BRATISLAVA. Na električky tu dnes nastupujú z cesty, ak chcú ľudia prestúpiť na autobus musia prekonať stovku metrov, v daždi sa na Radlinského ulici nemajú kam skryť
. Električková zastávka na opačný smer je takmer v nedohľadne, pre výstavbu podzemných garáži a objektu Nová Mýtna sa musela presťahovať bližšie k Floriánskemu námestiu.
Zastávky v okolí Radlinského ulice sú roztrieštené. Pred daňovým úradom to dnes ani zďaleka nevyzerá tak, že by práve tu mal vzniknúť dôležitý prestupný uzol hromadnej dopravy.
Na jednom nástupišti má spojiť električky s autobusmi. Za hodinu by tu podľa plánov mesta mohlo zastavovať až 50 spojov.
Zámer premeny už schválili bratislavskí poslanci. S výstavbou sa má začať budúci rok.
Projekt majú platiť eurofondy. Zmení nielen MHD, ale aj chod áut v centre Bratislavy. Plánovaná úprava dopravy však narazila na odpor Krajského dopravného inšpektorátu.
Ostrovček na ceste
Plány a zmeny
Radlinského
Zaniknú štyri zástavky – na Radlinského smerom k Račianskemu mýtu, dve na Vazovovej a na Floriánskom nám. a aj priebežná autobusová zastávka pred gymnáziom a konečná 94ky;
V smere do centra –má vzniknúť zvýšená zastávka na úroveň chodníku (dnes pred daňovým úradom nastupujú priamo z cesty), nebudú môcť po nej jazdiť autá – okrem električiek tu má zastavovať aj autobus 94;
V smere na Račianske mýto – vybudovať sa má nástupný ostrovček, na úkor chodníka chcú spraviť jazdný pruh, okrem električiek tu majú zastavovať aj autobusy 31, 39;
Na novej zastávke pred daňovým úradom by zastavovali aj električky zo Špitálskej.
Celkové náklady na premenu zastávok MHD vyčíslil magistrát na 156-tisíc eur. Mesto má projekt spolufinancovať sumou asi 14-tisíc eur.
„Z viacerých zastávok sa má urobiť jedna, posilnili by sme prestupnosť územia,“ vysvetľuje zámer bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
Ľuďom by sa malo uľahčiť nielen prestupovanie, ale aj nastupovanie do električiek. Do MHD by už nemali naskakovať priamo z cesty.
Zvýši to podľa mesta bezpečnosť cestujúcich. Dnes sú pri nastupovaní ohrozovaní vodičmi áut, ktorí nerešpektujú svoju povinnosť zastaviť za električkou stojacou na zastávke bez nástupného ostrovčeka.
Mesto chce pred daňovým úradom postaviť zastávku viedenského typu.
„Je to zastávka stavebne upravená tak, že vozovka je zdvihnutá do úrovne chodníka, čo uľahčuje prechod cez cestu a nástup do vozidla,“ hovorí Jozef Uhler (SDKÚ) predseda dopravnej komisie.
Prestupy pred úradom
Projekt podporila dopravná komisia a aj dopravný podnik mesta. „Zastávka Radlinského by mala byť v budúcnosti jedným z najdôležitejších prestupných bodov v meste,“ hovorí Uhler.
Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku, vraví, že by tu zastavovali všetky električky, ktoré tadiaľto prechádzajú.
„Od Hlavnej stanice, Obchodnej, Špitálskej ulice, od Račianskeho mýta i od Trnavského mýta z Vazovovej ulice.“
Stavebný úrad v Starom Meste už vydal na stavbu územné rozhodnutie, právoplatné by malo byť 21. augusta.
Strach aj avantgarda
Vystavaním zastávky sa nezmení len MHD, ale aj automobilová doprava na Radlinského.
„Zastávka Viedenského typu spomaľuje autá, pretože slúži ako spomaľovací prah,“ vysvetľuje Uhler.
Výstavbu nového dopravného uzla môže ešte posunúť problém s organizáciou dopravy. Mesto uvažovalo, že by zmenilo dopravu na neďalekej Fazuľovej ulici.
Premenu úzkej ulice zo zadnej strany školy Vazovova však kritizovali staromestskí poslanci a aj policajti.
Krajský dopravný inšpektorát jej zobojsmernenie počas výstavby zamietol. „Dôvodom je potreba prejazdnosti Radlinského ulice. Organizácia dopravy preto zostáva na Fazuľovej ulici nezmenená,“ vysvetlila Petra Hrášková, bratislavská policajná hovorkyňa.
„Je to nonsens, budem sa báť prejsť po tej ulici,“ oponuje Martin Borguľa (Smer), mestský aj staromestský poslanec.
„Fazuľová ulica ako tranzitná doprava je dosť avantgardná predstava,“ pridáva sa aj Peter Osuský (SaS).
Fazuľová ulica, dnes patrí chodcom a parkujúcim autám.
FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ
Pohľad do Fazuľovej ulice.
Dnešná zastávka pred daňovým úradom.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA