SME

Staré Mesto chce, aby návštevy platili viac

Tento týždeň sa končí pripomienkovanie návrhu nových pravidiel parkovania v centre.

Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach.Vyhradené parkovacie boxy zrušia, platiť sa bude takmer na všetkých miestach. (Zdroj: TASR)

V centre Bratislavy sa čoskoro zmení systém parkovania. Domáci by dali vyššie poplatky cezpoľným.

BRATISLAVA. Už len posledný týždeň majú obyvatelia bratislavského Starého Mesta, aby ovplyvnili nové pravidlá parkovania v centre mesta. Pripomienky môžu posielať do piatka. Výsledkom má byť zvýhodnenie rezidentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novú parkovaciu politiku môžete pripomienkovať tu:

Návrhy a ceny

Rezidenti

Parkovacia karta:

  • 20 eur na rok len pre okolie trvalého pobytu;

  • 100 eur na rok pre celé Staré Mesto;

Návštevníci

Parkovacia karta:

SkryťVypnúť reklamu
  • neprenosná ­ 1000 eur na rok

  • prenosná – 1500 eur na rok;

Hodinové parkovné:

  • okolie Hradu až po Palisády 2 eurá za hodinu, maximálne dve hodiny, (bez obmedzenia a úhrady s rezidentskou kartou);

  • ďalej 1,50 eura za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou);

  • na okraji – 1 euro za hodinu, (bez úhrady rezidenti a návštevníci s kartou).

Podnetov zatiaľ dostali štyridsaťsedem. „Najčastejšie ide o pripomienky k cene parkovaného pre rezidentov a návštevníkov, prípadne k organizácii parkovania – parkovacie zóny a sektory,“ vraví hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

Niektorí Staromešťania napríklad žiadajú, aby návštevníci z inej mestskej časti či z iného mesta platili viac, ako je v návrhu, teda tisíc eur za rok. Koľko takýchto podnetov dostali, Halán nespresnil.

SkryťVypnúť reklamu

Staromestskí poslanci zatiaľ schválili zásady parkovacej politiky, o konkrétnych sumách sa ešte bude rozhodovať. Definitívny verdikt dajú opäť miestni poslanci, padnúť má v októbri. Zmena by mala platiť od prvých mesiacov budúceho roka.

Staré Mesto odhaduje, že na novom parkovnom vyberie 300­tisíc eur. „Finančné prostriedky použije prioritne na skvalitnenie parkovacieho systému a na opravu komunikácií,“ vraví Halán.

Aby sa turista nestratil

Mestská časť má v správe cesty tretej a štvrtej triedy, teda skôr vedľajšie uličky. Cesty prvej a druhej triedy spravuje magistrát a ten tam aj môže vyberať parkovné.

„Je teda potrebné, aby bol jednotný parkovací systém v celej Bratislave,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský. Pomohol by podľa neho aj cudzincom, aby sa zorientovali.

SkryťVypnúť reklamu

Po zavedení nového systému môže hroziť, že sa štvrte okolo Starého Mesta ešte viac zaplnia autami. Starostka Táňa Rosová z SDKÚ preto rokovala s Ružinovom aj s Novým Mestom, aby „bola parkovacia politika približne rovnaká“. Spoločný kompromisný systém chce aj primátor Milan Ftáčnik.

Tri zóny

Spoplatnená časť Starého Mesta má byť rozdelená na tri oblasti. V bezprostrednom okolí Hradu až po Palisády by autá mohli parkovať najviac dve hodiny za dve eurá na hodinu. Platili by aj majitelia parkovacej karty, ktorí bývajú mimo centra, zatiaľ bez výnimiek.

Rezidentov by sa netýkalo ani časové obmedzenie.

Zóna ďalej od centra by stála 1,5 eura na hodinu, okrajová euro.

Zmena parkovania sa nemá týkať pomerne rozsiahlej zóny okolo historického centra ohraničenej Zochovou ulicou, nábrežím medzi Novým a Starým mostom, Dostojevského radom a Staromestkou ulicou. Parkovanie tam zabezpečuje firma BPS park, platí sa parkovacími kartami 80 centov za hodinu.

Rovnako sa zmena netýka ani oblasti okolo Horského parku, kde podľa Halána nie je problém s parkovaním.

Nedoriešené je podľa Drahovského krátkodobé parkovanie na pár minút. „Pokiaľ viem, tak už sa dohadovalo, aby mohol občan napríklad zastaviť na stanici a naložiť alebo vyložiť rodinu.“

Firemné auto s papierom

Kartu vydajú len tým, ktorí majú v Starom Meste trvalý pobyt, nie prechodné bydlisko.

„Parkovaciu kartu môže získať iba občan, ktorý má na území mestskej časti trvalý pobyt, má vozidlo alebo preukáže vzťah k vozidlu,“ vraví Halán. „Vzťah k vozidlu znamená, že ak má auto z požičovne, musí predložiť nájomnú zmluvu. Ak má firemné auto, musí predložiť potvrdenie od zamestnávateľa.“

Otázky a odpovede

Nový systém parkovania má zatiaľ viacero nejasností. Na rôzne modelové situácie, ktoré môžu nastať po zmene, odpovedá Staré Mesto.

1.Rezidentovi príde známy s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Parkovacia politika rozoznáva dve skupiny – rezidentov a návštevníkov. V prípade, že majiteľ auta nemá trvalý pobyt na území Starého Mesta a zaparkuje, je vnímaný ako návštevník.

2. Rezidentovi príde rodinný príslušník s trvalým pobytom v inom meste alebo v inej zóne parkovania na návštevu autom. Bude platiť ako návštevník, alebo bude preňho nejaká výnimka?
Rovnako ako v otázke číslo 1.

3. U rezidenta dočasne býva niekto, kto denne používa vlastné auto, no nemá trvalý pobyt v Starom Meste. Ako budete riešiť všetkých nájomníkov, ktorí v danej zóne nemajú trvalý pobyt? Budú platiť ako návštevníci, alebo bude pre nich nejaká výnimka?
Ak nemá obyvateľ trvalý pobyt na území mestskej časti, nemôže mu byť vydaná rezidentská parkovacia karta a je vnímaný ako návštevník.

4. Rezident má auto v servise a dočasne jazdí na inom. Hovoríte, že rezidentská karta je neprenosná. Čo sa stane v takomto prípade?
Rezidentské karty budú vydávané formou nálepiek. Nová parkovacia politika je
v štádiu prípravy a zatiaľ sa pracuje aj na vyriešení takýchto situácií.

5.Príde sanitka, bude musieť platiť?
Ak sanitka vykonáva zdravotnú starostlivosť, Krajské riaditeľstvo Policajného zboru vydáva výnimku vo forme bielej karty s červeným pruhom.

md

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 662
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 443
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 409
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 151
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 364
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 222
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 079
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 978
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 471
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 726
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 315
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 681
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 267
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu