Dôvodom sú peniaze.
BRATISLAVA. Hlavné mesto SR nemá peniaze na to, aby bola mestská hromadná doprava bezplatná. V estónskom Tallinne sa tento projekt chystajú zaviesť od januára budúceho roka.
O projekte aj o zlepšení kvality dopravy v hlavných mestách diskutovali na minulotýždňovom stretnutí primátor Bratislavy Milan Ftáčnik s primátorom Tallinnu Edgarom Savisaarom.
Primátor v Estónsku
Ftáčnik do Estónska vycestoval na pozvanie Savisaara. Obe mestá majú podľa bratislavského primátora veľmi veľa spoločného pri riešení svojich mestských problémov.
"Pre Bratislavu je inšpiráciou v oblasti elektronizácie fungovania samosprávy a poskytovania služieb pre obyvateľov touto rýchlou a modernou formou komunikácie," informovala TASR hovorkyňa magistrátu Daniela Rodinová.
Na bezplatnú MHD, ktorú sa Tallinn chystá spustiť budúci rok, však naše hlavné mesto nemá peniaze. "Finančná situácia a najmä rozpočet Bratislavy takýto projekt zatiaľ neumožňuje zrealizovať," odôvodnila Rodinová s tým, že Tallinn má oproti Bratislave rozpočet dvakrát väčší. Estónske hlavné mesto tak bude prvé v Európe s bezplatnou MHD, v týždňovom referende o tom rozhodli Estónčania ešte v marci.
Ftáčnikovi sa síce projekt páči a mesto už skôr uviedlo, že bezplatná MHD je priestorom na diskusiu, financovať však dopravný podnik bez príjmov z cestovných lístkov nevie.
"Nedokáže pokryť ani výkony, ktoré si objednáva, či splatiť dlhy z minulých rokov," poznamenala hovorkyňa DPB Agáta Staneková. Navýšený finančný príspevok pre podnik, ktorý začiatkom marca schválili mestskí poslanci, napríklad odobral z rozpočtu na čistotu mesta. Výdavky na letnú a zimnú údržbu komunikácií sa tak znížia o 1,5 milióna eur.
Preferencia MHD
Magistrát však stále chce, aby z ciest zmizli autá a ľudia radšej uprednostnili mestskú dopravu či viac využívali cyklistické trasy. Po lete by tak mali poslanci rokovať napríklad o vytvorení cyklotrasy z Karlovej Vsi do Devína, ktorú by po nedávnom otvorení cyklomosta využívali aj Rakúšania.
Po Devínskej ceste je dnes jazdiť nebezpečné. Do pruhov, kde jazdí MHD, chce zase Ftáčnik dostať aj osobné autá, v ktorých by sa však museli viesť minimálne traja pasažieri.
"Postavíme na kraj cesty policajta, ktorý bude sledovať, koľkí pasažieri sa vezú," vysvetlil pre TASR kontrolu takejto dopravy. Auto s jedným pasažierom dostane pokutu.
Bratislavský primátor rokoval minulý týždeň v Tallinne aj s námestníkom primátora pre mestské plánovanie a verejnú dopravu Taavim Aasom, s námestníkom primátora Kallem Klandorfom a tallinnským mestským tajomníkom Toomasom Seppom. Počas bilaterálnej návštevy sa stretol aj s primátorom Budapešti Istvánom Tarlósom.