatku júla. Hovorca mestskej polície Peter Pleva tvrdí, že na základe sťažností občanov. „Niektorí motorkári parkovali priamo v pešej zóne Starého Mesta, prípadne na chodníkoch v rozpore s ustanoveniami zákona o cestnej premávke,“ tvrdí Pleva.

Koľko zatiaľ na pokutách vybrali, nepovedal. Môžu byť až do výšky 60 eur. „Mesto nerieši problém stacionárnej dopravy, ale len napĺňa vlastnými úradníkmi rozkradnutú mestskú kasu,“ myslí si organizátor protestu Vadim Kusý. „Na celom svete môžu motocykle parkovať buď na miestach, ktoré sú pre ne určené, alebo tam, kde netvoria prekážku cestnej premávke,“ dodáva.

Za pravdu mu dáva aj dopravný expert Jozef Drahovský, ktorý na problém upozornil na svojom blogu. „Neexistuje žiadny oficiálny postup, ako legálne v Bratislave v zóne s regulovaným parkovaním zaparkovať motocykel alebo skúter,“ napísal. Stáť na chodníku je v zóne s plateným parkovaním zakázané. Neplatí tam ani pravidlo, že stačí nechať 1,5 metra pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

motorkypet1_res.jpg

Motorkár Vadim Kusý odovzdal petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej.

FOTO - SME

Spísali petíciu

Motorkári preto dnes odovzdali petíciu starostke Starého Mesta Tatiane Rosovej (SDKÚ), ktorá práve na Šafárikovom námestí otvárala dočasný detský kútik.

„Chceme motorky podporiť ako alternatívu k autám,“ reagovala Rosová. „Ak nám dáte návrhy, kde môžu byť motorky, tak ich zapracujeme,“ povedala motorkárom.

Staré Mesto totiž pripravuje novú parkovaciu politiku, miesta pre motorky doteraz neplánovalo vyznačiť. „Nerátali sme so spoplatnením motoriek a nedostali sme na to ani podnety,“ povedala Rosová, podľa ktorej parkovacia politika rieši len dvojstopové motorové vozidlá, teda autá.

Motorkárom odporučila, aby sa v prvom rade obrátili na parlament a žiadali o dovolenie parkovať na chodníku.

SkryťVypnúť reklamu

"V zóne s kontrolovaným státím sa už na chodníku parkovať nemôže vôbec a výnimka pre motorky v zákone nie je," povedala starostka, podľa ktorej treba novelizovať zákon.

Prižmúri oči polícia?

"Podľa vás je situácia, ktorá je teraz, neriešiteľná, pokiaľ nebude zmena zákona?" opýtal sa jej Kusý. Starostka, exposlankyňa SDKÚ, reagovala, že zmena zákona o cestnej premávke je jednoduchá. Dovtedy je podľa nej možné iba rokovať s mestskou políciou, aby bola trpezlivá. "Je to naozaj len o prižmúrení oboch očí," povedala.

Popoludní Staré Mesto poslalo tlačovú správu, v ktorej sľúbilo, že navrhne poslancom parlamentu zmenu zákona o cestnej premávke. "Tento návrh by umožnil, aby v zóne s dopravným obmedzením mohli parkovať motorky na chodníku, ak zachovajú šírku chodníka najmenej 1,5 metra," povedal staromestský hovorca Tomáš Halán.

Poznamenala, že motorkári sa mohli ozvať už skôr, keďže v lete prebiehala diskusia o novej parkovacej politike. „Je mi ľúto, že túto možnosť nevyužili a volili protest ako prvý krok," tvrdí.

Ministerstvo podnet vracia

„Ministerstvo vnútra sa nebráni diskusii na akúkoľvek tému súvisiacu s prípadnými zmenami v pravidlách cestnej premávky,“ reagovalo ministerstvo, ktoré vedie známy motorkár Robert Kaliňák (Smer). Zákon však podľa tlačového oddelenia sprísnili na základe požiadaviek obcí.

"V tomto konkrétnom prípade (parkovanie motocyklistov v Bratislave) ide skôr o problém nedostatočného dopravného riešenia na danom území," píše ministerstvo.

Magistrátu a Starému Mestu tak ministerstvo odporučilo, aby pre motorky vyznačili parkovacie boxy.

Kartu odfúkne

Magistrát, ktorý má na starosti hlavné ťahy v meste, uznáva, že motorky by nemali zaberať miesta pre autá, a tak je treba vyznačiť špeciálne parkovacie boxy.

Dnes však podľa Daniely Rodinovej nevie určiť, koľko takýchto miest je potrebných. "Mesto momentálne nedisponuje priebežnými dopravnými prieskumami, na základe ktorých by vedelo exaktne určiť, koľko percent v dopravnom prúde je motocyklov. Ak by sa takéto prieskumy v budúcnosti realizovali, potom by bolo možné stanoviť potrebný rozsah parkovacích miest aj pre tieto vozidlá," vraví Rodinová.

„Možno by malo byť zákonom stanovené percento, koľko treba vyhradiť parkovacích miest aj pre jednostopové vozidlá,“ odkázal magistrát opäť na vládu.

Motorkári tiež žiadajú, aby mesto a Staré Mesto k dopravným značkám Zóna s kontrolovaným státím osadili dodatkové tabuľky "Okrem motocyklov" a umožnili im parkovať aj pri zábranách pre parkovanie automobilov. Rodinová tvrdí, že v novej parkovacej politike mesta je tento systém obsiahnutý. "Dúfame, že budeme môcť realizovať jednotnú dopravnú politiku na území mesta už v budúcom kalendárnom roku."

Kam dať kartu?

Motorkárom tak zatiaľ neostáva nič iné, ako parkovať na miestach pre autá a používať parkovacie karty pre autá. Aj s tými však majú problém. Nemajú ich kam založiť bez rizika, že im ich odfúkne alebo ich niekto vezme.

Mestská polícia im vraj poradila, aby si parkovné kupovali cez sms. Kusý však namieta, že o tejto možnosti nevie každý, hlavne nie cudzinci.

motorkaparking5_res.jpg

Parkovanie na chodníku je v centre zakázané.

motorkaparking9_res.jpg

motorkaparking6_res.jpg

Motorky by mali parkovať na miestach pre autá.

motorkaparking3_res.jpg

Platí to aj pre malé motorky.

FOTO - SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 676
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 926
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 210
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 483
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 396
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 145
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 958
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 550
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 857
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 509
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 848
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 696
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 434
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 958
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 518
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 245
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu