Z histórie mosta do Schlosshofu: Ľad pomohol Napoleonovi

Poškodený most odklonil uhorské vojsko od Napoleona. Definitívne ho položila až železná opona.

Historický pohľad na spojenie do Schlosshofu.
info
Z histórie
Most Devínska
  • 1771 – stavba mosta na príkaz Márie Terézie;

    1805 – mostom prešli Napoleonove vojská;

    1809 – most poškodil ľad, uhorské vojská ním neprešli;

    1848 – most poznačila revolúcia;

    1949 –koniec mosta.

BRATISLAVA. Nielen Chuck Norris, ale aj Mária Terézia či Napoleon. Most ponad rieku Moravu sa so zvučnými menami spájal aj v minulosti.

Dnešný vznikol na mieste historického, ktorý vystavali v roku 1771 na príkaz Márie Terézie. Pôvodný most bol drevený.

Na svojom blogu približuje jeho históriu aj spôsob stavby Peter Paulík, asistent na Katedre betónových konštrukcií a mostov na Stavebnej fakulte STU.

V roku 1805 ním podľa neho prešli aj Napoleonove jazdecké oddiely, keď lúpili v obciach pri Bratislave. O štyri roky neskôr most vážne poškodil ľad, čo možno zmenilo históriu. Narušenie mosta totiž zabránilo prechodu uhorských vojsk počas krvavej bitky pri Wagrame, po ktorej Napoleonove vojská obsadili Bratislavu. „Ak by most nebol poškodený a vojská by po ňom prešli, je dosť možné, že by Napoleon túto bitku prehral a celé jeho vojenské ťaženie by sa potom vyvíjalo celkom inak,“ domnieva sa Paulík.

Most potom nechal obnoviť gróf Pálffy, opäť ho však poznačila revolúcia v roku 1848. „Jeden z prvých bojov sa odohral práve na tomto moste. V bitke padlo približne 30 vojakov na oboch stranách a takmer celá drevená časť mosta zhorela do tla,“ vraví Paulík. Most opravili, no dlho nevydržal, v roku 1866 ho zasa rozobrali pri ústupe rakúskych vojsk v prusko-rakúskej vojne.

„Pre charakter svojej konštrukcie bol most poškodený takmer každý rok a potreboval permanentnú údržbu,“ približuje odborník na mosty. V roku 1880 ho opäť poškodili ľady, definitívne ho však položila druhá svetová vojna a zmena režimu po nej.

Po vojne ho opravili a zopár rokov fungoval. „Po roku 1949 už bol úplne vyradený a postupne sa rozpadal. Železná opona most vymazala z mapy,“ uzavrel Paulík.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 111
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 990
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 139
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 319
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 263
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 069
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 793
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop