Z histórie
Most Devínska
-
1771 – stavba mosta na príkaz Márie Terézie;
1805 – mostom prešli Napoleonove vojská;
1809 – most poškodil ľad, uhorské vojská ním neprešli;
1848 – most poznačila revolúcia;
1949 –koniec mosta.
BRATISLAVA. Nielen Chuck Norris, ale aj Mária Terézia či Napoleon. Most ponad rieku Moravu sa so zvučnými menami spájal aj v minulosti.
Dnešný vznikol na mieste historického, ktorý vystavali v roku 1771 na príkaz Márie Terézie. Pôvodný most bol drevený.
Na svojom blogu približuje jeho históriu aj spôsob stavby Peter Paulík, asistent na Katedre betónových konštrukcií a mostov na Stavebnej fakulte STU.
V roku 1805 ním podľa neho prešli aj Napoleonove jazdecké oddiely, keď lúpili v obciach pri Bratislave. O štyri roky neskôr most vážne poškodil ľad, čo možno zmenilo históriu. Narušenie mosta totiž zabránilo prechodu uhorských vojsk počas krvavej bitky pri Wagrame, po ktorej Napoleonove vojská obsadili Bratislavu. „Ak by most nebol poškodený a vojská by po ňom prešli, je dosť možné, že by Napoleon túto bitku prehral a celé jeho vojenské ťaženie by sa potom vyvíjalo celkom inak,“ domnieva sa Paulík.
Most potom nechal obnoviť gróf Pálffy, opäť ho však poznačila revolúcia v roku 1848. „Jeden z prvých bojov sa odohral práve na tomto moste. V bitke padlo približne 30 vojakov na oboch stranách a takmer celá drevená časť mosta zhorela do tla,“ vraví Paulík. Most opravili, no dlho nevydržal, v roku 1866 ho zasa rozobrali pri ústupe rakúskych vojsk v prusko-rakúskej vojne.
„Pre charakter svojej konštrukcie bol most poškodený takmer každý rok a potreboval permanentnú údržbu,“ približuje odborník na mosty. V roku 1880 ho opäť poškodili ľady, definitívne ho však položila druhá svetová vojna a zmena režimu po nej.
Po vojne ho opravili a zopár rokov fungoval. „Po roku 1949 už bol úplne vyradený a postupne sa rozpadal. Železná opona most vymazala z mapy,“ uzavrel Paulík.
Autor: Peter Paulík