SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Propeler by mohol premávať už v budúcom roku

Samospráva rokuje so Štátnou plavebnou správou o pridelení kotviacich miest. Prístaviská by mali byť štyri, neskôr by mali postaviť ďalšie.

Samospráva rokuje so Štátnou plavebnou správou o pridelení kotviacich miest. Prístaviská by mali byť štyri, neskôr by mali postaviť ďalšie.

BRATISLAVA. Legendárnou loďou Propeler, ktorá spája brehy slovenskej metropoly, by sa mohli Bratislavčania prepravovať už v budúcom roku. Myslí si to Táňa Rosová, starostka Starého Mesta, ktoré má po niekoľkomesačných rokovaniach s autormi projektu v rukách návrh vodnej linky so štyrmi nástupnými bodmi. Mestská časť preto v stredu 22. augusta zorganizovala na Šafárikovom námestí verejnú prezentáciu lode a jej prevádzky, ľudia tak mohli dať k projektu svoje podnety.

Skryť Vypnúť reklamu

Hromadná doprava

Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h.Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút.

Na výber by mohli byť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Prvý by mal stáť jedno euro, druhý asi tri. "Na úroveň lístkov MHD by sme sa mohli dostať vtedy, ak by sme sa v budúcnosti začlenili do systému integrovanej dopravy," tvrdí autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ. Plavidlo zo špeciálneho plastu by malo mať vybavenie na úrovni zájazdového autobusu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa starostky je dnes všetko pripravené tak, aby mohla loď v budúcom roku začať premávať. Hlavné bariéry, ktoré projektu stáli v ceste, boli podľa nej v tom, aký zámer mal s loďou magistrát a aký mestská časť.

Prístaviská zatiaľ nemajú

Zrejme najdlhšie bude teraz trvať získanie povolení pre prístaviská, všetko ostatné sa dá podľa autorov projektu stihnúť do deviatich mesiacov až roka. "Záujemcov o prístaviská je totiž mnoho," poznamenala starostka. Podľa riaditeľa kancelárie primátora Mariána Miškanina mesto už so Štátnou plavebnou správou o pridelení kotviacich miest rokuje. Práve ono by ich totiž malo zaobstarať a budú aj v jeho vlastníctve. "Máme vytypované voľné riečne kilometre a ideme sa o ne uchádzať," dodal Miškanin.

Skryť Vypnúť reklamu

Popri nábreží Dunaja sa zatiaľ počíta so štyrmi prístaviskami pri Sade Janka Kráľa, Riverparku, pri centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri Eurovei s možným prestupom na Dunajbus.

Mesto v posledných týždňoch protestovalo proti kotveniu lodí pri nákupnom centre, Propeler mu ale neprekáža. "Rozprávame sa o lodi, ktorá má dĺžku 19 metrov a šírku šesť metrov. Pristaví, ľudia nastúpia, vystúpia a odíde. Nebude tam kotviť celý deň a nebude to 137-metrová loď," reagoval Miškanin.

Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu. V budúcnosti by okrem štyroch prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum.

Na vybudovanie lode bude treba 750.000 až 850.000 eur a jednej zástavky 250.000 eur. Zatiaľ ide všetko zo súkromných peňazí.

Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, hoci potom ešte vznikli pokusy, keď sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 681
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 173
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 123
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 822
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 831
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 297
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 640
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 096
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 845
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 580
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 793
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 170
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 826
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 674
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 315
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 588
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 588
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 310
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu